Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Anders E
.
Senast redigerad av 2 Anders E, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Anders E
Jessica skrev:Tack för den snabba responsen även om svaren inte är direkt upplyftande. Som någon misstänkte så har jag årsmodellen -08 och dieselmotor. Bilen hade gått närmare 1000 mil sedan kamremsbytet. Jag kan inte särskilt mycket om bilar och är därför noggrann med att lämna in den på regelbunden service. Men om sådant här ändå uppstår och jag ändå får stå för hela kalaset så känner man sig maktlös. Verkstaden försökte ta det på sin försäkring men det ser dyster ut och då anser de att det faller tillbaka på mig.
Jo men det är därför du har dessa forum, många här har olika erfarenheter av diverse fel.

Verkstaden måste ju veta vad det är som sabbat multiremmen.
Generatorras? Ovanligt..
Spännrulle multirem? Mycket möjligt men den bör ju bytts ihop med remmen vid service.
Ac-kompressor? Ja det har hänt flertalet.

Frågan är dock varför verkstan försöker ta detta på sin försäkring?
Vet dom själva att ett fel begåtts från deras sida tex att ha missat spännrullen?
Eller har dom glömt att byta både rem och rulle?

Att själv bekosta ett motorbyte kostar så mycket att det är värt att forska lite i orsaken till
haveriet.
Användarvisningsbild
av Anders E
Och till sist, är det en större verkstadskedja typ Bilia eller Mekonomen?
Användarvisningsbild
av LeifA
Det brukar gå till så här att, AC-kompressor "Valeo" går lagret till remskivan och här blir det lite lotteri som man inte vill ha, ska remmen trassla in sig i generatorremmen eller inte.(Min bil hade tur).Sen blir det samma visa med den remmen och den är lite längre så det kör ihop sig och knölar in sig till kamremmen, sen är det kört.
Ett malande oljud kan kanske höras strax innan AC-remmen går.
Användarvisningsbild
av hollan
kolla på din faktura från kamremsbytet så allt är bytt enligt 18000mils intervallen
kammrem löphjul och spännare till kammrem
sedan ingår även 2st driv remmar och spännare till den ena av dessa
och ny skruv till spännarna med låsvätska !!!
är inte detta bytt så har dom inte bytt enligt Volvos föreskrifter och då e de bara upp med börsen för dom
av oldtimersmc
Ett lager kan ju skära när som helst och symtomen kommer gradvis så det är inte hel enkelt att avgöra innan det är försent, men det syns väl om remmen har bränts av eller brustit av åldersskäl. Alltså det syns om remmen är 1000 mil gammal/ny. Och skriver verkstan att de har bytt och det syns tydligt att det är en gammal rem så har verkstan ett problem att hantera...
Användarvisningsbild
av joel80
Om det var mindre än 6 månader från att du var på verkstad till att den pajade och att du påtalade det ganska omgående finns det ju en chans att du kan åberopa konsumentköplagen.
Bevisbördan för att det inte är någon av delarna som brustit p.g.a hur servicen gjorts ligger på verkstaden i såfall.

Hör med konsumentrådgivare i din stad och se vad dom säger om dina chanser och rättigheter.
av Jessica
Har kollat min faktura och det står kamremsats, drivrem, vattenpump men inget om spännrulle eller löphjul... Ingår det i kamremsats? (Ursäkta om jag ställer helt idiotiska frågor...). Det är Mekonomen jag har anlitat.
Användarvisningsbild
av Anders E
Jessica skrev:Har kollat min faktura och det står kamremsats, drivrem, vattenpump men inget om spännrulle eller löphjul... Ingår det i kamremsats? (Ursäkta om jag ställer helt idiotiska frågor...). Det är Mekonomen jag har anlitat.

Jag bytte min aggregatrem idag på Bilia och på mitt kvitto står det även spännrulle.
Enl mekanikern så ska alltid denna spännrulle bytas, den slits mer är själva remmen.
Har Mekonomen inte bytt denna har dom gjort fel och borde lösa ditt haveri.
Användarvisningsbild
av SvenB
Vad har hänt med Mekonomen? Jag tycker det börjar stå lite ofta negativt om dom numer. Det är klart att man kan ge lägre priser om man tar genvägar vid reparation. :shock: Men numer är ju inte priserna så mycket lägre än Volvos.

Ska prova att byta dieselfilter, har upplevt att b[…]

motorinställning

Märken på kamremmen stämmer mot m&[…]

Börjat semestern med felfri besiktning :-D […]

S40 1.8f ac problem

Fick hem en kondensor av märket nrf, nä[…]