- fre 25 apr 2014, 20:22
Annan konstruktion på ac-kompressorerna så de inte ska löpa lika stor risk att skära i alla fall.
Moderator: Moderatorer
Brainy skrev:Annan konstruktion på ac-kompressorerna så de inte ska löpa lika stor risk att skära i alla fall.Ytterst tveksam......
Brainy skrev:Annan konstruktion på ac-kompressorerna så de inte ska löpa lika stor risk att skära i alla fall.När är risken som störst? Är det när man slår på ac lr har det ingen betydelse om den är påslagen lr ej? Kan den skär i vilket fall som helst? Faan det här är ju inte klokt att det ska vara på detta viset. Volvo borde lägga fram en lösning på detta och då menar jag inte én ny ac för det finns ju fler aggregat som kan skära, utan en bättre heltäckande kamremskåpa, kan väl inte vara så jävla svårt lr? ?:-/ Känns ju som att varenda gång en nyttjar bilen så spelar man rysk roulette :-(O)
Brainy skrev:Det låter ju väldigt oroväckande!Från my10? Betyder det att 2,4d my10 är i riskzonen? Eller kan man slappna av?
Edit: Språkade lite med Eccy, tydligen så har man från My10 en rem med bara 2 ribbor som går av enklare och därmed inte splittras på samma sätt och således inte ska ha samma risk för att gå in i kamremen som på de äldre. Hur nu det går till.
SupaBeast skrev:Betyder det att 2,4d my10 är i riskzonen? Eller kan man slappna av?Läs nedan. Det finns MY10 och MY11 som har rasat, men berodde det på att AC-pumpen skar och att aggregatremmen for in i kamremmen? Det vore bra om vi kunde klargöra exakt vilka modeller som är drabbade av felet. Det sitter exempelvis samma motor i gamla V70N D5 -07, är den drabbad av samma konstruktionsfel? Hur är det med de femcylindriga bensinarna?
ptja76 skrev:Har en v70 2010 2.4d rasde vid 12000 mil. Volvo tog på dig det. Remspännaren var tydligen orsaken sa dom. Fabriksny motor fick jag plus allt annat kostnad 100000 vad jag vet.
tunnis skrev:Farsan råkade ut för rembrott och totalhaveri på sin Xc70 D5MY11. Bilen var 26mån gammal å hade gått 10500 mil.Å andra sidan -- byter man motorn får man en helt ny motor, och kan sälja bilen för betydligt mer pengar än den är värd med den gamla. Jag kollade upp mellanskillnaden på blocket ungefär på min bil (15kmil) och en motsvarande som gått 4kmil, och det skiljer ungefär 50-60 tusen, är en stor del av kostnaden för motorhaveriet. Dock kommer ju den summan att minska med tiden.
Å andra sidan -- byter man motorn får man en helt ny motor, och kan sälja bilen för betydligt mer pengar än den är värd med den gamla. Jag kollade upp mellanskillnaden på blocket ungefär på min bil (15kmil) och en motsvarande som gått 4kmil, och det skiljer ungefär 50-60 tusen, är en stor del av kostnaden för motorhaveriet. Dock kommer ju den summan att minska med tiden.Tror inte man kan räkna så riktigt, bara för att du har en ny motor så har ju ändå drivlina, kaross och allt annat fortfarande gått 15 000 mil. Visst lite bonus kanske att motorn är lite fräschare ön övrigt, men dessa motorer ska väl ändå ganska lätt leva 30-40 tusen mil utan några större problem..
funderar på om man bara tar någon rost[…]