Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
Det kanske är värt att kolla spänningen i din bil under körning (lite mer än tomgång). 13,8 V är inte "dåligt", men man bör nog sikta på 14 V.

Om du kan trycka in 84 Ah i batteriet och det inte blir bättre så är det inte ett OK batteri, helt klart...
av Droopy
Hepp, då åker man hyrbil igen ( börjar bli några stycken nu ) startmotorn kastade in handduken idag, då fick man iaf bekräftat vad felet var.
Det jag tycker är mest otroligt är att verkstaden inte förmådde sig att mäta upp skiten igår, el lägga handen på som jag själv gjorde idag.

Slog av och på bilen 5 gånger, öppnade sedan huven och kände genast en bränd lukt, la handen på starten och den var glödhet, sedan var det godnatt.

Till veckan blir det till att se sig om efter något nytt åk, nu är jag kräkless på den där V70in, vilket jäkla smäck rent ut sagt.
Fast en startmotor kan ju kasta in handduken när som helst på vilken bil som helst.
Att byta bil bara för en sån sak - är det inte att ta i lite väl mycket?
Kan ju förstå att man blir irriterad när sånt händer, men nog skulle jag gett bilen en chans till.

/Bo
Jo, du har rätt BEM, det är snarare verkstaden som fått mig att ge upp, bilen har varit inne så många gånger bara för att de aldrig hittar felet första gången el åtgärdar det på 1 försök.

Hur svårt hade det varit och konstaterat att startmotorn var paj igår? men mekanikerna idag saknar självtänket och utan en felkod vet de fan inet vad de ska ta sig till.

Det kostar ju tid och förlorad arbetsinkomst varje gång man ska in på verkstad, iaf för mig.
Man köper ju en ny bil för att slippa kluddet och min tanke då jag köpte en ny volvo var iaf att kunna köra minst 3-4år utan att göra annat än service.

Nu är det 13de gången och 2 bärgningar på 2år, det är inte bra, det är smäck i mina ögon.
Ja, då förstår jag du börjar förlora tålamodet.
Men finns det ingen annan verkstad på orten du kunde börja anlita istället?
Eller finns det ingen annan mer erfaren räv som du kan få byta till som personlig servicetekniker (om det nu är en Volvoverkstad), som förhoppningvis bemödar sig att felsöka utöver vad VIDA rapporterar för nåt?
Om det blir en annan bil - blir du kvar med Volvo eller byter du märke?

/Bo
Inte för att det är försvarbart med 13 inlämningar på verkstad och 2 bärgningar - Men.. ur rent verkstads-perspektiv, kund kommer in med symptom på urladdat / defekt batteri. Det finns papper på att det är någon serie med vissa defekta batterier. Man ser att det behöver laddas på din bil..

Tror inte många andra verkstäder hade gått vidare att kolla startmotorn i detta fall. I bästa fall hade de stoppat i ett nytt batteri och därefter gått vidare med felundersökning om problemet kvarstår. '

I denna forumdel tror jag inte ens jag sett någon tråd om defekt startmotor, så det är nog ganska sällsynt hittills får vi hoppas :roll:

Lycka till med billetandet och hoppas du inte tappar för mycket på värdeminskningen :o
Användarvisningsbild
av SvenB
Droopy skrev: Till veckan blir det till att se sig om efter något nytt åk, nu är jag kräkless på den där V70in, vilket jäkla smäck rent ut sagt.
I ett fall som detta, borde Volvo "slå knut på sig själv" för att lösa detta. Om du vill byta bil borde de ge dig ett så sockrat erbjudande att du inte kan stå emot. Vi som kör Volvo är deras bästa, eller sämsta reklambärare. Är vi nöjda så är vi det förstnämnda, och om vi är missnöjda.. Ja :!: :-)-)
Om det ger någon comfort:

Jag köpte bil nr 2 för ett år sedan, toyota avensis för att de borde vara stabila.

Sedan dess: ny motor, nya stötdämpare, ny generator, nya xenonlykter, ny turboslang, nya plastdelar i hjulhuset som hade lossnat osv osv.

Iblannd har man otur. Om du byterbil nu väljer du dyraste alternativet och den nya bil du får kan vara även värre.

Ta en bit av skiten och njuta! :)

Vh
rosenlorden skrev:Inte för att det är försvarbart med 13 inlämningar på verkstad och 2 bärgningar - Men.. ur rent verkstads-perspektiv, kund kommer in med symptom på urladdat / defekt batteri. Det finns papper på att det är någon serie med vissa defekta batterier. Man ser att det behöver laddas på din bil..

Tror inte många andra verkstäder hade gått vidare att kolla startmotorn i detta fall. I bästa fall hade de stoppat i ett nytt batteri och därefter gått vidare med felundersökning om problemet kvarstår. '

I denna forumdel tror jag inte ens jag sett någon tråd om defekt startmotor, så det är nog ganska sällsynt hittills får vi hoppas :roll:

Lycka till med billetandet och hoppas du inte tappar för mycket på värdeminskningen :o
Jag tycker fortfarande meken saknar självtänket och jag hade dessutom laddat batteriet 2gg samma vecka och kollat batteroet med en Midtronic MDX-655P som är mycket pålitligt så låg syravikt låter ju väldigt märkligt.

dessutom hade de tagit meken 2min att ta en amptång och mätt hur mycket starten drar.

Jaja, strunt samma nu står skiten på verkstad och det ska bli intressant att se vad de säger om batteriet efter att de bytt startmotorn, nu kanske batteriet helt plötsligt är jättebra och likaså syravikten........
Kablaget mellan starten och batteriet hade smält ihop så det skulle bytas först innan man kunde testa att ens starta skiten, meken beställde kablage och trodde det skulle räcka att byta det. Nu fattas det ju bara att startmotorn iaf är kaputt ( vilket jag tror ) så den ochså måste tas hem och det dröjer ett par dagar till..............................................

Var och kikade på Mazda 6e idag, en bil som […]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]