Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mccartney
Jag har två schäfrar i en xc70 och jag har en "mim" bur. Om du vill vara extra rädd om din bil så hade jag skaffat ett bagagerums skydd som jag har i våran xc70 det håller håret på plats i bagaget och framför allt så repar hundarna inte lacken när dem ska hoppa in och ut.

Grattis till schäfern finns inte en bättre hundras:)
av Maximuspro
Jag köpte robust till vår schäfertik, kanonbur. Ni har nämnt alla fördelar med bur men jag tycker även att det blir lättare att dammsuga skuffen med bur, hunden trycker o gnider sig inte mot inredningen som gärna suger upp hundhåren. Lättare att hålla rent och mindre hundlukt..
av Runberg
Vi har en MIM bur till vår Flatcoated retriever. Väldigt nöjda med den. Bra att ha bur då det blir enkelt att bara öppna bakluckan om man gör en lite paus, så kan hunden ligga kvar.
Har en V70 -10. Dock blev det lite för tight med orginalmattan, fick byta för att rymma buren på höjden.
av refbob
Jag har skiljeväggen och galler med lucka i framkant. Den är låsbar. Hur bra som helst. Men till v70II är luckan något mindre jämfört med förra modellen. Vi har flat och labbe och dem kommer in utan problem. Skramlar inte och är Volvo orginaltillbehör. Och halva skuffen är ju kvar att lasta i bredvid "buren". Relativt lätt att montera och demontera gallren. Vrider på några rattar. Men det är inget man gör dagligdax.
Användarvisningsbild
av Bosa
Har haft bur sen min vovve var valp, ställde buren öppen i hallen först så han fick vänja sig med buren. Var sen inga som helst problem när buren ställdes in i bilen och han för första gången fick åka bil. Enda problemet var att hans plats i hallen helt plötsligt försvann så jag köpte en sån där hopfällbar bur på granngården och ställde i hallen vilket är hans plats nu och har varit så i x antal år. :)

MIM verkar vara riktigt trevliga burar, krocktestade och Agria har ett samarbete med MIM. Självrisken för veterinärvård i samband med krock utgår och man får även rabatt på köp av buren, inga jättepengar men 300:- i rabatt på enkelbur och 500:- för dubbelbur.
Min nästa bur blir utan tvekan en MIM. :)

http://www.agria.se/hund/artikel/mim-bur
Jeppe halvbur har en stor labrador, han gillar åka bil , vi är helnöjda, så kan man lasta på sidan, men kolla upp om de är skillnad på nya v70 förra bilen lite äldre 02 fick man buren ända in till väggen, taket på nyare lutar mera vid luckan. har en 10 nu.
Mwi skrev:Imorgon hämtar vi en liten schäfer tik, att hitta en begagnad hundbur till Sveriges vanligaste bil är däremot inte helt enkelt.
Har du inte hittat någon bur har jag en aluflex dubbelbur på ben som passar i min xc70. utrymningslucka i bakkant mot säten ifall olyckan skulle vara framme, samt två dörrar i framkant och borttagbar skiljevägg. Köpte buren 2010. Måste dock ha en enkelbur så jag får in barnvagnen ;)
Plus för buren är tyst, lätt (aluminium), enkel att bara spola av med högtryck då den ju inte rostar ;)

Nypris var närmare 8000.
Säljer den för 3800.

Mvh Marcus
av Mwi
Tack för erbjudanet, hittade en begagnad ½ bur i nyskick fabrikat Kulltorp med utrymningslucka. Hon som sålde den sa själv "Att det var nog lite billigt, det har ringt jätte många efter du köpte den på telefon" Jag kunde inte ens med att pruta på begärda 800:- :-O)
Hör inte hemma här kanske, men på min xc70 -14 så går larmet ögonblickligen om hunden är i bilen, det har det inte gjort på de gamla bilarna. jag vet att man ska sätta på nedsatt larmfunktion men vem kommer ihåg och orkar med det varenda gång.

Om du tycker det är opraktiskt med laddning[…]

Vissa saker bryr jag mig inte så mycket om v[…]

Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]