Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag brukar dra den i en rörelse från D till + om jag vill gå över till manuellt, oftast behåller den då samma växel jag körde på innan. Men jag hållet med om stt det är dåligt att man inte kan välja S rller manuell på ett smartare sätt.
Jag tycker det låter som om det snarare är DSTC du ska stänga av/reducera. Den beskrivna effekten brukar bero på att antispinnsystemet går in och stryper motoreffekten, när bilen känner att det börjar slira. Bra ibland, men inte i ett sånt här läge.
apersson850 skrev:Jag tycker det låter som om det snarare är DSTC du ska stänga av/reducera. Den beskrivna effekten brukar bero på att antispinnsystemet går in och stryper motoreffekten, när bilen känner att det börjar slira. Bra ibland, men inte i ett sånt här läge.
Det har slådd meg det kan være DSTC som slår inn ja. Kan jo være kombinasjonen av mange ting som skjer samtidig som jeg svinger ganske brått til venstre når bilen egentlig vil rett frem som slår inn.

Må rett og slett lære meg å bruke bilen rett i slike omstendigheter, kanskje en dag man virkelig får bruk for det :)
Jag upplever liknade problem och de fanns inte alls där på mina tidigare AWDer.

Haldex Gen 5 från MY13 driver mycket sämre och är slöare, Det märks i visa lägen och speciellt vid branta backar och när man tex behöver svänga då en stor del av AWDn då kopplas ur känns det som.

För att kompensera för hjulspinnet som uppstår pga att AWDN inte är i samma klass som tidigare så går DSTCn in och stryper motor / bromsar bort hjulspinnet istället och det känns som hela bilen dör.

Kurviga backar där mina tidigare Gen 4 och Gen 3 bara flög upp om man gasade på kan man med GEn 5 behöva kopla ur DSTC och "slira sig upp".
VolvoB20 skrev:Jag upplever liknade problem och de fanns inte alls där på mina tidigare AWDer.

Haldex Gen 5 från MY13 driver mycket sämre och är slöare, Det märks i visa lägen och speciellt vid branta backar och när man tex behöver svänga då en stor del av AWDn då kopplas ur känns det som.

För att kompensera för hjulspinnet som uppstår pga att AWDN inte är i samma klass som tidigare så går DSTCn in och stryper motor / bromsar bort hjulspinnet istället och det känns som hela bilen dör.

Kurviga backar där mina tidigare Gen 4 och Gen 3 bara flög upp om man gasade på kan man med GEn 5 behöva kopla ur DSTC och "slira sig upp".
Er godt mulig det ligger forskjell i programvaren mellom Gen 4 og 5, men selve koblingen har ikke noe å si i mitt tilfelle. For den MÅ være koblet inn for at jeg i det hele tatt skal komme meg opp bakken. Nå har jeg ikke prøvd Gen 4 i samme tilfeller så har dessverre ingenting å sammenligne med.

Men når det er sagt. Har Haldexen på Gen 4 og 5 noen mulighet til å låse diffen? Leste nemlig på nett at Haldexen har mulighet til dette om bilprodusenten vil. For om f.eks Gen 5 har mulighet til dette, så vil jo denne måtte låse opp for å kunne ta seg frem i sving.
Jeg opplever jo at "problemet" oppstår nøyaktig i det jeg skal svinge, når det går rett frem så fungerer dette upåklagelig og bilen tar seg meget godt frem. Men dette tviler jeg på at verken Gen 4 eller Gen 5 har, og da er det jo hjulbrems som er nærmeste mulighet for "diff. brems"
Så i det jeg svinger, så må jo bremsene jobbe for at jeg skal unngå å spinne, og om Haldexen er 100% låst, så vil jo bakhjulene presse bilen fremover, mens forhjulene vil spinne, og som kjent, når hjul spinner så går det rett frem, og ikke den veien man vil at det skal gå.
Så for at jeg skal ha mulighet til å svinge, så må jo bremsene jobbe for at jeg skal ha mulighet til å svinge inn, og da stopper det jo gjerne opp.
Samme måte må jo Gen 4 også jobbe for å kunne svinge og spinne samtidig

Men kommer nå til å be Volvo uansett om å gjøre de nødvendige oppgraderinger for å se om dette blir bedre, og muligens høre med min bror om å prøve det samme på sin Volvo XC70 MY08 med Haldex Gen 4
Haldexkopplingen låser mellan axlarna, alltså på längden. Mellan hjulen, på tvären, finns ingen låsning som Haldex är inblandad i. Där är det i stället TRACS, alltså den slags fattigmans diffbroms som man får med hjälp av skivbromsarna som försöker se till att det slirar ungefär lika mycket på båda sidor.
Det finns utrustning från Haldex som även låser på tvären, men den sitter inte i XC70.
Om det är så slirigt att bromsarna arbetar (TRACS) som diffbroms, då spelar det ingen större roll om Haldexkopplingen har låst allt vad den kan. Det är inte ens något större problem med helsvetsad kardanstång i ett sånt läge. Den skillnad som uppstår mellan fram- och bakaxeln spinner bort utan vidare på så halt underlag. Men även ett hjul som spinner i en sådan här situation gör det ofta inte så fullständigt att det helt förlorar riktningsstabiliteten. Framhjulen ger ofta åtminstone någon styrverkan ändå.

Däremot är det så att det rent allmänt går tyngre att komma någon vart när du svänger samtidigt. Alla hjulen måste plötsligt rulla i egna spår, differentialerna måste röra sig osv. Så det är nästan alltid lättare att köra rakt än att svänga. Det kan lika väl vara det som gör att när du kommer till punkten där du börjar svänga, då först blir slirningen såpass grav att DSTC börjar strypa ner motoreffekten, och då blir resultatet ungefär som att köra ut i en sjö. Det tar mer eller mindre tvärstopp om det handlar om nåt som liknar terrängkörning. Prova med att koppla ur DSTC före backen nästa gång, och kör gärna på sportläget, så du har lite mer kraft att tillgå, eftersom det oftast innebär lägre växel från början.
Användarvisningsbild
av Doffen
Vel. Sportlage hjelper ikke. Men ser ut til at det å slå av DSTC hjelper. Må prøve litt til
Jag har aldrig lyckats hitta någon källa som kan bekräfta om det är så eller ej, men rent tekniskt är det så att det är lätt för biltillverkaren att påverka hur Haldexkopplingen låser, beroende på om föraren aktiverat Hill Descent Control eller ej. Systemet som sitter i dagens XC-modeller togs fram av Haldex i samband med utvecklingen av Land Rover Freelander, som ett hyfsat alternativ till mekaniska spärrar, lågväxlar och liknande. Eftersom Volvo ingick i samma koncern på den tiden fick de också systemet till XC-modellerna. Men om de faktiskt använder möjligheten att få mer drivning när HDC är aktivt vet jag inte.

Sen vet jag ju heller inte om det är realistiskt i just det här fallet. HDC fungerar ju bara på ettans växel, och sträckan är kanske för lång för att det ska vara rimligt att köra på ettan hela vägen.

Personligen har jag vid ett enda tillfälle hittills fastnat i djupa spår, där två försök att backa tillbaka misslyckades. Sen aktiverade jag HDC och gjorde ett tredje försök, och då kom jag därifrån. Men om det var en slump eller om det finns en teknisk anledning vet jag inte.

Bild
apersson850 skrev:Haldexkopplingen låser mellan axlarna, alltså på längden. Mellan hjulen, på tvären, finns ingen låsning som Haldex är inblandad i. Där är det i stället TRACS, alltså den slags fattigmans diffbroms som man får med hjälp av skivbromsarna som försöker se till att det slirar ungefär lika mycket på båda sidor.
Det finns utrustning från Haldex som även låser på tvären, men den sitter inte i XC70.
Om det är så slirigt att bromsarna arbetar (TRACS) som diffbroms, då spelar det ingen större roll om Haldexkopplingen har låst allt vad den kan. Det är inte ens något större problem med helsvetsad kardanstång i ett sånt läge. Den skillnad som uppstår mellan fram- och bakaxeln spinner bort utan vidare på så halt underlag. Men även ett hjul som spinner i en sådan här situation gör det ofta inte så fullständigt att det helt förlorar riktningsstabiliteten. Framhjulen ger ofta åtminstone någon styrverkan ändå.

Däremot är det så att det rent allmänt går tyngre att komma någon vart när du svänger samtidigt. Alla hjulen måste plötsligt rulla i egna spår, differentialerna måste röra sig osv. Så det är nästan alltid lättare att köra rakt än att svänga. Det kan lika väl vara det som gör att när du kommer till punkten där du börjar svänga, då först blir slirningen såpass grav att DSTC börjar strypa ner motoreffekten, och då blir resultatet ungefär som att köra ut i en sjö. Det tar mer eller mindre tvärstopp om det handlar om nåt som liknar terrängkörning. Prova med att koppla ur DSTC före backen nästa gång, och kör gärna på sportläget, så du har lite mer kraft att tillgå, eftersom det oftast innebär lägre växel från början.
Haldexen "lyssnar" på rattutslaget, på Gen 5 My13 originalmjukvaran så kopplar mjukvaran nästan ur AWDn fullständigt om du vrider ratten max och bilen blir FWD.

Det är i sig inget problem, om det spinner kan ju mjukvaran koppla in AWDn igen trots ratten är vriden. På din Gen 4 My12 händer det blixtsnabbt och man tappar nästen ingen fart. På Gen5 MY13 däremot tar det lite tid innan Haldexen låser igen, det hinner spinna till och DSTC går in och bromsar och stryper och det känns som man tappar fart helt.

Som jag sagt innan, kurviga backar där mina tidigare Gen4 bara flugit uppför om man gett fullgas blir riktigt sega med Gen 5

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]