Racetwin2 skrev:-Bensinförbrukningen är grotesk vid min typ av körning. Motsvarande 1,13 liter bensin per mil när mina två förra 2,5:or låg på motsvarande 0,92. Förviso automat men det borde inte göra hela skillnaden. Exakt samma körning för övrigt.
Utväxlingen skiljer mellan MY11 och MY14 på BiFuel. På högsta växeln (MY11) är utväxlingen +21% på manuell och +4% på automat. Motorns slagvolym är +25% på MY11 jämfört med MY14. Detta faktum gör att omsatt slagvolym per körd sträcka är nästan lika för manuell på både 2,5 och 2,0. På automat skiljer fortfarande en del.
Mina två bilar, 2,5FT samt Focus 1,8FFV, drar nästan lika mycket vid
lugn landsvägskörning i
jämn fart. Det borde de inte göra. Men utväxlingen skiljer avsevärt, +77%. Focusens varvtal på högsta växeln kan nästan jämföras med Volvons på 3:ans växel. Slagvolymen skiljer endast +39%. Detta gör att Focusen har markant större omsatt slagvolym per körd sträcka, trots mindre slagvolym i motorn. Vikt och luftmotstånd skiljer också mycket till Focusens fördel. Men det hjälper ändå inte. Det är verkligen inte enkelt att jämföra två olika bilars bränsleförbrukning och den beror inte helt på motorns slagvolym. En stor motor som orkar med en hög utväxling behöver nödvändigtvis inte alltid dra mera bränsle vid jämn landsvägsfart än en mindre motor som bara orkar med lägre utväxling och därmed har lika eller t.o.m. högre omsatt slagvolym per körd sträcka. Men en stor motor har förstås potential till en mycket högre bränsleförbrukning om man använder hela motorn. Och i stadstrafik med mina två bilar skiljer det astronomiskt i bränsleförbrukning till Volvons nackdel. Föga överraskande med tanke på att Volvon i sammanhanget är en dinosaurie.
V70 BiFuel MY14
Växellåda benämning M66W / AWTF-80SD
Växellåda man 3,385.1,905.1,267. 0,949. 0,775. 0,652:1 R=2,615:1
Växellåda aut 4,148. 2,370. 1,556. 1,155. 0,859 0,686:1 R=3,394:1
Slutväxel utvxl 3,77 / 3,46:1
Hastighet vid 1000 rpm 48,5 / 50,2
V70 BiFuel MY11
Växellåda benämning M66D / AWTF-80SC
Växellåda man 3,385. 1,905. 1,194. 0,838 0,652, 0,540:1 R=3,200:1
Växellåda aut 4,148. 2,370. 1,556. 1,155. 0,859 0,686:1 R=3,394:1
Slutväxel utvxl 3,770:1 / 3,329:1
Hastighet vid 1000 rpm 58,6 / 52,3