Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pnjk
AndS skrev:Ok, om du inte har pengarna nu kan du ju leva med din slingerpelle då du blivit van vid det. :D
Tycker den ligger ganska bra på vägen faktist.
Det ända man kan anmärka på är att det knarrar/klonkar när man åker på en väldigt ojämn väg.
Trodde först att det var bagageluckan som spöka men det hjälpte inte att smörja lås samt bygel verkar det som.
av AndS
Det du känner de slitna bussningarna på är att när bilen fjädrar så blir det små riktningsförändringar pga att de glappar, så att man får små parera bilen med ratten. Vi har en riktigt lång kurva på 2-1 väg, där man här har ett körfält och sedan räcken både sidorna, där fick jag slå av farthållaren med de slitna bussningarna och justera med styrningen för det kändes annars obehagligt. Med nya bussningar försvann det helt. Vid lägre hastigheter 70km/h och nedåt märks det inte så mycket så hastigheten påverkar, men även vägens kvalité.
Så börja nu att "känna efter" så slår de psykologiska käftarna greppet om dig att bilen slingrar mera och mera. :wink:
Vår hade rullat 14000 när de byttes, men milen har ju inte så stor betydelse utan hur slitna de är.
Användarvisningsbild
av börne
Pnjk skrev:Ja det var ju inte billigt :(
Men gick bra att vänta tills nästa service sa dem.
Så det blir att göra så.
Vad går det på att byta dessa bussningar. Antar man får va beredd på att ta den smällen så småningom.
av Pnjk
börne skrev:
Pnjk skrev:Ja det var ju inte billigt :(
Men gick bra att vänta tills nästa service sa dem.
Så det blir att göra så.
Vad går det på att byta dessa bussningar. Antar man får va beredd på att ta den smällen så småningom.
Det skulle gå på 3850 kr att byta dessa.

Har precis gjort 9000 mils service samt monterat stänkskydd runt om så
Är inte så sugen att lägga ut dem pengarna nu innan semester tider.

Blir till nästa service.
av Pnjk
AndS skrev:Betalade 3400 inkl. fyrhjulsinställning.

Frågade om hjulinställning men den ingick inte i priset eftersom det inte behövdes göras.
Det var tydligen "fasta" punkter.

Hade det varit med en sådan hade det varit mer prisvärt.
av AndS
Har du inte bytt några spindelleder i framvagnen så funkar det utan hjulinställning.
På vår gjordes ett sådant byte vid 9000 mil och då krävs en hjulinställning.
av fredenm
Hej alla!

Ett bra tag sen jag var här men nu är det dags igen.
Har skaffat en v70 d5 polestar -12:a så nu lär man ju bli frekvent besökare här igen :lol:

Nu till saken, lämnade in bettan på service nr 3 idag (8300 mil) och efter nån timme ringde min mek från rejmes och sa att bussningarna var dåliga bak.
Jag tänkte WTF, men sa ok vad tråkigt och hur mycket kostar det. Han sa att det kostar 0 kr för det går på förlängda garantin upp till 3år.
Så kolla upp det här för jag betala bara servicen. Var 2 timmar senare och gjorde första besiktningen och bussningarna blänkte nya och fina. Och jobbet tog meken ca 1 timme.

Hej! Jag letar efter en V90/V60 diesel för c[…]

Jag igen, För felkod: ECM-P00BD00. Kolla p&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]

Hej! Som rubriken lyder. Ventilkåpan b&oum[…]