Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Brainy skrev:Annan konstruktion på ac-kompressorerna så de inte ska löpa lika stor risk att skära i alla fall.
Ytterst tveksam......

Min är en MY13 och har bara rullat 3000 mil och min kompressor låter skit-illa redan......

I vanliga fall hade jag inte brytt mig alls, bara att köra till den ger upp, men med denna fullständigt huvudlösa idiotkonstruktionen så känns det inte helt bra då man vet att det kan resultera i totalras....
Användarvisningsbild
av Brainy
Det låter ju väldigt oroväckande!

Edit: Språkade lite med Eccy, tydligen så har man från My10 en rem med bara 2 ribbor som går av enklare och därmed inte splittras på samma sätt och således inte ska ha samma risk för att gå in i kamremen som på de äldre. Hur nu det går till.
av Dpblad
Ni som har D5 av senare årsmodell: Är det fortfarande en enda lång drivrem till allt såsom för de tidiga problemmotorerna ? På min D4 (163hk) har AC en egen kort drivrem ytterst som ser ganska "ofarlig" ut dvs ingen risk för intrassling vid rembrott.
Edit: D4 5-cyl 2,0l bör tilläggas.
Senast redigerad av 1 Dpblad, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av helgonet1
Brainy skrev:Annan konstruktion på ac-kompressorerna så de inte ska löpa lika stor risk att skära i alla fall.
När är risken som störst? Är det när man slår på ac lr har det ingen betydelse om den är påslagen lr ej? Kan den skär i vilket fall som helst? Faan det här är ju inte klokt att det ska vara på detta viset. Volvo borde lägga fram en lösning på detta och då menar jag inte én ny ac för det finns ju fler aggregat som kan skära, utan en bättre heltäckande kamremskåpa, kan väl inte vara så jävla svårt lr? ?:-/ Känns ju som att varenda gång en nyttjar bilen så spelar man rysk roulette :-(O)
av SupaBeast
Brainy skrev:Det låter ju väldigt oroväckande!

Edit: Språkade lite med Eccy, tydligen så har man från My10 en rem med bara 2 ribbor som går av enklare och därmed inte splittras på samma sätt och således inte ska ha samma risk för att gå in i kamremen som på de äldre. Hur nu det går till.
Från my10? Betyder det att 2,4d my10 är i riskzonen? Eller kan man slappna av?
Användarvisningsbild
av xerent
SupaBeast skrev:Betyder det att 2,4d my10 är i riskzonen? Eller kan man slappna av?
Läs nedan. Det finns MY10 och MY11 som har rasat, men berodde det på att AC-pumpen skar och att aggregatremmen for in i kamremmen? Det vore bra om vi kunde klargöra exakt vilka modeller som är drabbade av felet. Det sitter exempelvis samma motor i gamla V70N D5 -07, är den drabbad av samma konstruktionsfel? Hur är det med de femcylindriga bensinarna?
ptja76 skrev:Har en v70 2010 2.4d rasde vid 12000 mil. Volvo tog på dig det. Remspännaren var tydligen orsaken sa dom. Fabriksny motor fick jag plus allt annat kostnad 100000 vad jag vet.
tunnis skrev:Farsan råkade ut för rembrott och totalhaveri på sin Xc70 D5MY11. Bilen var 26mån gammal å hade gått 10500 mil.
Å andra sidan -- byter man motorn får man en helt ny motor, och kan sälja bilen för betydligt mer pengar än den är värd med den gamla. Jag kollade upp mellanskillnaden på blocket ungefär på min bil (15kmil) och en motsvarande som gått 4kmil, och det skiljer ungefär 50-60 tusen, är en stor del av kostnaden för motorhaveriet. Dock kommer ju den summan att minska med tiden.
av svedan
Råkade ut för detta, finns många trådar om det.
orsaken är att lagret i AC:n skar, remskivan "står still" och remmen brinner av. Så man kan inte skylla på remmen!
Volvo hade väl en "tyst" goodwill på 60 månader, men endast för AC, ej följdfel. I mitt fall fixade dom motorn ( följdfel kan ju vara en olycka, avåkning etc) till en internkostnad av drygt 50 tusen. Idag tvivlar jag på goodwill?
Att min bil är värd mer, kan vara svårt tror jag. I datorerna står det som arbetsorder av en massa prylar och byten av dessa. Det var billigare att byta allt (topplock, remmar, prylar) än att demontera och byta hela motorn verkar det som.
(fast när jag säljer ska jag givetvis säga att Volvo "bytt" motor vid 11' mil)
Användarvisningsbild
av rosenlorden
Å andra sidan -- byter man motorn får man en helt ny motor, och kan sälja bilen för betydligt mer pengar än den är värd med den gamla. Jag kollade upp mellanskillnaden på blocket ungefär på min bil (15kmil) och en motsvarande som gått 4kmil, och det skiljer ungefär 50-60 tusen, är en stor del av kostnaden för motorhaveriet. Dock kommer ju den summan att minska med tiden.
Tror inte man kan räkna så riktigt, bara för att du har en ny motor så har ju ändå drivlina, kaross och allt annat fortfarande gått 15 000 mil. Visst lite bonus kanske att motorn är lite fräschare ön övrigt, men dessa motorer ska väl ändå ganska lätt leva 30-40 tusen mil utan några större problem..

funderar på om man bara tar någon rost[…]

Tysta sommardäck V90

Bytte från P Zero till Pzero E och de kä[…]

Svårstartad ibland

Hej! Har en 740 1990 b230f som är svårs[…]

Larmsystem

Ok,Tack för hjälpen,men varningen har in[…]