Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Kan inte annat än hålla med den meken. Men det har ju framkommit i andra trådar.
Användarvisningsbild
av Vojje
ahlis1 skrev: Kan ju nämna att volvomeken inte kunde begripa varför oljebyte inte ingår på privatbilar.
Katjing :D
Användarvisningsbild
av StringerBell
ahlis1 skrev: Kan ju nämna att volvomeken inte kunde begripa varför oljebyte inte ingår på privatbilar.
Det är enkelt. Det kostar Volvo ingenting att en en växellåda rasar efter 15000 mil på en privatbil, däremot om den rasar efter 15000 på en taxi.
Användarvisningsbild
av NickeDiesel
Gokväll!

På min T4, MY11, byttes oljan både vid 9000 och 18000 mils servicen.
Kanske bara är på PS-lådorna det finns ett fast bytesintervall?
Jag har inte märkt någon skillnad före/efter bytena men jag anser det rätt självklart att oljan byts
med vissa intervall.

Mvh Niklas
Användarvisningsbild
av Vojje
det är inte så komplicerat som man kan tro. ATF byts när den är sliten d.v.s. när den inte längre är röd utan snarare brun.
av mortimer
Blir nog allt att byta olja vid 8-10.000 mil. Vad är det som gör att bytet kostar 3500-4000kr ? Oljan kan ju inte vara så dyr i sig o bör väl ta en van mekaniker max 1h att byta ?
Användarvisningsbild
av Ravi
Vojje skrev:det är inte så komplicerat som man kan tro. ATF byts när den är sliten d.v.s. när den inte längre är röd utan snarare brun.

Och då känns det försent :) :)
Användarvisningsbild
av SvenB
mortimer skrev:Vad är det som gör att bytet kostar 3500-4000kr ? Oljan kan ju inte vara så dyr i sig o bör väl ta en van mekaniker max 1h att byta ?
Den är inte billig. Sedan använder du många liter till ett oljebyte i växellådan eftersom du även sköljer ur den genom att pumpa runt olja i hela lådan. Att bara ta ner bottentråget räknas som fusk.
Användarvisningsbild
av Ravi
mortimer skrev:Blir nog allt att byta olja vid 8-10.000 mil. Vad är det som gör att bytet kostar 3500-4000kr ? Oljan kan ju inte vara så dyr i sig o bör väl ta en van mekaniker max 1h att byta ?

Du verkar inte ha gjort det känns det som ! :-)
av mortimer
Ravi skrev:
mortimer skrev:Blir nog allt att byta olja vid 8-10.000 mil. Vad är det som gör att bytet kostar 3500-4000kr ? Oljan kan ju inte vara så dyr i sig o bör väl ta en van mekaniker max 1h att byta ?

Du verkar inte ha gjort det känns det som ! :-)
Helt rätt. Precis köpt bilen o jag är ingen mekaniker! :wink:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Generator Pv 444

Tack!

Kolla oljenivån i lådan, ta av vä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Från vad jag har sett så ser paneler p[…]