Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MattiasD
Guligan skrev:Ja, mackägarna jublar ju inte direkt över E85-försäljningen med tanke på de investeringar man gjorde för några år sedan när de grävde ner dessa tankar. Lite synd bara om personalen redan gett upp...
Vad är det för fel på folk? Hade inte svensson bytt bilen med ett smutsigt fossilbränsle (bensin) mot en bil med ännu smutsigare fossilbränsle (diesel) hade markanden varit annorlunda. Så dumt att det gör ont. Visst fungerar inte miljöpolitiken, men en fungerande hjärna borde vi väl alla ha. Men nu börjar en del vakna. Till och med en av de stora diesellobbyisterna R Collin på Aftonbladet uppmärksammar dieselbilarnas överförbrukning jämfört med ottomotorn. Men hela sanningen verkar han inte insett än. Men ändå sensationellt efter alla år av diesellobbande.
av Rådlös
Xrent: Jag kan berätta en händelse som är ca ett år gammal. Jag skulle tanka och åkte in på en station. Där stog redan två bilar före mig. Först en som höll på att tanka E85, därefter en äldre dam med en SAAB BioPower. Hon stog med tankluckan öppen och pumpmunstycket i handen. Det vara det att hon hade dieselmunstycket!!! :-O) :-O) :-O)
Jag störtade ut och ropade "STOPP - STOPP!! Det där är diesel". Jasså, jaha är det så??? sa hon. Men det var ju upptaget så jag tog den här i stället. Men då kan jag ta bensin i stället, sa hon. Jag mumlade lite att "det blir säkert ledigt här strax". Men hon stoppade i bensinmunstycket i stället.
Ca 10 sekunder senare var E85-tankaren klar och åkte därifrån. :shock: :shock: :shock:

Tänk att något så enkelt som färgkoder inte fungerar för alla människor. Man har ju gjort tester på naturfolk som normalt inte har skriftspråk. Dom är ena hejare på symboler andra kännetecken. Man visade "naturbarn" som var vida överlägsna "vita barn" i memoryspel. Dom kunde också lära in långa ramsor utan vidare. Hade man sagt till en sådan "naturmänniska" att "Du skall tanka med det blåa munstycket" så hade det fungerat direkt, på nolltid. Dom skulle aldrig tanka fel.
av jpennerb
Som många har skrivit. Håll er till ett bränsle och skifta inte fram och tillbaka. Det enda negativa som jag ser det med etanol i tanken är den korta räckvidden. Sitter man i bilen och kör över 100mil/veckan så blir det många besök på stationen. För en annan som kör lite behöver uppsöka stationen 2-2.5ggr/månaden och då drar bilen ändå 1.8l/mil. Förra året blev det knappt 1000mil körda så då är en etanolbil ett bra val.

Förra veckan satt jag aldrig i bilen. Men det blev en del tid på min gamla kronan istället! :D
Användarvisningsbild
av Guligan
Det går inte att inte trivas med en 2,5FT. Vilket lyft mot en 2,0:a... :)
Användarvisningsbild
av grillchips
Fasen, det är nästan så man ska skita i att plugga i höst och börja jobba igen istället, så ekonomin finns till att hinka våran V50 1.8F mot en V70 2.5FT.... :lol:
Användarvisningsbild
av roadside
Guligan skrev:Det går inte att inte trivas med en 2,5FT. Vilket lyft mot en 2,0:a... :)
Ja, när man provade den 2,5an vi nu köpt så fattar man inte att man kunde köpa en 2,0. Men det har varit 4000 problemfria mil iaf.
av Droopy
MattiasD skrev:
Guligan skrev:Ja, mackägarna jublar ju inte direkt över E85-försäljningen med tanke på de investeringar man gjorde för några år sedan när de grävde ner dessa tankar. Lite synd bara om personalen redan gett upp...
Vad är det för fel på folk? Hade inte svensson bytt bilen med ett smutsigt fossilbränsle (bensin) mot en bil med ännu smutsigare fossilbränsle (diesel) hade markanden varit annorlunda. Så dumt att det gör ont. Visst fungerar inte miljöpolitiken, men en fungerande hjärna borde vi väl alla ha. Men nu börjar en del vakna. Till och med en av de stora diesellobbyisterna R Collin på Aftonbladet uppmärksammar dieselbilarnas överförbrukning jämfört med ottomotorn. Men hela sanningen verkar han inte insett än. Men ändå sensationellt efter alla år av diesellobbande.
Varför dessa ständiga diskussioner på alla bilforum om vilka bränslen folk kör på? om jag tänkte på miljön i bilsammanhang skulle jag gå på mina ben, jag kör bensinare för att jag tycker om karaktären, helst gillar jag 8 stinkande cylindrar som slukar minst ett par liter milen och jag skiter fullständigt i hur mycket avgaser jag spyr ut då jag bränner däck.

Jag bryr mig såklart om miljön men att snacka miljö och bilar går inte ihop i min värld, alla bränslen för något elände med sig i förlängningen. Sedan kan man ju diskutera bilars miljöpåverkan i det oändliga, men det överlåter jag åt andra.
av perhall
grillchips skrev:Fasen, det är nästan så man ska skita i att plugga i höst och börja jobba igen istället, så ekonomin finns till att hinka våran V50 1.8F mot en V70 2.5FT.... :lol:
Haha, då förstår jag att du är sugen. Men tror du ångrar dig om 15 år...
Per
Användarvisningsbild
av grillchips
perhall skrev: Haha, då förstår jag att du är sugen. Men tror du ångrar dig om 15 år...
Per
Visst är det så. Får försöka lirka med "tjänsteledigt" så länge som möjligt under studierna kanske. ;)

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]