Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fast en diesel har i dagsläget bättre andrahandsvärde så lär det inte skilja 40' i mellanskillnad efter 3år. Sen är T4an väldigt tyst och går mjukt och fint!
Detta var en intressant tråd.

Har börjat kika på att byta min 2.5T Polestar och vill minst en -12 och det är bara bensin
som gäller.
Dock är det nästan bara T4:or till salu och frågan är ju om jag skulle bli besviken med en T4:a?
T6 hade ju varit fint men dom är lite för dyra mot tex en ny T5 VEA.
jpennerb skrev:Fast en diesel har i dagsläget bättre andrahandsvärde så lär det inte skilja 40' i mellanskillnad efter 3år. Sen är T4an väldigt tyst och går mjukt och fint!
Nej men kanske 20.000kr. Det tar väldigt lång tid att köra in det.
andreas_lofgren skrev:
jpennerb skrev:Fast en diesel har i dagsläget bättre andrahandsvärde så lär det inte skilja 40' i mellanskillnad efter 3år. Sen är T4an väldigt tyst och går mjukt och fint!
Nej men kanske 20.000kr. Det tar väldigt lång tid att köra in det.
En dag i slutet av livet kommer dom vara lika mycket värda.... Så hur man än vänder och vrider skall dom 40 tusen kronorna köras in om det skall bli lönsamt. Första ägaren tar största smällen, sista ägaren den minsta....
Absolut. Jag tänker på normal ägande horisont för nybil 3 år. Du har helt rätt i att mot slutet så spelar skick och mil mycket större roll för värdet än motor.
Anders E skrev:Detta var en intressant tråd.

Har börjat kika på att byta min 2.5T Polestar och vill minst en -12 och det är bara bensin
som gäller.
Dock är det nästan bara T4:or till salu och frågan är ju om jag skulle bli besviken med en T4:a?
T6 hade ju varit fint men dom är lite för dyra mot tex en ny T5 VEA.
Kanske en T5 2,0 4-cyl 2012 skulle passa, (245HK) dom borde va förmånliga alternativ till diesel när det gäller inköpspris.
Svårt att jämföra en 2,5T polestar mot en T4 där den senaste känns väldigt tunn, men allt är en vanesak. En T5a är ett alternativ som jag inte har provkört och kan inte säga hur den är. Något som jag vet är att det är fruktansvärt dåligt utbud med T5 motorn, vilket beror på dieselhysterin men även att T5an kostar en del att köpa.
Utbudet av beg T5:or är som du skriver rätt dåligt, i allafall avseende V70. Säljarna lyfte hellre fram dieseln till potentiella nybilskunder. När jag skulle byta bil för 2,5 år sedan var jag riktigt nära att beställa en V70 T5 MY12, men valde i sista stund en V70 2,5FT MY11 som ÅF hade i lager. En kollega valde däremot V70 T5 med automat och var riktigt nöjd med den. Men som tidigare nämnts i tråden, körmönstret är viktigt, inte bara antalet körda mil!
T5 är verkligen extremt ovanlig.
Svårt att hitta nåt som motsvarar en 2,5FT polestar. T4 är ju mycket tunnare (men står sig ok mot en 2,5FT 200hk, dvs MY09). T6 mycket dyrare och alltid AWD/aut.
Personligen gillar jag 2,5FT men tycker att motorn är visserligen mysig men väl törstig och brölig för den höga förbrukningen. Känns mer ok att köra en lite tråkigare men mycket snålare T4 eller en mycket roligare och kanske inte ens törstigare T6. Men då är ju priset annorlunda också.
PH
mattish skrev:Jag var och provkörde en bil igår. Försäljaren undrade varför jag var intresserad av bensin och frågade hur långt vi kör. 2000 mil om året sa jag vart på han sa att det lönade sig med en diesel då. Men när han fick höra hur vi körde så sa att även att diesel inte riktigt passade vårt körmönster. Dvs. flesta resorna inom 2 mil...
Hmm.... jag har genom åren kört femtioelva kallstarter varje dag och mycket korta sträckor, då har dieselmotor en enorm fördel. DIeseln behöver inte chokas/fetas vid kallstart så dels finns ingen risk för extra motorslitage som på en bensinare, dessutom drar det inte något extra bränsle på vintern.

Tidigare körde jag samma körmönster med bensinare och då rusade ju förbrukningen upp något kolossalt när det var kallt ute. Med dieselmotor är ju skillnaden minimal.
Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Volv[…]

Gjort lackrengöring mm så nu är de[…]