- tis 29 apr 2014, 21:48
Som jag har förstått det så är det ju att remmen snäppar tvärt när något som den driver kärvar fast, och sedan efter det har trasslet letat sig in till remmen. Eller är det som du säger. Att den blir strimlad? Har vi någon volvomek på forumet? Eller bör fråga runt på verkstaden nästa gång kanske?
curry skrev:Det vore ju väldigt bra om några volvomekar som sett "remtrasslet" med egna ögon kan beskriva lite bättre vad som verkligen händer... Nuvarande plastkåpa är tämligen tillslutande runt svängningsdämparen så att nån "flärp" saknas låter långsökt i mina öron...var skulle den sitta i så fall? Finns inget hål eller så i plastkåpan på min 08 i allafall. Det enda jag kan tänka mig är att multiremmen strimlas gradvis på nåt vis, så strimlorna vispar runt och till slut letar sig ner mot vevaxelcentrum innanför plastkåpan där kamremmen går. Och sen lindar upp sig på kugghjulet där kamremmen går. Att få så tätt att så smala trådar av multiremmen inte kan ta sig förbi plastkåpan kan vi glömma, då skulle det inte få finnas ett uns lagerspel axiellt i motorn. Att sätta några välgjorda styrplåtar som håller strimlorna på avstånd tror jag är enda lösningen. Min har gått 25K+ med orginalkompressorn nu, brrr! Men den kyler bra och känns fin.Jo det vore ju det bästa om vi har någon Volvomek på forumet t.ex som skulle kunna upplysa oss andra något.
Som jag har förstått det så är det ju att remmen snäppar tvärt när något som den driver kärvar fast, och sedan efter det har trasslet letat sig in till remmen. Eller är det som du säger. Att den blir strimlad? Har vi någon volvomek på forumet? Eller bör fråga runt på verkstaden nästa gång kanske?
Brainy skrev:Slår den inte sönder kåpan då?Kan ju vara något sånt också. Då kanske en kraftigare kåpa skulle hjälpa. Den nuvarande av bilderna tyda ser ju lite smått larvig ut.
Tidigare bilar:
V70 2,5FT MY10 Momentum
V70 2,4D MY10 Momentum
Passat 2.0 TFSI MY06 Comfortline
V70 2,5FT MY10 Momentum
V70 2,4D MY10 Momentum
Passat 2.0 TFSI MY06 Comfortline