Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
Problemet är inte smörjning utan att det tar tid att få värme i bilen vid lägre temperaturer, även hålla värmen när det blir riktigt kallt vid viss typ av körning.
Vill ni prova så är det bara att slå av autoläget och sedan inte använda för att värma före körning.
av oldtimersmc
Klart som fan att oljan klarar av att smörja det handlar ju inte om det utan vad materialet klarar av.
Skörare desto kallare det är, vid tillräckligt låg temp så blir metall som kristallglas.

Det handlade inte om omsorg om sin personal som skogsbolagen ställde sina processorer vid svår kyla, utan att de helt enkelt inte höll i hop.
(numera så är alla entreprenörer så nu så skiter bolagen i det iaf)

Sen har du materialutvidgningen vid olika temp/material. mao värm
Användarvisningsbild
av Momentum
Men det sliter på föraren att sitta och frysa
Kring Östersund/Umeå kan det bli väldigt kallt, en bil utan extravärmare är inte kul då
av oldtimersmc
Momentum skrev:Men det sliter på föraren att sitta och frysa
Kring Östersund/Umeå kan det bli väldigt kallt, en bil utan extravärmare är inte kul då
Har levt i detta helvetiska klimat bla Grytan -78 typ 40 minus i 30 dagar Junsele Malmberget...

Åkt i från Kramfors till Gulsele i 30 gradig kyla en januarinatt med ena bakrutan utslagen pga en "fysisk tillrättavisning". Kallt? Jo!
Kom upp till NCB:s stuga i Hemavan på annandan då var det minus 37---- så varmt va det inte på hela veckan som vi var där, vinterbadade naken vid minus 43; sååå kallt typ 10cm.
Så nog fan vet jag hur det känns att frysa, men man vänjer sig.
Fast det gäller inte motorerna, de fattar inte bättre.
av AndS
oldtimersmc skrev:Klart som fan att oljan klarar av att smörja det handlar ju inte om det utan vad materialet klarar av.
Skörare desto kallare det är, vid tillräckligt låg temp så blir metall som kristallglas.

Det handlade inte om omsorg om sin personal som skogsbolagen ställde sina processorer vid svår kyla, utan att de helt enkelt inte höll i hop.
(numera så är alla entreprenörer så nu så skiter bolagen i det iaf)

Sen har du materialutvidgningen vid olika temp/material. mao värm
Visst är det så med vissa maskiner och att man t.o.m. haft glödande kol under motorer tidigare för att de skulle starta. Men det som var och kanske är på vissa maskiner att hydralsystem och metaller i utrustningen kunde brista vid stark kyla. Men det är inte att likställa med vanliga bilar som inte har denna typ av kringutrustning.
En en liten bilmotor klarar kylan vi har för annars skulle alla bilar oberoende av bensin och diesel ha en värmare, även ethanol.
Volvos dieslar har det för värmen och deras ethanolmotorer har elvärmare för att förbättra startbarheten i kyla.
Användarvisningsbild
av xerent
OK, det var mer än jag visste. Får ta detta tillbaka till min källa och gnälla där.

Sen finns ju en till fördel med dieselvärmare och det är att man slipper skrapa rutorna :)
av Lövet
Det finns ju massor av dieselmodeller som inte har dieselvärmare så visst funkar det utan. Så hemskt dålig värme tycker jag inte det var i den senaste jag hade ett tag (A4 2.0tdi).

Men eftersom 99.5% av alla 2.4D i Sverige har den kan jag inte komma på några argument för att välja en utan om den inte är REJÄLT mycket billigare.
Användarvisningsbild
av gooose
Har levt i detta helvetiska klimat bla Grytan -78 typ 40 minus i 30 dagar Junsele Malmberget...

Åkt i från Kramfors till Gulsele i 30 gradig kyla en januarinatt med ena bakrutan utslagen pga en "fysisk tillrättavisning". Kallt? Jo!
Kom upp till NCB:s stuga i Hemavan på annandan då var det minus 37---- så varmt va det inte på hela veckan som vi var där, vinterbadade naken vid minus 43; sååå kallt typ 10cm.
Så nog fan vet jag hur det känns att frysa, men man vänjer sig.
Fast det gäller inte motorerna, de fattar inte bättre.

Å fan e du en av dom som slutar hänga tvätt ute vid -10 ;-//

Problemet är väl att diesel värmaren kan även den låta som en vinkelslip i dessa grader
Det gjorde min när jag tog en tripp till Kiruna för att kolla på den berömda IS "högen"
vid -38 så skrek värmaren och inte gick den att stänga av från automatiken på den 04 an jag hade då
Så fort tempen gick under -28 så tystnade värmaren och lät som vanligt

Så Rätta mej om jag har fel oldtimersmc
Men elvärmare är väl rätt poppis och att föredra norröver för att värma upp istället för att man använder dieselvärmaren då den inte riktigt orkar med det Riktigt kalla klimatet

//Gooose
Användarvisningsbild
av Momentum
andreas_lofgren skrev:Det finns ju massor av dieselmodeller som inte har dieselvärmare så visst funkar det utan. Så hemskt dålig värme tycker jag inte det var i den senaste jag hade ett tag (A4 2.0tdi).

Men eftersom 99.5% av alla 2.4D i Sverige har den kan jag inte komma på några argument för att välja en utan om den inte är REJÄLT mycket billigare.
Men att dom inte dieselvärmare betyder inte att det inte finns någon form av anpassning för vårt klimat
En del har elslingor endera i motorn eller för att värma kupeluften
En import Volvo har ingen anpassning

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]