VolvoB20 skrev:Jag upplever liknade problem och de fanns inte alls där på mina tidigare AWDer.
Haldex Gen 5 från MY13 driver mycket sämre och är slöare, Det märks i visa lägen och speciellt vid branta backar och när man tex behöver svänga då en stor del av AWDn då kopplas ur känns det som.
För att kompensera för hjulspinnet som uppstår pga att AWDN inte är i samma klass som tidigare så går DSTCn in och stryper motor / bromsar bort hjulspinnet istället och det känns som hela bilen dör.
Kurviga backar där mina tidigare Gen 4 och Gen 3 bara flög upp om man gasade på kan man med GEn 5 behöva kopla ur DSTC och "slira sig upp".
Er godt mulig det ligger forskjell i programvaren mellom Gen 4 og 5, men selve koblingen har ikke noe å si i mitt tilfelle. For den MÅ være koblet inn for at jeg i det hele tatt skal komme meg opp bakken. Nå har jeg ikke prøvd Gen 4 i samme tilfeller så har dessverre ingenting å sammenligne med.
Men når det er sagt. Har Haldexen på Gen 4 og 5 noen mulighet til å låse diffen? Leste nemlig på nett at Haldexen har mulighet til dette om bilprodusenten vil. For om f.eks Gen 5 har mulighet til dette, så vil jo denne måtte låse opp for å kunne ta seg frem i sving.
Jeg opplever jo at "problemet" oppstår nøyaktig i det jeg skal svinge, når det går rett frem så fungerer dette upåklagelig og bilen tar seg meget godt frem. Men dette tviler jeg på at verken Gen 4 eller Gen 5 har, og da er det jo hjulbrems som er nærmeste mulighet for "diff. brems"
Så i det jeg svinger, så må jo bremsene jobbe for at jeg skal unngå å spinne, og om Haldexen er 100% låst, så vil jo bakhjulene presse bilen fremover, mens forhjulene vil spinne, og som kjent, når hjul spinner så går det rett frem, og ikke den veien man vil at det skal gå.
Så for at jeg skal ha mulighet til å svinge, så må jo bremsene jobbe for at jeg skal ha mulighet til å svinge inn, og da stopper det jo gjerne opp.
Samme måte må jo Gen 4 også jobbe for å kunne svinge og spinne samtidig
Men kommer nå til å be Volvo uansett om å gjøre de nødvendige oppgraderinger for å se om dette blir bedre, og muligens høre med min bror om å prøve det samme på sin Volvo XC70 MY08 med Haldex Gen 4