Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Perra83 skrev:Spelar servicekostnader in?

Volvon har många fördelar som dieselvärmaren, VOC. Mer praktiskt bagage. Plus detta eminenta forum :D
Audin är dyrare att serva men har 2 år/3000 mil mot 1 år/3000 mil för Volvon. Skulle tro att det blir ganska lika då denna bil kommer att rulla 2000-2500 mil/år.
PH
av perhall
Ingen tvekan om att Audins AWD är bättre än Haldex Gen 5. Även om den senare säkert duger åt mig.

Det är frågan om det blir firmabil eller privat, eget företag så båda har för- och nackdelar.

Dock har Audi sänkt priset nu till 406 000 inkl sports edition, dvs. en rabatt på 142 200...

http://www.audi.se/se/brand/sv/finansie ... iness.html

Luftfjädringen kostar ju 23500 extra på vanliga A6 Avant och den kommer i stort sett från A8:an. Kan tänka mig att allroaden är bättre än XC70 i hög fart då den är ganska vinglig.

Så just nu ser det ut att bli en Audi men kommer att sakna VOC...
Per
av perhall
Nu har jag jämfört.
431000 kostar D5 Summum med 4C, 18", tidur och PDC även fram
420000 kostar Allroad med bränslevärmare med tidur

Volvon har då några grejer (elst förarstol, rattvärme, City Safety) som inte Audin har medan Audin har några grejer (sportstolar, färddator för inställning av kördynamik, 19", höj- och sänkbart chassi genom luftfjädring) som inte Volvon har.

Till saken hör att jag skulle inte ha köpt 19" till Volvon och inte värmare till Audin men detta var så nära jag kom i jämförelse.

Slutsatsen är att Audin är en finare bil och att de är ungefär lika dyra. Har köpt fem nya Volvo på 11 år och de har alltid varit 100-200 tkr billigare än Audi, BMW och Mercedes, motsvarande upplägg och utrustning, men tydligen inte längre...
Per
Användarvisningsbild
av Perra83
Audi är extremt fina bilar det är det inget snack om!

Volvon är rätt vanlig och det har sina fördelar/nackdelar medans Audin ger mer status och lyx.

Åkte senast idag en A6 3,0 TDI Quattro. Dom går tyst, fint och stadigt, bra drag mm. Förr va dom överlägsna Volvo vad gäller komfort och kvalité men nu tycker jag inte försprånget är lika påtagligt.
Största fördelen med Audi är att dom har lite roligare motorer och att sexorna faktiskt går väldigt tyst och fint.

V60n som jag har nu är utan tvekan den bästa Volvo som jag har haft. På utsidan ser man inte mycket medans på insidan finns nästan allt som man kan tänka sig. Jag väljer nu mera en rolig insida före en ball utsida.
Ja skulle lätt välja bort stora fälgar mot t.ex. adaptiv farthållare.
Sen har jag bra rabatter på Volvos reservdelar vilket gör att jag gärna utnyttjar det.

Kör båda bilarna som du är intresserad av en helg och välj efter hur du känner. Du kommer garanterat INTE att bli missnöjd med någon av bilarna.
Användarvisningsbild
av Snacksalig
Har man små barn som ska sitta bak, så ser de inte ut i vanliga A6, och det lär ju vara samma med allroad.
Faktum var att vi vid provkörning häromdagen gillade A6:an mer än V70, men att den ändå går bort pga den högt uppdragna midjan, som gör att vår son inte kunde se något genom sitt sidofönster.
av Mwi
Är det inte för att du vill ha höjden/looken av terrängbil, så är en MB E-class kombi med 4-matic ett självklart val. Enligt min uppfattning är MB mycket mer bil än en Audi eller Volvo.
av Lövet
Synd att Allroaden blir så ful i sina plastsjok bara. Det passar inte till modellen. Som gummistövlar till kostym. En vanlig A6 quattro med luftfjädring skulle jag valt iaf om den kan köpas för samma pengar
av perhall
Jag tycker Allroad är snyggare än A6, fr a fram. Tvärtom med XC70 vs V70. Men det är ju en smaksak. Klart är att Allroad är rätt heta som begagnade, jag tror det är designen mer än luftfjädringen.

Finns också hellack att köpa till, kostar 6000 har jag för mig.

Helt sant om hur man sitter, man ser knappt ut i A6 om man är barn (det är väl lite samma i XC60 och V60, tänker jag). En 945:a såg man ut i hur man än satt!

Körde en E-klass för nån vecka sen, tycker att den inte är bekvämare än Volvon eller Audin, däremot är ju bagaget enormt rymligt! Dock fult ljud från fyrcyl diesel.

Man får nog passa på för snart finns det inga 6-cyl motorer kvar i 200 hk bilar till vettiga priser...
Per
Användarvisningsbild
av Perc
perhall skrev:420000 kostar Allroad med bränslevärmare med tidur
Tidur? Fjärrkontroll eller ännu hellre mobiltelefonstyrning ska du ha. Så behöver du inte sakna VOC. ;)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]