Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cox
Fattar inte varför det skall vara så svårt att hålla sig till ämnet i en tråd !
Men ok även jag spårar ur nu :D En fråga till automat älskaren, varför drar bilar dessa lådor mer soppa om dom nu är så effektiva som du tror. Ingen kan få mig att tro att en bil med med automat, drar mindre än en bil som man själv avgör när det är dags för ny växel.
Ja den som anser att det är så kan ju visa på en V70 med lägre förbrukning med automat än med manuell låda...
men det har ju o andra sidan inte med min frågeställning att göra Dvs problemet med lådan...
Allt fixa över gången mellan 4-6 :D
PS sitter i fjollträsk och väntar på att få åka hem till Värmland
Det är ju ytterst sällan synkroniseringarna på de högre växlarna, från trean och uppåt, ger upp. Det brukar oftare drabba ringarna på ettan och tvåan.
Men om man nu av någon anledning försöker växla direkt från fyran till sexan, då är förstås den skillnad i rotationshastighet som ska justeras till i lådan större än den är om man växlar ett steg i taget. Det är inte helt enkelt så att du försöker växla för snabbt? Inte ens när man växlar upp normalt är det nyttigt för mekaniken att flytta spaken snabbt från ett läge till nästa. Ett uppehåll på bara några tiondels sekunder i neutralläget är mycket skonsammare för lådan än en snabb rörelse från ett läge till ett annat.
Så, nu lämnar jag det ämnet och återgår till den väldigt näraliggande frågan om varför man nu skulle växla från fyran till sexan.
oldtimersmc skrev:Idag så skulle du inte få körkort med det resonemanget.
Remjohan nästa?
Nä, den korkade idén med att man inte ska köra motorn på mest optimala varvtal så mycket som möjligt har fått bred spridning. Mot dumheten kämpar gudarna förgäves, var det nån som sa. Eller sjöng. Fast senast jag körde upp (2011) fick jag inga klagomål på hur jag växlade.
Tanken med automatlåda byggd på variatorprincipen är inte alls dum. Men konstruktionen som DAF hade (jodå, jag har kört DAF 66 SL, så jag vet hur den fungerade) hade för stor inre friktion. Konceptet finns dock fortfarande, men folk i allmänhet tycks inte gilla att bilen ändrar fart med konstant varvtal, så det är tydligen en del av de lådorna som ändå ändrar utväxling stegvis. Inte för att det behövs, utan för att göra folk gladare. Som sagt, mot dumheten kämpar gudarna förgäves.

Att automatlådorna har svårt att gå lika billigt som de manuella kan beror inte på att det är fel att ha rätt varvtal på motorn, utan på de förluster som den mer komplicerade konstruktionen samt den hydrauliska momentomvandlaren ger. Det finns dock redan idag automatlådor som går billigare i körcyklerna än manuella (stadskörning), så det är ingen utopi.
Men det är som sagt bara till att ta en bil med färddator och prova själv, för den som tror sig veta nåt annat. Det går kvickt både att slå hål på myten att man vinner på att inte använda växlar som tillverkaren satt dit som att det skulle vara bättre att gasa på kraftigare, för att kvickt få upp farten, än att accelerera måttligt under längre tid. Särskilt i dagens läge, när väldigt många motorer är överladdade, och insprutningssystemet reagerar på kraftigare gaspådrag genom att duscha in rejält med bränsle för att få fart på motorn, när du gasar på även "måttligt mer".
Det är enbart om man av någon anledning har funnit det nödvändigt att accelerera så hårt att man nått önskad fart på en växel som är mer än ett steg lägre än den högsta, som det finns någon relevant anledning att hoppa över ett växelsteg. Men då är det så långt från ekonomisk körning som man kan komma, så det är inte relevant av den anledningen. Däremot kan det ju vara något man kan vilja göra för att komma ut i en egentligen för kort lucka på en kraftigt trafikerad väg.
Fakta, inget svammel.

BMW 320d -11 automat 184hk 0,54l/mil
BMW 320d -11 Manuell 184hk 0,48l/mil

Volvo S60 D3 -11 automat 163hk 0,59l/mil
Volvo S60 D3 -11 manuell 163hk 0,53l/mil

Volvo V70II 2,4D -10 automat 175hk 0,68l/mil
Volvo V70II 2,4D -10 Manuell 175hk 0,60l/mil

Fjollträsk, visst är det fjolligt, men alla vill dit, därför är vi mångmiljonärer på att bara äga ett hus. Tack!
Ni fick det hela om bakfoten. Jag har inte påstått att en automatlåda (så som de ser ut nu i bilarna) går billigare än en manuell. Jag har däremot påstått att en exempelvis åttastegad automatlåda gör att bilen kan gå billigare än vad den gjorde när lådorna var fyrstegade. Detta då på grund av att det alltid finns ett växelsteg som ger ett motorvarvtal som är mer optimalt när det finns fler steg att välja på.
Samma sak gäller förstås för manuella lådor. Annars hade vi inte haft sexväxlade lådor idag, utan varit kvar på fem, fyra eller rent av tre steg fortfarande.

Några siffror finns inte här, bara "svammel", men det är ändå intressant eftersom detta är en manuell växellåda med robotiserad växling. I och med det byter den växel titt och tätt, för att köra så optimalt som möjligt, och det resulterar i lägre förbrukning. Dock är växellådan likadan som när du växlar manuellt, så det är ingen teknikskillnad på det sättet.
I slutet av ditt inlägg kl10 26 verkar tanken ha hunnit ikapp pennan.
I övrigt så kan man iaf inte klaga på nivån av självgodhet.
Rotationshastigheter skulle inte tro det (om inte just min my12 är unik).
F.y.i i stort sett alla lägen i farter över 70 där jag inte behöver gasa så åker jag på 6:an och då skall jag kunna lägga i den direkt,punkt

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]