Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pnjk
Oklart hur många stift det är i kontakten.
Smidigaste är väl att göra som ni säger och montera allt i motorutrymme.
Men jag skulle fortfarande vilja kunna larma på bilen.

Undrar om det inte går att peta ner kabeln lite så man får ner huven ?
Annars för man väl droppa ner den rakt ner och ut i motorutrymmet.

Man kanske inte behöver ladda varje natt kanske räcket med varje helg ?
Beror ju på hur skicket är på batteriet självklart.

Har ju dieselvärmaren som jag kommer köra 1gång om dagen Måndag - Fredag
Har 10 minuter till jobbet och 10 min hem från jobbet.

Kommer att åka mycket längre sträckor då och då.
Men är lite orolig att batteriet ska dra ur.
av umekille
Har du ingen elektrisk motorvärmare kan du köpa den laddaren jag tipsa om
och montera en anslutningskabel som bara går till laddaren.
Användarvisningsbild
av bem
Hej,
Jag funderar på om det skulle gå att ha laddarens sladd från vindrutetorkardiket in mot bilbatteriet. Det är ju gummi-/tätingslist i bakkanten motorutrymmet uppe vid övergången till vindrutetorkardiket. Tror du kan ha motorhuven stängd då under laddning.
Vill du ha indikator så varför inte dra fram en CTEK Comfort Indicator Eyelet med indikator i änden och låta den ligga i vindrutetorkardiket (åtminstone när du vill kolla batteristatus med låst bil)? Om du har Comfort Indicator Eyelet liggande där kan du koppla in laddaren där också på den när den ligger i vindrutetorkardiket. När du laddat klart så öppna huven och vik in sladden i trakten av batteriet så ligger den säkert till nästa laddning. Nackdelen kommer bil när det blir snö i torkardiket men du får väl hålla efter snön lite extra om/när du har Comfort Indicator Eyelet liggande där.
Inkoppling av Comfort Indicator Eyelet sladden sker till plus på batteriet och jordpunkt (minus) i karossen t ex den skruven som finns till höger om batteriet. Det är M6 skruv på jordskruven och på en av de lediga fästkruvarna på batteriets pluspol (så du köper i så fall Comfort Indicator Eyelet M6). Comfort Indicator Eyelet sladdlängd på 55 cm räcker gott och väl för ovanstående.

http://www.ctek.com/se/sv/accessories/
http://www.ctek.com/se/sv/chargers/12v
Kan det bli enklare än så?

Jag har CTEK MXS 7.0 som ger 7 amp laddström som jag tycker är bra, men det finns förstås andra bra men billigare CTEK laddare. Det sitter ett 70 Ah AGM batteri in min V70 D3 (2014) och många av CTEK laddarna har ett speciellt AGM batteriläge för laddning.

/Bo

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
av SvenB
Ni får ursäkta, men varför ha laddaren utanför motorhuven? Jag har min liggande under huven när jag använder den. 220V sladden går då ut i springan längst fram på huven. :)
av Rådlös
Pnjk: Lite grundfakta. Du skall i princip köpa en så kraftig laddare som möjligt. Ju fler ampere den är på, desstå fortare laddar den upp batteriet. Nu är det emellertid en modern och "smart" laddare vi talar om. Den ser till att batteriet får den laddström som batteriet behöver för stunden och vad den själv klarar av. Den styr sig själv alltså. I förlängningen av detta blir det samma resultat om du laddar varje natt eller varje helg. Skillnaden med helgladdning kan vara att batteriet har hunnit bli alltför mycket urladdat. (Det förkortar livslängden på batteriet)
Jag har jobbat med elinstallationer i många år. Jag skulle aldrig montera laddaren så att jag klämde en kabel med stängd motorhuv. Men detta är ju upp till var och en så länge inget missöde inträffar. Försök hitta en lösning där elsäkerheten har prioriterats.
Och det är viktigt hur man ansluter plus och minusledningen med moderna laddare. bem har skrivit lite om det och det finns flera trådar här på forumet om detta.
Användarvisningsbild
av SvenB
På grund av Rådlös inlägg gick jag ner till min bil. Jag har eget kallgarage och laddar med motorhuven på glänt då jag behöver. Jag trodde att det fanns en springa fram när motorhuven är stängd, men det är det inte så enda vägen ut med sladd vid stängd huv är som bem illustrerar. :oops:
Användarvisningsbild
av bem
Sådär, nu har jag satt mitt 70Ah AGM batteri på laddning i bilen med min CTEK MXS 7.0 laddare inställd på AGM laddläge.
http://www.ctek.com/se/sv/chargers/MXS%207.0
Jag har haft min V70 D3 i 2 mån nu och kört dieselvärmaren väldigt mycket så vi får se hur länge jag behöver ha laddaren inkopplad innan laddaren indikerar att det är fulladdat.
När jag koppla in laddaren kl 14 gick den snabbt över i s k Bulkläge där laddaren laddar med maximal ström tills batteriet är laddat till ca 80%. Efter ca 5 min gick den i mitt fall idag över från Bulkläget till nästa läge s k Absorptionsläge där laddning sker med avtagande ström tills batteriet är fulladdat till 100%.
Så jag vet i alla fall att batteriet i mitt fall hade lägst 80% kvar av kapaciteten då den lämnade bulkläget (80% kapacitet kvar) i stort sett direkt för att övergå i bulkläget.
Kan meddela att det går utmärk att ha den tunnare röd-svarta CTEK ladd-kabeln över gummilisten vid vindrutetorkardiket utan att den kläms, jag kunde dra i sladden och den följde lätt med. Tror nog även en rund 230 volts sladd kan ligga där över gummilisten utan att bli klämd.

Återkommer senare när batteriet är fulladdat enligt CTEK laddaren.

/Bo

Bild

Insidan vindrutetorkardiket:
Bild
Användarvisningsbild
av P210
Jag skulle aldrig montera laddaren så att jag klämde en kabel med stängd motorhuv
Av bem;
Kan meddela att det går utmärk att ha den tunnare röd-svarta CTEK ladd-kabeln över gummilisten vid vindrutetorkardiket utan att den kläms, jag kunde dra i sladden och den följde lätt med. Tror nog även en rund 230 volts sladd kan ligga där över gummilisten utan att bli klämd.
Glipan mellan huv skärm/front på de flesta bilar är så bred att man inte klämmer kabeln det minsta, jag ansluter laddaren i motorrummet och stänger huven utan problem.
Användarvisningsbild
av bem
Så, då var mitt 70 Ah AGM batteri fulladdat med min CTEK MXS 7.0 laddare.
Startade laddningen kl 14 och det var fulladdat kl 17.30 dvs 3,5 tim tog laddningen i mitt fall.
Om man leker med tanken att det var ca 80% kapacitet i batteriet när jag startade (eftersom laddaren snabbt gick från bulk till absorptionsläget) dvs 0,8 x 70 Ah = 56 Ah fanns i när jag starta och jag ladda 3,5 tim för att få det fulladdat så behövde det laddas i 14 Ah (dvs ca 4 ampere i snitt på den tiden, 4 amp x 3,5 tim = 14 Ah).

Lätt som en plätt att ladda med CTEK laddaren, och med en CTEK Comfort Indicator Eyelet M6 blir det än enklare och man får indikator också (vilket jag inte har men skaffar nog en sån).

/Bo

Bild
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13
Lufta koppling som inte går

Kopplingen brukar ta vätska ur en avskild sek[…]

..men tar en stund innan den går ner p&ari[…]

Jag tänker att det senare alternativet betyde[…]