Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Yes - jag gjorde det - smakade på motoroljan. Tog ut den lilla oljestickan i plast som var lika kolsvart som tidigare och dutta runt på de olika smakzonerna på tungan: ingenting, absolut ingen smak alls.
Skönt - då är det knappast något glykol/kylarvatten i oljan.

Har någon av er kunniga andra tips? Kan naturligtvis fortfarande vara topplockspackningen, eller ?
Användarvisningsbild
av bem
Jag läste i nån annan tråd här på jagrullar att nån hade i nån sorts vätska i kylsystemet och sen hade han nån "kamera" som sen kunde upptäcka läckage och han hitta den vägen var det läckte kylvätska. Vet tyvärr inget mer om metoden än så men använd sökfunktionen här så kanske du hittar tråden.

/Bo
Sökte men hittade inte tråden om kamera.
Däremot en del på nätet om flytande "kylartätning"
Förstår att det är skillnad på "Kylarcement" och "Kylartätning". Måste erkänna att det låter lockande att använda exempelvis Wynns Cooling System Stop Leak men har tidigare varit skeptisk till att hälla olika preparat i motorn.
Vågar jag... ?
Användarvisningsbild
av bem
Hej,

Jag hitta tråden åt dig:

Re: Tar kylvätska
Inläggav Tom65351 sön 01 sep 2013, 08:42
Hej. Min D5-07 tappar en halv liter då och då! Har inte kunnat lokalisera var läckaget finns. Men sen hade jag I 3 ml Pyranin (grönt färgämne som vi har för att spåra läckage på fjärrvärmeväxlare) Körde en mil och sedan lyste jag med uv-lampa. Då hittade jag en slang mellan motorn och torpedväggen, strax över turbon, alldelse där slangarna till värmepaketet går in.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&p=783736

Tanken är då att fastän vattnet torkat bort så är pyraninet kvar och då får du så att säga "spår" att gå på.

/Bo
av Gilbert
Det ska tydligen inte vara så ovanligt med att D5 kan börja förlora kylvätska. Hör med Volvoverkstan de vet nog vilka motorserier det rör sig om och vad som skall åtgärdas. Fick info om detta sist jag var inne på Bilia...
av nikkke
Min bil D5:a -09 hade ett läckage på kylarens högra sida på framsidan så det var svårt att se något läckage, jag fyllde på varannan månad till dess att jag hittade läckaget genom att känna med fingret längst ner på cellpaketet. Jag misstänkte först dieselvärmaren men den var tät på min bil.
Problemet kanske har fått sin lösning ?!
Idag var jag inne för felsökning hos Volvohandlarn (Bilia) i Göteborg.
De hittade inget läckage men upptäckte att en mjukvara i ett åtgärdspaket inte var uppgraderad. Det är en mjukvara som skall "sänka trycket i cylindrarna när motorn är kall" eller fattade jag fel ???
Hur som helst så är det uppgraderad nu och jag får hålla koll på nivån i behållaren.
Återkommer med återkoppling om detta verkligen löste problemet.
av curry
Att sänka cylindertrycket vid kall motor gör de väl med mjukvaran genom att begränsa laddtrycket på lägre varv...? Jag har bara kört en enda D5 205hk, med två turbo, den tyckte jag var slö innan den var varm. Kanske hade senaste mjukvara? Men i det här fallet skulle jag hålla en liten slant på läckage ngnstans, det blev ju inget extrahögt tryck i systemet enl första inlägget? På min gamla 08 har jag just hittat ett litet läckage i en slanganslutn under batteriet, var lätt att nå med bilen på lyft och hjulet borta. Syntes glykolavlagringar vid en metallpip som slangen anslöt på bakifrån. Kanske ngt så enkelt här också?
av Johanblöt
Intressant tips med läckan under batteriet - fortsätter läckaget skall jag också söka där.

Men när Volvo provtryckte systemet hittade de ingen läcka.
I samband med den felsökningen parkerade jag på macken och fotade expansionskärlet så den aktuella vätske-nivån syntes. Nu kommer jag att parkera på samma plats regelbundet och se om nivån sjunker.
Kör inte så mycket med bilen just nu av olika orsaker men kan jag inte mäta upp någon vätskeförlusrt efter ca 50 mil (då borde det vara förlust av 0,5 liter) så kan jag nog anse att felet är avhjälpt med mjukvaru-uppdateringen.

För jag tror inte att det tyska leasingbolaget (eller föraren) låtit göra något jobb i kylsystemet precis före återlämnandet och lämnat en luftblåsa inne i systemet ???? knappast eller hur.

Håller tummarna

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Volv[…]

Gjort lackrengöring mm så nu är de[…]

En av få intressanta nya bilar detta, ska bl[…]

Utrustning XC60 MY22-25 - Köpråd

För att sammanfatta vilka saker som nä[…]