Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som Tim skrev kolla Tmap +map värdena skall vara relevanta så att säga kall bil har inte ett Tmap värde på 50 grader tex
är motorn/bilen kall så skall tmap+map värdet vara likvärdiga då det är grader på luften den mäter

kör bilen och läs värdena igen känn med handen på intercoolern/Tmap´+map och kolla värdet kan du med handen hålla på intercoolern och värdet är 95 grader =fel

annars så kolla värdet på tryckgivaren till partikel filtret så inte detta är helt fel oxo en sak som kan ge detta symptom

//Gooose
i vida heter dom så Tmap sitter på intercoolern under V strålkastaren lite svår att se men den skall vara där
map är Luftmassemätaren

Tror din Referenstryckgivare som den heter sitter bakom motorn det är den med 2 st gummislangar som kommer från partikelfiltret
Denna givare kan vara trasig utan att ge felkod ligger värdet inom normal spec fast vid fel tillfälle så att säga så behöver inte det generera en felkod

Han som gjorde programmet har inte lagt det på detta sätt Har haft ett par bilar där givaren helt plötsligt gett ett max värde för att snabbt där efter åter ge "rätt " värde
den pendlade väldigt sporadiskt helt enkelt men detta såg jag endast då jag läste av värdet en längre stund

Första gången jag såg detta var en ren tillfällighet Jag satt och käkade macka på rasten och vida stod på och bilen på tomgång Med valda givare under utläsning och jag såg i ögonvrån att ett värde plötsligt stack iväg för att nästan direkt återgå till samma värde som innan detta hände helt sporadiskt ett par ggr tills jag knackade på givaren och då kunde jag få fram felet/värdet på beställning så att säga

//Gooose
Snowcap volvo 240

Någon som har tips på hur man monterar[…]

Du pratar om fejk NGK tändstift utan att n&au[…]

Dammsugare med en tunnare plastslang fasttejpad p&[…]

Wifi

Åsså måste man öppna intern[…]