Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kloge
Även om oljan är bra så blir filtret igensatt och oljan renas inte
Jimpen89 skrev:Varför snöar alla in på oljebyte när man pratar om service. En service innehåller ju en massa annat lulllull. Jag ser frågan så här: byter du olja och filter själv varje år och lämnar in bilen varannat år för all den koll de gör? Eller gör du den själv också och helt enkelt struntar i verkstaden?
Jag gissar på att det beror på att få saker har lika stor betydelse för livslängden som oljan har.
De andra sakerna som byts, kupéfilter till exempel handlar ju enbart om komfort och tändstift om funktion. Och komfortsaker kan säkert kvitta för vissa och saker som rör funktion tar vissa när funktionen uteblir.

Nu säger jag inte att ett dåligt tändstift inte kan skada motorn, för det kan det, men ett bra tag innan det har den goda funktionen uteblivit.

Kamrem är ju dock som med oljan, men det ser man ju ofta snack om också, så det är ju inte bara oljan som diskuteras.
Ett oljefilter skitar inte igen ”snabbare” på ett år med 1000 mil än på 3000 mil under 11 månader!
Och detta med olja och vinter, som med båtar, kan väl inte stämma?? Säg att du servar i november och kör 3000 mil till nästa oktober, så är det en vinter emellan.
Att köra från maj till september 16 månader senare, är fortfarande en vinter och kan väl knappast förstöra oljan mer.
Viktigare är då om man kör enbart korta sträckor (=sämre, oljebyte oftare) än kanske mestadels landsvägskörning.
Moderna oljor (syntet) håller väl i 2000 mil, longlife tom 3000 mil (och givetvis längre, du får ju överskrida serviceintervallet…). Med mineralolja skulle jag byta oftare,
Detta med klimat, oljor och bränslen, så talar man ofta om kondens som ger vatten. Kondens uppstår vid temperaturskillnader, som är större på hösten än på vintern ibland. Men kondensen försvinner när motorn blivit riktigt varm.
Som trådskaparen var inne på, skulle jag inte vara orolig att ”serva” vid t.ex. 2500 mil/ 20 månader. Sedan detta med att kolla bromsbelägg, täthet på bakväxel, strålkastare etc. är ju en annan femma.
Fast det är ju min åsikt, andra har ju sin. Lycka till
"Å korven den har två" brukar pappa säga...
har du kört normalt ex i 1000-2000 mil under ett år så byt olja i alla fall då den får stå ut med massor under den tiden och skall ta hand om kondens syror slagg mm mm mm typ dina kallingar eller trosor.
Muffen lägger inte av om du inte byter trosor men den upplevs aningen friskare om du gör dig besväret... Som ett tips
oldtimersmc skrev:"..
har du kört normalt ex i 1000-2000 mil under ett år så byt olja i alla fall då den får stå ut med massor under den tiden och skall ta hand om kondens syror slagg mm mm mm typ dina kallingar eller trosor.
Muffen lägger inte av om du inte byter trosor men den upplevs aningen friskare om du gör dig besväret... Som ett tips
Förstår inte vad du menar?
Jag har alltid servat tjänstebilen på Bilia. Körde 4000-4500 mil /år och servade alltid på intervall dvs 3000 mil. Men det är oljan som blir gammal då molekylkedjorna kortas av i syntetoljan (längre till skillnad från mineral). Så detta med kondens (försvinner ju ) hajar jag inte, inte heller att "syror och slagg" förstör oljan på ett år. Du får nog belägga lite, då en olja knappast upplevs friskare än gamla kallingar (som ju kan behöva bytas oftare än en gång / dag beroende på hur du "kör". :P
Användarvisningsbild
av bem
Det är inte helt kristallklart det här med serviceintervall på tid som t ex 1 år (om det inträffar före milgränsen för service), motiveringen bakom den regeln är inte helt självklar som framgått hittills i diskussionen.
Kanske lite ev en kvarleva från förr ändå, som bara följer med genom åren? Man förstår att Volvohandlarna gillar rekommendationen för det ger nog mer serviceintäckter sett över längre tid misstänker jag. Spelar djävulens advokat här.
Antar att de flesta andra fabrikat har samma upplägg på serviceintervall dvs X tusen mil eller 1 år vilket som inträffar först?

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Men tändstiften är ju ett intervalltillägg, om inte intervallen är förbrukad så kan jag inte se att de ska bytas?
Tändstift förbrukas väl inte av ålder?
Det finns ju andra tillägg som endera är ålders eller intervall baserade, då är det en annan sak

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]