Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Rumpnisse skrev:Svartmetallic. Vad heter dessa?
Nu är detta för S80 2007 - 2013 men antar att dom flesta färger är samma till både S80 & V70.

"Black Sapphire" (Code 452)
"Black Stone" (Code 019)
"Ember Black" (Code 487)

Hittades på nån amerikansk sida men tror att alla tre finns även här... min har 452 så den finns i alla fall.
Rumpnisse skrev:Det var någon gammal vinröd Saab från början av 2000 som jag såg som såg trött ut.
Det var säkert 256 Cayenne Red Pearl du sett, rätt lik dom båda Volvofärgerna. Men att en vinröd skulle vara svårskött är jag inte med på, även om den Saaben du såg var matt tyder det mer på en ägare som inte håller efter sin bil, då ser ju alla färger trista ut. Vet inte hur det är med andra märken, men då jag kommer från Saabträsket så har i alla fall dom haft klarlack på alla sina färger sedan 1998, även dom solida så idag är ju inte färgerna lika känsliga som säg en röd utan klarlack var, där kan vi snacka om trist färg om man inte sköter om bilen.

Själv gillar jag inte alls dom vinröda på V70 men alla har ju sin smak, jag tycker dom ser sjukt tråkiga ut i den färgen. Egentligen en snygg färg, men tråkig.
Rubinröd kan vara så många färger (http://www.gemnation.com/base?processor ... ruby_color ) och även uppfattas så olika beroende på ljuset.

Min 240 från 1993 har färgen ruby red metallic/ mörkröd metallic (414) har inte varit speciellt svår och skiftar fortfarande i alla möjliga rubinfärger beroende på ljuset och betraktaren.

Svårare är nog en klarröd solid färg, för om en sådan färg har ju alla en bestämd uppfattning om hur den ska se ut.
Allinug skrev:Rubinröd kan vara så många färger (http://www.gemnation.com/base?processor ... ruby_color ) och även uppfattas så olika beroende på ljuset.

Min 240 från 1993 har färgen ruby red metallic/ mörkröd metallic (414) har inte varit speciellt svår och skiftar fortfarande i alla möjliga rubinfärger beroende på ljuset och betraktaren.

Svårare är nog en klarröd solid färg, för om en sådan färg har ju alla en bestämd uppfattning om hur den ska se ut.
Skall man var petnoga så tror jag den hette Ruby Red Pearl
...

/Thomas
Har själv haft en V50 i Ruby röd.
Helt underbar färg med väldigt djup och otroligt glansvillig ( påhittat ord men blänker otroligt när den är nytvättad i alla ljusförhållanden).
Nackdel, som vanligt med bil som upplevs väldigt blank, väldigt känslig för små ytliga repor som kan synas extremt väl i vissa solljusvinklar.
Ingen färg att välja om man tvättar bilen i maskintvätt alltså.
Den Flamenco röda har inte alls samma djup och lyster men är istället lite mindre känslig för ytliga repor.
Personligen skulle jag välja Ruby sju dagar i veckan.
Rumpnisse skrev:När vi ändå pratar lack.

Inbillar jag mig eller finns det både matt och blanksvarta lister runt fönster?
Basbil, Kinetic och Momentum(MY 08 och 09) har mattsvarta fönsterlister.
R-Design har svarteloxerade, blanka.

Mvh Niklas
Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Volv[…]

Gjort lackrengöring mm så nu är de[…]