Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
Men om man är inne på sin andra V70II och har gjort ett byte till samma modell kan det väl inte vara okänt först nu att man ser problem med lastutrymmet.
Ber om ursäkt om det uppfattas som påhopp, men varför nu en frågeställning om du haft denna bilmodell i 5år?
Och jag måste nog påstå att det inte är objektivt eller sakligt att påstå att en V70 endast är lite större än en BMW330!!
Användarvisningsbild
av daSea
Det var egentligen ingen frågeställning (om du läser mina inlägg) utan mer en förhoppning om att V90 blir rymligare. Jag vet att V70 är en av de absolut rymligaste bilarna på personbilsmarknaden, annars hade jag som ni påpekar inte valt denna bil två gånger...

Och jo, jag upplevde min BMW 330i rymligare i framsätet än vad Volvon är... kan ju bero på hur instrumentbräda och mittkonsoll är utformade m.m. men sen kom det inte plats någon bakom... men det gör det inte nu heller...

Ja, jag är ganska stor, 195 cm lång och någonstans runt 95-99 kg tung, dock inte så bred ;-) så det blir ganska trångt i kupén. Med bakåtvänd barnstol bakom får jag som förare sitta lite för långt fram (ihop tryckt) än vad jag skulle önska. Det är ändå det bästa alternativet. Frugan 175 cm lång kommer absolut inte plats bakom mig...

Sen anser jag mig faktiskt vara duktig på att stuva och packa (är grym på tetris) men försök få in allt t.ex. vid jul när det gäller två vuxna, två små barn, en hund, en barnvagn, packning och julklappar... eller vid handling under resa då klapparna byts mot ett antal fulla Ica-påsar... det blir trångt, det kan jag lova. Men ja, det går med lite planering och stort tålamod. Nu har jag ju försett mig med takbox vilken sväljer en hel del packning. Däremot är det så där att fylla kupén med väskor och annat. Det försvårar handhavandet med barnen m.m. (rörligheten begränsas).

Vi kommer antagligen om något år även ha ett tredje barn och då försvinner även det lilla extra utrymmet som nu finns över i kupén. Då är det ju endast golvutrymmena under barnstolarna som finns kvar där. Bagaget fylls av en vagn, en hund och några väl valda väskor, sen är det stopp.

Så för att en gång till förtydliga, jag älskar min bil, men ser fram emot nästa, förhoppningsvis ännu lite större Volvomodell, V90. Min förhoppning är att den då ska motsvara mina önskemål, så att jag även i fortsättningen kan välja Volvo. Jag vill undvika minibussar. Är ju inte ute efter fler sittplatser, bara mer rymd och lastutrymme...

Kram på er allihop, härligt med engagerade forumskamrater ;-)
av Malmstroem
Jag ligger också på ca 100 kg och är 193 lång, och inte överdrivet bred heller. Om jag sitter precis som jag vill blir det väldigt trångt bakom mig i vår XC70. Om jag kompromissar lite grann med hur jag sitter kan jag sitta bakom mig själv. Inte så att jag har gigantiskt med plats, men det fungerar.

BMW 5-serie, Audi A6 och E-klass och för den delen Skoda Superb har mer benutrymme bak än V70/XC70-plattformen. Om man sitter bättre i baksätet är uppe till diskussion.

BMW 3-serie sportstolar passar mig väldigt dåligt. Jag kan nog säga att jag aldrig kommer att köpa en bil med dem i. Visst går det att justera sidostöden, men även i sitt bredaste läge är det trångt. 5-seriens stolar passar mig bättre, helst komfortstolarna. Ett annat exempel är A3 (hade en som hyrbil i veckan). För en gångs skulle fick jag dra fram stolen från bakersta läget (jag har långa ben). Men även efter jag gjort det var det ca 5 cm mellan ryggstödet på förarstolen och baksätet. Det hade varit helt omöjligt att sitta där. Så visst uppfattades förarplatsen som stor...

Så för att sammanfatta det. Jag hoppas också på lite mer benutrymme i nya V90. Det kan bli orsaken att jag byter bil. :wink:
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
När bagaget eller utrymmena i V70 tryter får man väl köpa en XC90 istället. ;) Men som sagt det är ju ingen speciellt billig bil att äga.
av mattish
Det låter som du skulle ha väldig nytta av en sån här:
Bild

V70in är kass när det gäller längden på kupén. Bredden är bra, likaså bredden på bagaget. I övrigt är dom inte så mycket att hurra över..
Användarvisningsbild
av Snacksalig
daSea skrev:Som sagt väntar med spänning på kommande V90. Hoppas också att själva kupén blir rymligare. Trots V70:ns storlek är den inte speciellt rymlig där heller.
En gissning baserad på trender inom bilvärlden, och de bilder som har kommit på V90-conceptet, så kommer inte en mer premium V70 vid namn V90, för all del baserad på en "större" plattform, att vara särskilt mycket mer praktisk än föregångaren.
Volvo har blivit mindre och mindre praktiska, med start från 850 och framåt. De som längtar efter en ny 740 eller 240 får nog gå till de storlastamde och mer praktiskt inriktade (men ack så designbaserade) lite mer rustika Skoda Superb och Ford Mondeo.
Volvo har lämnat den praktiska familjebilen bakom sig, även om vissa element lever kvar, så som bra lastförmåga och vissa smarta familjelösningar, till förmån för design och sportighet (detta förhatliga ord som smyger sig in i varje bildesigners våta drömmar).
Den mest familjevänliga bilen i volvos modellserie måste väl vara gamla hederliga XC90, med sina många sittplatser, stora bagageutrymme, fjärrkontroller för stereon i baksätet, upphöjda sittposition och lätta insteg?
Om det inte vore för en hysterisk förbrukning och ett mycket föråldrat infotainmentsystem, så skulle jag köpa en varje dag i veckan.
Tänk om de ändå lagt lite pengar på att förnya infotainmentsystemet... suck
Användarvisningsbild
av EjS
Om man kollar på V70 karossen och dom andra bilar ni pratat om så är skillnaden väldigt tydlig.

Motorhuven på V70 är mycket längre och likaså bagaget. I mitt garage står min xc70 och Toyota Avensis bredvid varan och det syns verkligen.

Så klart: det emellan motor och bagage får mindre plats.

Om du verkligen frågar en intern Volvo person med koll är jag säker på att du får svaret: kollisionszon

Häromdagen krockade en BMW med en Peugeot 107 på motorvägen här i dk med 180.

Peugeoten har stort sett ingen kollisionszon och benzintanken bröt i brann. 2 avled.

Jag kommer aldrig nånsin köpa en sån bil!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
para skrev:575-liter är väl under insynsskyddet eller till fönstrens nederkant va?
Så packar man upp till taket blir volvos siffror bättre pga kantigare kaross
Att mäta under insynsskyddet är ju helt irrelevant. Det gynnar ju dessutom bilar utan sidobakrutor eller med sidobakrutor som är smala som skottgluggar och bilen består bara av plåtytor med extremt hög midja så insynsskyddet hamnar nästan i takhöjd.

Tycker Volvon är suvverän att lasta i eftersom utrymmet är "fyrkantigt" hela vägen upp när man tar bort insynskyddet. Andra sportigare modeller har ju sluttande baklucka och innåtlutande sidor som gör över delen av lastutrymmet värdelöst.

Det 3 delade baksätet är ju också kanon, man kan kombinera långa saker men ända ha 1 - 2 sittplatser kvar i baksätet.
av mattish
EjS skrev:Om man kollar på V70 karossen och dom andra bilar ni pratat om så är skillnaden väldigt tydlig.

Motorhuven på V70 är mycket längre och likaså bagaget. I mitt garage står min xc70 och Toyota Avensis bredvid varan och det syns verkligen.

Så klart: det emellan motor och bagage får mindre plats.

Om du verkligen frågar en intern Volvo person med koll är jag säker på att du får svaret: kollisionszon

Häromdagen krockade en BMW med en Peugeot 107 på motorvägen här i dk med 180.

Peugeoten har stort sett ingen kollisionszon och benzintanken bröt i brann. 2 avled.

Jag kommer aldrig nånsin köpa en sån bil!

P 107 är ju en minibil utan några direkta säkerhetszoner. Jämför med exvis. Toyota IQ, en liten bil med väldigt gott säkerhetsbetyg. Faktum är ju att man aldrig kan jämföra stora tunga bilar med mindre bilar. Krockade dom i 180 km/h?
Jag skulle inte vilja krocka med en lastbil i min V70 heller...
av Pxu
Men hörrrni, ni som tycker Mondeo/Superb lastar mycket... inte har ni haft bilarna bredvid varandra och mätt??
Dessa två kombis som av nån anlednind sägs ha stora bagage är ju rejält trängre än 245 och 945. Mät och jämför får ni se. Det skiljer decimetrar åt olika håll till gamlingarnas fördel! Skodan är ju supersmal. Även gamla V70 00-08 års har lite större bagage än dagens V70, om man mäter själv alltså. Framförallt har höjden i lastöppningen minskat med 5 cm, inte mm.
Och jag vet inte hur många gånger jag svurit över det låga taket i bagaget när jag ska lasta min V70, den är 5-6 cm lägre i öppningen än 965:an.
Och decimetrar kortare och smalare! Inre bredden i både fram- och baksäte är inte bredare än 965/945, trots att V70 är ca 13 cm bredare! Enda mått som är bättre i V70 är höjden i fram/baksäte. Feta otympliga osmidiga utsvullna paddor är vad dagens bilar är, men det är väl så vi vill ha det. (?)

XC90 har jag inte mätt, bara tittat i, och det är heller inte stort!

Annars säljer blå varuhuset packningspa[…]

Nästa elbil från Volvo?

Dom som gärna vill ha Cross Country får[…]

Kontaktat polisen och Volvia. Önskar en ny ru[…]

B4b B4b,A modellen