Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
"Är det nåt speciellt man bör kolla på eller se upp med när det gäller en importerad Volvo?"
Verklig vägmätarställning framför allt. Sedan också ursprung och ägarförhållanden. Utförd eller överhoppad service. Hela det här gäller inte bara Volvo, det gäller alla importerade bilar. Det finns en stor "svartmarknad" med importbilar. Det enklaste är att välja bort importbilar från början och sikta in sig på dom inhemska bilarna där man kan kontrollera all dokumentation och historia.
Det finns mycket skrivet om detta på forumet, så man behöver inte vara ovetande om det.
Användarvisningsbild
av swed
Rådlös skrev:"Är det nåt speciellt man bör kolla på eller se upp med när det gäller en importerad Volvo?"
Verklig vägmätarställning framför allt. Sedan också ursprung och ägarförhållanden. Utförd eller överhoppad service. Hela det här gäller inte bara Volvo, det gäller alla importerade bilar. Det finns en stor "svartmarknad" med importbilar. Det enklaste är att välja bort importbilar från början och sikta in sig på dom inhemska bilarna där man kan kontrollera all dokumentation och historia.
Det finns mycket skrivet om detta på forumet, så man behöver inte vara ovetande om det.
Just i mitt fall finns det 5 st bilar (i hela sverige) att välja på.
Ska självklart kolla upp allt noga!

Bosse
av mattish
Rådlös skrev:"Är det nåt speciellt man bör kolla på eller se upp med när det gäller en importerad Volvo?"
Tror det är större risk att råka ut för en skruvad mätare på en svensksåld bil. Men visst ska man försöka kolla upp det!
Användarvisningsbild
av SvenB
Varför det? Om bilen funnits i Sverige hela tiden så är den förmodligen servad hos auktoriserad Volvoverkstad om det, som i detta fall, rör sig om en relativt ny bil. Då finns hela historiken i datorer hos Volvo.
Användarvisningsbild
av RWD
Angående maskinskadegarantin så har Folksam maskinskada upp till 15000 mil för Volvoägare och självrisk på 3000.
Väljer du bilextra för c:a 260kr per år så är det halva självrisken på grundförsäkringen (vad det nu innebär, men det borde väl gälla maskinskadan också, gäller i alla fall glas vet jag).
För mig var Folksam i särklass billigast också. 5600/år för 1500mil/år.
(Bor centralt i villa i stad med 100.000 invånare)
Användarvisningsbild
av SvenB
Det var, enligt mig. inte billigt. Jag betalar 2304:-/år hos Volvia. Visserligen för en V50. De har också 15.000 mil på Maskinskadeförsäkringen.
Användarvisningsbild
av RWD
Beror ju på vart man bor, ålder mm. och framförallt bilmodell och motoreffekt, men om vi inte ska jämföra äpplen och päron så kostade Volvia ungefär samma för mig som på Folksam men maskinskada till 15000 mil fick man endast om man hade köpt bilen från en Volvohandlare annars hade de 10.000 milsgräns.
Om det är din 2012:a du menar så har du väl dessutom bara halvförsäkring eftersom vagnskadan ingår i 3år?
Hur som helst så var syftet med min info till TS att han kan ju titta på nyare bilar/(eller mer utrustade) med mer mil på mätaren med vetskapen att han kan få maskinskadeförsäkring upp till 15000 mil.
av mattish
SvenB skrev:Varför det? Om bilen funnits i Sverige hela tiden så är den förmodligen servad hos auktoriserad Volvoverkstad om det, som i detta fall, rör sig om en relativt ny bil. Då finns hela historiken i datorer hos Volvo.
Men den historiken kollar man inte upp innan man köper bil, man borde dock!
Det finns en tråd här med gamla taxibilar som skruvats, de är fler än man tror ;)
Användarvisningsbild
av SvenB
Om man inte kollar, så spelar det givetvis ingen roll. Men jag fick fullständig servicehistorik på min bil av Bilia. Försäljaren knappade bara in regnummer och fick ut allt trots att bilen levde sina första år i Göteborg.
Användarvisningsbild
av MartinS
Om du uppskattar väghållningen tycker jag inte du skall välja en XC, oavsett 4C eller inte. En V70 T6 är nog ett bättre val för dig. Det finns väl lite mer att välja på då också på begagnatmarknaden?

Annars är det en kanonmotor, om du slänger i Polestar är det minimal skillnad mellan 315 och 329hk. Orginal är skillnaden större mellan 285 och 305hk. Men polestar skall du ha, det är grym skillnad mot orginalprogrammet. Däremot sägs det att bränsleförbrukningen är ~1dl lägre per mil om du väljer 305/329 varianten istället för 285/315 motorn.

Skall man köpa en lite udda begagnad bil får man räkna med att åka en bit för att kolla/handla.

Lycka till, du kommer inte bli missnöjd med T6:an!

/Martin

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]