Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

perhall skrev:Jag har kört en hel del i en 2,5FT aut, firmabil, och den växlar också verkligen mycket märkligt och oharmoniskt.
Antingen har vi olika krav på hur en automat ska växla eller så växlar lådorna helt enkelt väldigt olika :wink:
Efter programändring i min styrenhet till växellådan är min automatlåda (den sexstegade versionen) sådan att för det mesta tänker jag inte på vad den gör. Det tycker jag är ett bra betyg på en automatlåda. Notera dock att detta gäller i D-läget. Kör jag av någon anledning i läge S märker jag tydligt vad den hittar på, om jag inte har släp bakom. Den extra tyngden av ett släp tar bort rycken vid växlingarna som det ystrare S-läget normalt tillför.
Sceptic skrev:
perhall skrev:Jag har kört en hel del i en 2,5FT aut, firmabil, och den växlar också verkligen mycket märkligt och oharmoniskt.
Antingen har vi olika krav på hur en automat ska växla eller så växlar lådorna helt enkelt väldigt olika :wink:
OK:) Jag jämför med BMW:s åttastegs som dock inte riktigt är så bra som det sägs, den växlar väl ofta tycker jag och i kombination med den ljudliga tvålitersdieseln blir det oskönt, tsf det härliga ljudet i en 2,5FT...
Hej!

Ny på forumet och kör ett trådlyft.

Ska först nämna att vi har problem med våran V50 D3 Classic (tillv sent -11) automat. När den är varm och man lägger i D från N rycker det till i bilen som om man dumpar kopplingen till en manuell växellåda. Kan ibland också uppleva det som flera skrivit att den går från 5an till 3an med otrevlig ryckning till följd.
Fick felsökt hos Volvo och de ville först uppdatera och adaptera lådan på nytt dock är styrenheten för gammal så det blir byte av hela växellådan. Glad man har försäkring som täcker..

Undrar också om någon vet om den 8-stegade (TG-81SC) sitter i samtliga xc-60 från 2014 (både 4 och 5-cyl diesel) eller är det 6-steg (TF-80SC) på 5-cyl och 8-steg på 4-cyl VEA?

Mvh Jonas

I min bil signalerar VOC att den är off-line […]

Serviceintervall v90 D4

Precis, min fundering är, om än kanske n[…]

värme problem

Kylsystemet är slutet så i normalt l&au[…]

Hej, jag verkar ha samma problem, så tä[…]