Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja, jag byter faktiskt till en XC70 D5 AWD som det nu ser ut. Har ändå sommarbilen med manuell låda och prestanda som räcker till när man vill ha kul.

p.s. Kör du också Porsche?
Trist med den sexstegade gamla lådan. Den är verkligen inte kul någonstans. 2-liters bi-fuel har väl en generation bättre miljöklassning än 2,4-liters? Kan tänka mig annars att det är svårt att utveckla den så mycket mer. Den har ju hängt med ett tag.

Varför T5 skulle passa i Golf GTI förstår jag inte? Den funkar utmärkt i både S60, V60 och XC60. Samt säkert även V70 T5 som jag inte har provkört.

PH
Efter 300 mil i min Bifuel 2013 måste jag tyvärr hålla med Racetwin2. Kombon av motor och växellåda är inte kul. Ibland är den nästintill farlig eftersom det är svårt att göra en snabb fartökning. Om motorn ligger under 2 000 varv händer det först ingenting när man trycker på gasen, och sen tar det en halv sekund innan den växlar ner.

Trist att det skall vara så svårt att hitta den perfekta gasbilen. Körde en Passat Ecofuel tidigare. Underbar motor och växellåda, men VW:s kvalitet lämnade en del i övrigt att önska.

Men 1,13 liter/mil låter mycket. Min har dragit 0,94 liter, blandad körning i lugnt tempo sedan slutet av oktober och fram till nu.
Racetwin2 skrev:-Bensinförbrukningen är grotesk vid min typ av körning. Motsvarande 1,13 liter bensin per mil när mina två förra 2,5:or låg på motsvarande 0,92. Förviso automat men det borde inte göra hela skillnaden. Exakt samma körning för övrigt.
Utväxlingen skiljer mellan MY11 och MY14 på BiFuel. På högsta växeln (MY11) är utväxlingen +21% på manuell och +4% på automat. Motorns slagvolym är +25% på MY11 jämfört med MY14. Detta faktum gör att omsatt slagvolym per körd sträcka är nästan lika för manuell på både 2,5 och 2,0. På automat skiljer fortfarande en del.

Mina två bilar, 2,5FT samt Focus 1,8FFV, drar nästan lika mycket vid lugn landsvägskörning i jämn fart. Det borde de inte göra. Men utväxlingen skiljer avsevärt, +77%. Focusens varvtal på högsta växeln kan nästan jämföras med Volvons på 3:ans växel. Slagvolymen skiljer endast +39%. Detta gör att Focusen har markant större omsatt slagvolym per körd sträcka, trots mindre slagvolym i motorn. Vikt och luftmotstånd skiljer också mycket till Focusens fördel. Men det hjälper ändå inte. Det är verkligen inte enkelt att jämföra två olika bilars bränsleförbrukning och den beror inte helt på motorns slagvolym. En stor motor som orkar med en hög utväxling behöver nödvändigtvis inte alltid dra mera bränsle vid jämn landsvägsfart än en mindre motor som bara orkar med lägre utväxling och därmed har lika eller t.o.m. högre omsatt slagvolym per körd sträcka. Men en stor motor har förstås potential till en mycket högre bränsleförbrukning om man använder hela motorn. Och i stadstrafik med mina två bilar skiljer det astronomiskt i bränsleförbrukning till Volvons nackdel. Föga överraskande med tanke på att Volvon i sammanhanget är en dinosaurie.

V70 BiFuel MY14
Växellåda benämning M66W / AWTF-80SD
Växellåda man 3,385.1,905.1,267. 0,949. 0,775. 0,652:1 R=2,615:1
Växellåda aut 4,148. 2,370. 1,556. 1,155. 0,859 0,686:1 R=3,394:1
Slutväxel utvxl 3,77 / 3,46:1
Hastighet vid 1000 rpm 48,5 / 50,2

V70 BiFuel MY11
Växellåda benämning M66D / AWTF-80SC
Växellåda man 3,385. 1,905. 1,194. 0,838 0,652, 0,540:1 R=3,200:1
Växellåda aut 4,148. 2,370. 1,556. 1,155. 0,859 0,686:1 R=3,394:1
Slutväxel utvxl 3,770:1 / 3,329:1
Hastighet vid 1000 rpm 58,6 / 52,3
lars36 skrev:Får man då fråga vad du har för konsumtion i de bägge scenarier du nämnt ovan?
Antar att du menar jämförelsen mellan mina två bilar. De har motorvarvtal på högsta växeln enligt nedan:
Focus 1,8FFV = 2686 rpm @ 90 km/h
V70 2,5FT = 1535 rpm @ 90 km/h
Innebär 26% högre omsatt slagvolym (utan överladdning) per körd sträcka för Forden trots mindre slagvolym i motorn. I 90 km/h jämn hastighet drar båda bilarna bränsle i intervallet ca 0,70-0,75 om de körs på bensin. Det skiljer ofta bara ca en halv deciliter per mil till Fordens fördel. Ibland blir det ingen skillnad. Det borde skilja betydligt mera om man ser till den stora skillnaden i vikt och luftmotstånd mellan de båda bilmodellerna. Men Volvon drar betydligt mera i stadstrafik (pga viktskillnaden) och i höga hastigheter (pga luftmotståndet). Och om hastigheten är högre än vad Forden klarar så är skillnaden i bränsleförbrukning oändligt stor. :wink:
Camel skrev:
lars36 skrev:Får man då fråga vad du har för konsumtion i de bägge scenarier du nämnt ovan?
Antar att du menar jämförelsen mellan mina två bilar. De har motorvarvtal på högsta växeln enligt nedan:
Focus 1,8FFV = 2686 rpm @ 90 km/h
V70 2,5FT = 1535 rpm @ 90 km/h
Innebär 26% högre omsatt slagvolym (utan överladdning) per körd sträcka för Forden trots mindre slagvolym i motorn. I 90 km/h jämn hastighet drar båda bilarna bränsle i intervallet ca 0,70-0,75 om de körs på bensin. Det skiljer ofta bara ca en halv deciliter per mil till Fordens fördel. Ibland blir det ingen skillnad. Det borde skilja betydligt mera om man ser till den stora skillnaden i vikt och luftmotstånd mellan de båda bilmodellerna. Men Volvon drar betydligt mera i stadstrafik (pga viktskillnaden) och i höga hastigheter (pga luftmotståndet). Och om hastigheten är högre än vad Forden klarar så är skillnaden i bränsleförbrukning oändligt stor. :wink:
Okej, det låter väl ganska 'lagom' med tanke på automat och så stor bil....
Nu till min pinsamma fråga, 2.5FT är bensin/etanol va (?)

Men, jag undrar mer om de som är gas-modifierade...
Har ju hänt en del med gaspriser etc de senaste åren, så undrar hur bränsleekonomin ser ut för de som kör gas...? Någon med siffror?
Som framgått av tidigare inlägg har jag bara erfarenhet från tre månader och ca 300 mil, men jag kan ju svara utifrån den lilla erfarenheten.

Bränsleekonomin är inte lysande. 1 Nm3 gas har ett högre energiinnehåll än 1 liter bensin, men trots det drar Bifuelen fler Nm3 gas än liter bensin per mil. Det har väl att göra med att det är en efterkonvertering antar jag. Jag har inte mätt gasförbrukningen exakt, och färddatorn visar inte faktisk gasförbrukning utan någon sorts omräknad bensinförbrukning, men jag skulle gissa att den drar ca 0,7 kg per mil med Biogas 50. (Jämför Passat Ecofuel som jag körde på 0,47 kg.)

Gaspriset följer alltid bensinpriset (tack oligopolet på bränslemarknaden!) och kostar i dagsläget drygt 15 kr för Biogas 50. Man slipper dock fordonsskatt de första fem åren och tjänstebilsförare har 40 % rabatt på förmånsvärdet upp till ett visst belopp.

Räckvidden på gas är runt 20-25 mil, beroende på hur mycket gas man får i. (Om man inte bor på västkusten där gasen har ett högre energiinnehåll, där kommer man lite längre.) Sammanlagd räckvidd på gas + bensin bör vara drygt 100 mil.

Största fördelen med en Bifuel är väl miljövinsten och att man slipper ha så jävla dåligt samvete för att man kör bil. Plus att det är lite kul att ha en gasbil; man kommer alltid i samspråk med folk på bensinstationerna, och samtalsämnena är rätt givna: "Är det bra tryck på gasen idag, hur mycket fick du i?" :-)
Var precis det här jag ville höra! ;-)
Borde egentligen fixa en tjänstebil då, men i avsaknad av sådan möjlighet så blir det nog en MY2012 AFV...
Är en snackesjuk person, så det här med gas och det sociala kommer passa perfekt för mig

/Blivande gas nörd

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]