Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av maba
Momentum skrev:Vid någon given produktionsvecka då man byggde MY11 så byttes växellådan till den omarbetade versionen, som är helt omarbetat, snabbare ventilpaket, bättre torisionsdämpning, lättare, och andra kullager osv osv
Om det blev bättre eller sämre kan man disskutera, många upplever dålig växlingskvalite på de nya, med ryckiga nerväxlingar
Fick ny mjukvara till automatlådan för ett knappt år sedan och då försvann problemet med ryckig nedväxling vid 50 km/h men vid senaste servicen så gjordes troligtvis en ny "upp"gradering och efter det så kom de hårda nedväxlingarna tillbaka... Arghh!

Lämnade in den igen och de gjorde någon ny uppdatering av styrenheten men utan förbättring. Vad göra?

Den ryckiga nedväxlingen kommer om man åker ett par mil landsväg och sedan saktar in lite lagom lugnt och försiktigt. Det känns som det finns flera som har samma problem och att Volvo känner till det men hur ska jag få verkstaden att kolla upp detta? Varken jag eller verkstaden har lust att åka flera mil för att provocera fram detta.
Användarvisningsbild
av MartinS
apersson850 skrev:En D5 med Polestar levererar max 470 Nm, så det borde den väl rimligtvis tåla.
T6 polestar är på 480 så det går nog också bra, iallafall i min bil ännu så länge, men allt beror ju naturligtvis på hur man behandlar den.

/Martin
Användarvisningsbild
av Momentum
maba skrev:
Momentum skrev:Vid någon given produktionsvecka då man byggde MY11 så byttes växellådan till den omarbetade versionen, som är helt omarbetat, snabbare ventilpaket, bättre torisionsdämpning, lättare, och andra kullager osv osv
Om det blev bättre eller sämre kan man disskutera, många upplever dålig växlingskvalite på de nya, med ryckiga nerväxlingar
Fick ny mjukvara till automatlådan för ett knappt år sedan och då försvann problemet med ryckig nedväxling vid 50 km/h men vid senaste servicen så gjordes troligtvis en ny "upp"gradering och efter det så kom de hårda nedväxlingarna tillbaka... Arghh!

Lämnade in den igen och de gjorde någon ny uppdatering av styrenheten men utan förbättring. Vad göra?

Den ryckiga nedväxlingen kommer om man åker ett par mil landsväg och sedan saktar in lite lagom lugnt och försiktigt. Det känns som det finns flera som har samma problem och att Volvo känner till det men hur ska jag få verkstaden att kolla upp detta? Varken jag eller verkstaden har lust att åka flera mil för att provocera fram detta.
Det är många som har samma bekymmer, och välkännt av Volvo, så det borde inte behövas bevisas, jag tror jag varit inne tre gånger med min MY12:a
och det är bättre men inte bra

EDIT: Ett "inte" som ramlat bort
Senast redigerad av 1 Momentum, redigerad totalt 0 gånger.
Min har också fått nedväxlingsrycket fixat med programvara, men det kom fram lite grand igen efter det att jag dragit ett LGF-släp i 40 knyck i några mil. Kanske skulle berätta det för Volvo - de har kanske en ledtråd till var adaptionen går snett där?

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]