Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ola311
Tänkte mer på vad färddatorn vissar som medel värde på förbrukning måste ju bli fel när den vissar 99,9 när man kör iväg dom första meterna
av JE Jr
Min V8 har inga problem att visa 99.9 emellanåt :) Ofta från stillastående, men jag känner inte igen att det skulle hänga kvar så länge?

Medelförbrukningen i instrumentet stämmer dock väldigt bra.

Tror nog inte den är så fel den vinterförbrukningen på 1.21 om jag jämför med min V8, men det beror sjukt mycket på körmönstret! Kallstarter och stadskörning är döden för förbrukningen på min bil. Din T6:a är ju specad bara lite lägre (11.3 vs 11.9 l/100km om jag minns rätt), så det är nog "tyvärr" rimligt. Min ligger strax över 13 l/100km nu med 245/45R17-friktion och "till jobbetkörningar" vilket innefattar en del kökörningar och långsamma ställen där lådan kör öppen converter.
av Octaviafuzz
JE Jr skrev:Min V8 har inga problem att visa 99.9 emellanåt :) Ofta från stillastående, men jag känner inte igen att det skulle hänga kvar så länge?

Medelförbrukningen i instrumentet stämmer dock väldigt bra.

Tror nog inte den är så fel den vinterförbrukningen på 1.21 om jag jämför med min V8, men det beror sjukt mycket på körmönstret! Kallstarter och stadskörning är döden för förbrukningen på min bil. Din T6:a är ju specad bara lite lägre (11.3 vs 11.9 l/100km om jag minns rätt), så det är nog "tyvärr" rimligt. Min ligger strax över 13 l/100km nu med 245/45R17-friktion och "till jobbetkörningar" vilket innefattar en del kökörningar och långsamma ställen där lådan kör öppen converter.
Den visar alltid det från stillastående oavsett om den är varm eller kall och den gjorde inte detta innan optimeringen. Jag har för tillfället med mestadels "till jobbetkörning" 15l/100km på färddatorn.
av Malmstroem
Ola311 skrev:Tänkte mer på vad färddatorn vissar som medel värde på förbrukning måste ju bli fel när den vissar 99,9 när man kör iväg dom första meterna
Just medelförbrukning är ju det som är enklast att kolla. Nollställ trippmätaren när du tankat fullt, och när du tankar fullt nästa gång så ser du enkelt vad bilen verkligen tagit och kan jämföra med medelförbrukningen.

Jag ser inte att det behöver vara något samband mellan vad momentanförbrukningen visar och vad medelförbrukningen ger. Visst är grunddata samma, men sedan går det med stor sannolikhet ut i olika grenar av programmet för att ge olika siffror på display.
av Octaviafuzz
Malmstroem skrev:
Ola311 skrev:Tänkte mer på vad färddatorn vissar som medel värde på förbrukning måste ju bli fel när den vissar 99,9 när man kör iväg dom första meterna
Just medelförbrukning är ju det som är enklast att kolla. Nollställ trippmätaren när du tankat fullt, och när du tankar fullt nästa gång så ser du enkelt vad bilen verkligen tagit och kan jämföra med medelförbrukningen.

Jag ser inte att det behöver vara något samband mellan vad momentanförbrukningen visar och vad medelförbrukningen ger. Visst är grunddata samma, men sedan går det med stor sannolikhet ut i olika grenar av programmet för att ge olika siffror på display.
Jag har mätt vid pumpen fast efter 99% landsväg och det visar helt ok. Då jag har haft den så kort tid har jag inte hunnit mäta när det är mer stadskörning.
Faktum kvarstår att den visade inte alls sådana värden innan optimeringen.
Användarvisningsbild
av apersson850
Nä, men som sagt, det är ju inte säkert att den visade rätt före optimeringen heller. Kanske Volvo fortfarande skickar med en hjärtinfarktsreducerande funktion som förskönar siffrorna, medan Polestarfolket tycker att tar den tio liter milen så visar vi det.
Det kan vara vilket som, såvitt jag kan förstå. Om medelförbrukningen visar någorlunda rätt efter en tids körning tyder det ju ändå på att grunddata för beräkningen av förbrukningen är korrekta.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det märkliga här är ju att Polestarprogramvaran inte har något med färddatorn att göra även om den naturligtvis kan påverka vad den visar.

Nåja, jag skall kolla på min bil vid tillfälle för att se hur den visar. Jag vet att man behövde gasa rätt friskt innan optimeringen för att få den att visa 99.9 men det är inget jag brukar kolla på så jag har inte tänkt på hur den beter sig efter polestar blev inlagt för snart ett år sedan.

/Martin
av Octaviafuzz
MartinS skrev:Det märkliga här är ju att Polestarprogramvaran inte har något med färddatorn att göra även om den naturligtvis kan påverka vad den visar.

Nåja, jag skall kolla på min bil vid tillfälle för att se hur den visar. Jag vet att man behövde gasa rätt friskt innan optimeringen för att få den att visa 99.9 men det är inget jag brukar kolla på så jag har inte tänkt på hur den beter sig efter polestar blev inlagt för snart ett år sedan.

/Martin
Det vore kanon,
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Octaviafuzz skrev:Förresten, är det någon som vet hur färddatorn mäter förbrukningen och hur ofta?.
Färddatorn mäter ingen förbrukning för det finns ingen flödesmätare.
Det är motorstyrningen som interpolerar fram ett värde ungefär som bränsletryck x öppningstider.
Så polestar kan ju påverka vad som rapporteras till Färddatorn om de har varit o grejjat i motorstyrningen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]