Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
Ja, det är nackdelen med original mattan i plast-gummi som visas på bilden att fästskenorna ligger öppna och smuts kan komma ner i dessa.
Om men ej behöver komma åt skenorna kan man ju förstås köpa en matta som täcker över dessa.
Det Volvo skulle ha gjort för att lösa detta vore att på en sån plast-gummimatta jag har skulle de gjort den bredare så den täckt skenorna men gjort nån form av springa/skåra som går lite omlott (och lite upphöjd) så att lastband osv kunde fästas ändå i lastkrokarna i skenorna. Kan knappast vara nåt jättesvårt problem för en Volvo ingenjör att lösa (eller en tredjepartstillverkare).

/Bo
Användarvisningsbild
av SvenB
För min del "kör" jag med textilmatta. Den dämpar vägljudet mer och dessutom åker saker man har bagegeutrymmet inte runt lika lätt.
Användarvisningsbild
av apersson850
Får väl skämmas för att jag tog en gammal matta från en 940 och la in i XC70:n... :oops:
Användarvisningsbild
av Sleeper
Jag irriterar mig på passformen hos originalplastmattan. Den ligger ju mer eller mindre lös där bak. Är tanken att man ska kila ned kanterna i skarven i golvet eller?
av femman
Kör biltemas matta. Har fällt upp lastkrokarna ur skenan för att kila fast mattan så att den ligger still. Biltemamattan har en upphöjd kant så grus etc inte åker av mattan ner i skenorna.
av ahlis1
Volvos orginalplastmatta var den sämsta skit jag sett, det tog inte många dagar innan den åkte ur. Som nämnts tidigare är den hård, hal och har usel passform. Körde tidigare Saab och deras mattor i riktigt gummi var överlägsna i allt. Det är faktiskt en besvikelse att Volvo har sånt skräp :x
Nu kör jag utan, plastaskiten åker i tillfälligt om man ska ha nåt smutsigt där bak.
av pjaar
Jag använder Volvos lastlåda i formgjuten plast, tycker den är värd pengarna. Nackdelen med den är om man behöver fälla ryggstöden för att frakta något större, men jag har även mattan i formgjuten plast för de tillfällen jag behöver packa något större.
av femman
Bild på biltemas matta
Bilagor
uploadfromtaptalk1391010922692.jpg
uploadfromtaptalk1391010922692.jpg (78.34 KiB) Visad 389 gånger
Användarvisningsbild
av börne
ahlis1 skrev:Som nämnts tidigare är den hård, hal och har usel passform.
Då har vi helt olika åsikter... min matta är definitivt inte hård & hal.

Eller så är den till S80 bättre, trodde ju det var samma material i alla fall.
av kymco
Jag har kört en 2009, 2011 och 2013 XC70 och i dessa har jag haft. Volvos last matta som ni ser på länken nedan.
De har varit kanonbra 11000mil på varje bil.
Jag har en över från min XC70 2013, ifall någon vill köpa billigt?
I någon av bilarna så skar jag ner mattan med en rakblads kniv lite på kanterna för jag hade last i bilen som behövde det.
Så modifiering av mattan är enkel om man vill.

http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-463511
Trasig pump? Rapsolja?

..Ska köra bilen och varva den lite igen. S[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]

Kupevärme

Skillnaden är att ECC har ett vred med temp[…]