Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DrMumin
Fick prisuppgift på 25k för 24.000mils servicen
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Det hade jag missat att det vå så tokdyr service på DrivE är det bara vid 24t mil den har en sådan dyr service, trodde man köpte en D2/DrivE för att få låga driftskostnader men tydligen inte. :???:
av Lövet
V70 D2 har lägre servicekostnad eftersom partikelfiltret inte behöver bytas. Kamremsbyte dock vid 24k mil.

Nej, diesel passar inte alla om man räknar igenom kalkylen ordentligt.

V70 D3/D4/D5 har lägre servicekostnader pga inget filterbyte och billigare kamremsbyte.
Användarvisningsbild
av DrMumin
Fast räknar man på det hela så är drive svårslagen på total ekonomin trots dyr service den högst moderata förbrukningen gör mycket för ekonomin med dagens diesel pris
av Lövet
Det är dock den kalkylen som inte är alldeles självklar. Köper du en DrivE vid "fel" miltal kommer det ta dig väldigt lång tid att köra ifatt det. En 2.0F drar högt räknat 1.5 lit/milen. Det ger en milkostnad på 13,50. En drive drar på riktigt nånstans runt 0,65 i verkligheten. Det ger en soppakostnad på 9kr. Att köra tillbaka bara en service tar alltså 5500 mil bara det. Partikelfiltret ska sedan bytas var 12000e mil och fyllas på additiv var 6000e mil. Det blir många mil för att hamna på rätt sida av ekonomin.
Användarvisningsbild
av DrMumin
0,54 drog min på ett 7000 mil långt snitt. Och alla servicear utom just 12 och 24k är riktigt billiga sen har väl t4 lite kortare intervall och kostar skatt. Drive är ju skattefri 5 år räknade noga igenom mitt ägande slutade med att ja böt bil
av Lövet
2.0f är miljöbil också dvs skattebefriad i 5 år och sedan ungefär 1000kr/år i skatt. DRIVe har alltså samma skatt.
av Jock80
Ursäkta min okunskap, men varför är det så viktigt med tidur till dieselvärmaren? :roll:

Gjorde en snabb kalkyl över 6000mil (3-4års ägande) och då skiljde det bara någon 1000-lapp i totalkostnad.. Inte lätt det här.. ?:-/
av Lövet
För att då kan man starta värmaren innan bilen är igång så den är varm redan när man ska åka. Trevlig funktion.

2.0F har å andra sidan elektrisk motorvärmare som standard så har du tillgång till el där du parkerar är inte funktionen så avgörande.
av nicke37
Jag har en 2.0 F men har kört en Drive lite. F är tystare och behagligare i lite lägre hastigheter, men känns lite snurrig om man ska ligga länge i 130. Där känns driven behagligare. Driven känns piggare när man accelererar fr 0 till 70 ungefär, sen tycker jag det är rätt lika. Tycker F är prisvärd och helt ok för blandad körning. Mkt långkörning, motorväg hade jag valt driven. Kolla styrväxeln på F (missljud från ratten), det har varit problem med dem, min bytt på goodwill nyligen trots jag har en 2008.
Knarr vid rattutslag

Det var drivknut och styrväxel.

Har en V40 D2 2015 som strular för mig. Nylig[…]

Stefans 968

Nya skivor i fram monterade. IMG_1301.jpeg Bes[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Ga[…]