Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SupaBeast
curry skrev:Det vore ju väldigt bra om några volvomekar som sett "remtrasslet" med egna ögon kan beskriva lite bättre vad som verkligen händer... Nuvarande plastkåpa är tämligen tillslutande runt svängningsdämparen så att nån "flärp" saknas låter långsökt i mina öron...var skulle den sitta i så fall? Finns inget hål eller så i plastkåpan på min 08 i allafall. Det enda jag kan tänka mig är att multiremmen strimlas gradvis på nåt vis, så strimlorna vispar runt och till slut letar sig ner mot vevaxelcentrum innanför plastkåpan där kamremmen går. Och sen lindar upp sig på kugghjulet där kamremmen går. Att få så tätt att så smala trådar av multiremmen inte kan ta sig förbi plastkåpan kan vi glömma, då skulle det inte få finnas ett uns lagerspel axiellt i motorn. Att sätta några välgjorda styrplåtar som håller strimlorna på avstånd tror jag är enda lösningen. Min har gått 25K+ med orginalkompressorn nu, brrr! Men den kyler bra och känns fin.
Jo det vore ju det bästa om vi har någon Volvomek på forumet t.ex som skulle kunna upplysa oss andra något.

Som jag har förstått det så är det ju att remmen snäppar tvärt när något som den driver kärvar fast, och sedan efter det har trasslet letat sig in till remmen. Eller är det som du säger. Att den blir strimlad? Har vi någon volvomek på forumet? Eller bör fråga runt på verkstaden nästa gång kanske?
Brainy skrev:Slår den inte sönder kåpan då?
Kan ju vara något sånt också. Då kanske en kraftigare kåpa skulle hjälpa. Den nuvarande av bilderna tyda ser ju lite smått larvig ut.
av Raymond
Har sett några haverier, og jag kan inte med min beste fantasi fatta och begripa hur i hela fridens värld remmen klarar av att trassla inn seg bak kåpan. Värkligen, det er snakk om millimeters öppning.
av curry
Vi har ju minst två erfarna volvomekar här, som ofta tar sig tid att skriva begripligt dessutom! Gärna lite bilder också. Som tekniskt intresserad gds-gubbe kan man ju bli nojig för mindre över detta...
Användarvisningsbild
av helgonet1
Raymond skrev:Har sett några haverier, og jag kan inte med min beste fantasi fatta och begripa hur i hela fridens värld remmen klarar av att trassla inn seg bak kåpan. Värkligen, det er snakk om millimeters öppning.
Om kåpan är utav hårdplast så är det inte helt omöjligt att remmen slår sönder den när den far runt efter att den gått av. Kan man inte ha nån form av skena mellan aggregatrem och kamremskåpan som på nått sätt styr undan lr fångar upp remmen när den gått av?
Användarvisningsbild
av xerent
Om det är några millimeters öppning så borde man kunna täta den med någonting runtom. Om det är så att kåpan blir sönderslagen kan man förstärka den eller ersätta den med en likadan i plåt, som dessutom tätar bättre.

Finns det ingen bildelssajt som kan hjälpa oss ta fram en produkt via kontakter? Typ skruvat ? :D
av Dpblad
Jag skulle främst ha tittat på möjlighet att sätta dit en rejäl "skrapa" (är det detta som menats med "flärp" i tidigare inlägg) som undviker pålindning på remskivan vid rembrott. Som skrivits tidigare utgör anläggningsytan större delen av skivans omkrets vilket är som gjort för att en halvt smält och lös rem ska sätta sig och börja slå sönder allt i dess närhet. Men visst, remmen måste ha någon stans att ta vägen och det kanske blir svårt med utrymme?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Raymond skrev:Har sett några haverier, og jag kan inte med min beste fantasi fatta och begripa hur i hela fridens värld remmen klarar av att trassla inn seg bak kåpan. Värkligen, det er snakk om millimeters öppning.
Är det inte så att kåpan är gjord i så tunn/billig/mjuk plast att den flexar/böjer sig lite under belastning så remmen kan tränga in under kåpan via millimeter-springan.

Hade man bara valt att göra kåpan i något tjockare plast eller lite hårdare plast så hade den inte flexat så mycket att remmen inte kan kila in sig i mellan.
av SupaBeast
Alla idéer och tankar är guld värda om vi tillsammans skall kunna ta fram någon lösning. Men det vore perfekt att få prata med någon som sett hur det sett ut när denna sorgliga historia har inträffat.

Skall hämta min bil hos Bilia efter rutbyte idag och tänkte försöka höra med min servicetekniker om han möjligtvis meckat en av de drabbade bilarna.
av SupaBeast
Pratade igår med min service tekniker och han pratade lite luddigt om att det inte är remmen det är fel på, utan remspännaren som folk tydligen drar åt för hårt. Vet inte riktigt om han förstod riktigt vad jag menade. Jag frågade om AC Kompressor haveri. Så, blev inte direkt klokare.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]

Jag har fått byta två ABS-givare p&ari[…]

God afton, gott folk! Har enligt bilbesiktningen […]