Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Jag kör visserligen (bara) 2.0F men har alltid kört på E85, över 5000 problemfria mil. Rådet med bensin kommer inte från Volvo. Dom Volvomekaniker som eventuellt ger det, får stå för det själva.
Användarvisningsbild
av Sceptic
Rådlös skrev:Jag kör visserligen (bara) 2.0F men har alltid kört på E85, över 5000 problemfria mil. Rådet med bensin kommer inte från Volvo. Dom Volvomekaniker som eventuellt ger det, får stå för det själva.
Det är inte så bara :wink: , och det är mycket möjligt att problemen inte är så stora med 2.0F som vissa säger. Din bil tyder åtminstone på att även 2.0F kan fungera bra.
Användarvisningsbild
av Guligan
Att man sparar nån krona per mil på att köra på E85 just nu är det ingen tvekan om. Riktigt bra förbrukningssiffror som TS har vid motorvägskörning. Måste säga att jag saknar min gamla 2,5FT ibland, och ändå hade jag "bara" 231 hk!!
Användarvisningsbild
av joel80
Jag förde statistik under drygt 2 år när jag hade min V50 1.8f. Över de åren körde jag mest på etanol, men kanske 3-4 månader per år på bensin. (Det var en av de bilar som faktiskt hade problem med kallstarter med etanol, en MY06)
Jag hade en förbrukning på 26% mer med etanol, och en genomsnittlig besparing på nästan 2kr/mil under den tiden. Prisskillnaden var ungefär som nu. Sålde bilen dec 2012.
Användarvisningsbild
av grillchips
Sceptic skrev: Kör ni ägare till flexibilar på etanol, eller kör ni bensin ibland då det sägs vara bra för motorn? Enligt de tekniker jag pratat med har problemen varit väldigt små med 2.5FT medan de varit betydligt större med Fordmotorn i 2.0F. Har inte bestämt mig men funderar på etanol och var 4:e tank bensin som förre ägaren. De mil jag kört hittills indikerar hursomhelst att E85 blir billigare.
Det finns gott om trådar på hela forumet som behandlar ämnet "blanda etanol/bensin", så dra en sökning så får du lite mer info.
Det jag fattar det som, är att de som faktiskt kör var 4e tank bensin är de som förr eller senare stöter på problem medan de som kör uteslutande på ett bränsle (etanol eller bensin, valfritt) klarar sig förhållandevis bra. Det är min uppfattning och det är "statistik" som man förstås får ta med en nypa salt men jag tycker ändå att det säger något även om det definitivt finns de som kört på enbart etanol som fått problem också.
av Sondell
Kör 2,0f. Cirka 8000 mil med i princip enbart etanol, inga problem överhuvudtaget. Jag brukar få svänga förbi macken efter ca 50 mil.

Jag blir så irriterad på tex vi bilägare som sprider enstaka mekanikers råd som en absolut sanning. Precis som Grillchips skriver verkar det vara de som blandar fram och tillbaka som till slut får problem
av CHSC
Sondell skrev:Kör 2,0f. Cirka 8000 mil med i princip enbart etanol, inga problem överhuvudtaget. Jag brukar få svänga förbi macken efter ca 50 mil.

Jag blir så irriterad på tex vi bilägare som sprider enstaka mekanikers råd som en absolut sanning. Precis som Grillchips skriver verkar det vara de som blandar fram och tillbaka som till slut får problem
Samma här har snart kört 9000 mil med i princip enbart etanol, utan några problem.
Användarvisningsbild
av Sceptic
Ja det kanske är den täta växlingen mellan E85 och bensin man skall undvika vilket också en mekaniker jag pratade med framhöll. Han menade att man i sådana fall skulle köra på bensin under kalla vintrar och resten etanol, dvs inget hattande. Samtidigt säger Volvo så här; "det vi rekommenderar är att om man byter mellan bränslena är att man kör minst 20 minuter efter man precis bytt så bilen körs in på det nya bränslet."

Vad som är illvilliga rykten och vad som är sanningar i den här frågan verkar vara svårt att bena ut. Med dagens priser blir hursomhelst etanol det billigare alternativet.
av pumpnasare
Jag är inne på nr 2 och har bara tankat E85,
09an 2,5 FT Polstar körde jag 14 500mil och T4F som jag åker i nu har gått 11 500 utan problem.
T4F är snålare men är ju mindre och åka med, Jag får ca 15:-/mil i ersättning för soppa och den drar ca 1liter/mil.
Det gör ca 11 500:- /år i vinst och jag luktar inte diesel när jag kommer till kunden :P

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]