Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

apersson850 skrev:Jag hörde nyligen att något slughuvud kommit på att man kan göra däcktryckskontroll genom att kontrollera däckens rotationshastighet. Tydligen skulle det vara så att däck med olika lufttryck får tydligt avvikande effektiv rullomkrets
Så fungerar däcktrycksövervakningen på farsans Skoda Yeti MY13. Om det fungerar i praktiken vet jag inte, men den pep och ville att man skulle bekräfta att allt va ok efter att han la på vinterdäcken.

/Martin

PS. Med så liten mönsterdjups skillnad som tråden handlar om anser JAG att det är bättre att ha det bättre mönsterdjupet fram för att på sikt jämna ut skillnaden. Lika mönsterdjup är bättre än djupare mönster bak.
apersson850 skrev:På de flesta bilar idag är det dessutom självreglerande, för de sliter mer på däcken fram än bak. Så de som sitter bak är rätt som det är bäst i alla fall.
Exakt, bäst däck bak abser jag bara gäller när det är stora skillnader.
Nu åkte de på, ja blev ju en aning snyggare, plåtisarna åkte av, får jag försöka bli av med dem på blocket
Gurra82 skrev:är med på noterna :D Man är ju ändå rädd att slita ut systemet :D kör man 4000 privata mil om året vill man ju gärna slita ut däcken, men inte på bekostnad av dyra awd reparationer, men det är ju intressant att höra olika åsikter i frågan :D Så fortsätt ventilera :D
3 millimeter skillnad i mönster motsvarar ca 1% skillnad i omkrets.

Kör du 4000 mil på ett år kommer alltså hjulen rulla 40 mil i skillnad. De 40 milen som diffar får sliras bort i kopplingslamellerna i Haldexen.

Hur mycket slitande kopplingen tål innan den är nedsliten vet jag inte.

Därför har jag alltid bästa mönstret fram för att de slits mest fram och på så sätt snabbt blir lika fram och bak.
Ja! Alla AWD fram till 2003 ska ha samma fabrikad och modell på däcken, samt att det inte får skilja över 2mm på mösterdjupet.

Däcktrycks övervakning med rullomkrets har ju bland annat Ford! Den kan ju inte visa fel lufttryck, men varnar för punktering.
ok, på mina däck var skillnaden 2mm och 4000 mil per år men bara sex månader med vinterhjul, ja säljs de gamla vinterdäcken så köps det två nya däck absolut
Men din bil är ju nyare än 2003, så du kan ha precis vad som helst!
CarMan skrev:Ja! Alla AWD fram till 2003 ska ha samma fabrikad och modell på däcken, samt att det inte får skilja över 2mm på mösterdjupet.

Däcktrycks övervakning med rullomkrets har ju bland annat Ford! Den kan ju inte visa fel lufttryck, men varnar för punktering.
anser detta vara överdrivet. farsan har en v70xc med visko och där har vi kört med diverse däck, åkt till gummi gubben och köpt ett beggat däck fmed samma storlek men annat märke och det vet vi skiljer ändå i storlek, när vi fått punka och den har nu gått 25 tusen mil utan problem med viskon

Jag hämtade nyligen ut min bil (-17 Volvo V60[…]

B230E får ingen bränsle

Har du kollat på gummibälgen? Om dä[…]

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]