Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Men om man inte laddar mjukvara, får du väl inte alla funktioner. Jag tänker på att dimbakljuset kopplas ifrån då du har släp, den extra konrollampan som visar om släpets blinkers fungerar och att backsensorerna stängs av.
av Petzzon
Jag satte på ett Westfalia delbar krok på min XC60 men valde original kabelsats, denna köpte jag på JB Bildemo till under halva priset. Kom från en bil som rullat 612 mil.
Köp dessutom draget i Tyskland och montera själv så spar du många sköna slantar. Vill minnas allt kostade ca 3900:- inkl mjukvara från Volvo.
Jag är tveksam till att man får med alla funktioner om man inte väljer original, om du drar husvagn är det extra viktigt att se till att alla poler i den 13 poliga kontakten kopplas in, så att laddning och ström till kyl mm fungerar. Sätt för allt i världen inte dit en 7-polig!
Användarvisningsbild
av RWD
SvenB, det är precis det jag undrar, och inte tror heller. Följer ju med en box med mjukvara, men inte till bilen.

Petzzon, tog du bort krockbalken eller gjorde du urtag och satte tillbaka den?
av Petzzon
RWD skrev:SvenB, det är precis det jag undrar, och inte tror heller. Följer ju med en box med mjukvara, men inte till bilen.

Petzzon, tog du bort krockbalken eller gjorde du urtag och satte tillbaka den?
jag kapade lite och monterade tillbaka den, syns inte och kommer garanterat fungera lika bra som innan.
Monterade på en -10 i förra veckan, satte dit ett Bosal drag som är delbart, krockbalken sätts tillbaka, och behöver inte modifieras, krokfäste och kontakt försvinner helt, enkel montering och jag använde en CAN-BUS universell kabelsats, kunden vart nöjd iallafall, inga problem med backvarnare. Ovan gör detta på 3 timmar, har man lite koll tar det 2.
Allt material kostade ca 3000 inkl. moms har jag för mig.
Akta kofångaren, den är lätt att ha sönder om bilen(plasten) inte är varm.
Användarvisningsbild
av kristianmann
Jag har monterat Monoflex krok med originalt kablage på min V70. Lite mer info finns i tråden här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a&start=15

Man får såga lite i balken, men alla mål osv. finns i monteringsanvisningen. :-)-)

Bilder från montagen finns här: Projektalbum Scrolla ner lite bare. :)

Hoppas at det ger lite mer info?

Mvh,
Kristian
Användarvisningsbild
av RWD
Har kollat lite med Volvo och de ska ha 2400 för elen inkl programering.
Volvo sa att elsatsen skiljde lite beroende på utrustning och år. Finns ingen styrbox till 2010 årsmodell på skroten just nu. Finns det någon sida liknande "realoem.com" (för BMW) där man kan se vilket artikelnr det skall vara?
Tack för alla svar hitintills.
Användarvisningsbild
av RWD
Tack Kristian!
http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-463687
Art nr stämmer med den här i så fall:
http://www.bildelsbasen.se/?index=defau ... d=26327541
Men man ser inte det numret på styrenheten, bara i infon. Tror ni det är rätt ändå?
Går väl att ringa och kolla i och för sig.
Nån risk att köpa en som gått 6000 mil tror ni? Sparar c:a 400kr på den mot en ny.
Lasse på Dragkulan var schysst. Sa att jag kunde skaffa Volvos elsats om jag ville så monterar han den och drar av det på priset.
Användarvisningsbild
av Nexus
Har monterat en monoflex jag oxå med deras elsatts. Fungera utmärkt utan programmering fast man tappar ju finess som backvarnare mm. Men backvarnaren är det ju bara stänga av på knappen och det finns i el-dosan så man kan koppla över dimljuset till släpet.
Såga balken var minsta problemet. bara mäta ut sen såga upp 2 urtag och montera tillbaka igen. Inget syns när stötisen är monterad igen :D

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]