Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
2,5FT är fina motorer! Ljudet är det som är det bästa, inga fel alls att varva ur dom ordentligt ibland :wink:

Förbrukningen är inte det som avgör om man ska välja en Volvofemma utan något helt annat :lol:
av perhall
ricjo skrev:Hej!
Har diskuterats mycket om förbrukning på 2,5 FT 231 HK!
Köpte idag en 2011 med 2200 mil på mätaren 6 vxl manuell,Nollade färddatorn vid hemfärd för att sen köra både motorväg ca 120-140 km/h varvat med landsväg ca 80-100 km/h inga gas i bott acc utan följde trafikrytmen!

Bilen körs iofs på enbart bensin men snittet efter 15 mils resa blev 0,86 l/mil :-) Rätt ok med tanke på motorstorlek!
Är grymt nöjd med både gång och karaktär.Kan dock bli ett besök till Autotech framöver :-)

Bilen är skattefri till 2016-04 och för en motsvarande diesel hade man pungat ut ett gäng tusenlappar på skatt :oops:
Så det känns som ett bra val när man bara kör ca 1500 mil per år.Och så slipper man ju dieselknattret:-)
Saknar dock Värmaren! trots motorvärmaren på FT som för övrigt är ett skämt!

Over and out!
Jo med den högre utväxlingen på nyare 2,5FT går det att få ned den i 0,86 vid blandad motorväg/landsväg som du skriver. Men en Merca E500t med 400 hk drar inte mer utan ung. samma, och en 2,5FT automat drar mer. .. så hur man än vrider och vänder på det är 2,5FT törstig. Inte minst i stan. Men härlig bil och en mycket trevligare och mer harmonisk motor än T4, T5, D2, D3, D4, D5... tycker jag och en hel del andra verkar det som..
PH
av jpennerb
Snittar runt 1,8 - 2,0l/mil nu när det börjar bli lite kallare. Satt nyss PB på 2,2l/mil på en tank men visserligen en hel del stadskörning. Att 2,5ft är snål är helt fel men det är inte därför man har bilen. Är så otroligt glad att jag inte kör mer per år så att man ska falla in i dieselfacket.

Hade möjlighet att att testa en V70 T4F några dagar som hyrbil och med liknande körmönster som med 2,5ftn så hamnade jag 1,1l/mil med e85 och 0,9l/mil, det är därimot snålt! För övrigt en kanonmotor som "instegare" och ett klar bättre alternativ jämfört mot D2/D3/D4 både ekonomiskt men framförallt gångkultur/komfort.
av Droopy
Jag ligger på ett snitt på ca 1,25 på etanol, mätt över ca 17mån, och det tycker jag är helt ok med tanke på min körstil.

Glömde en sak, bilen i fråga är en T4F
Senast redigerad av 1 Droopy, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SvenB
Det är ju på det viset man skall mäta, inte enstaka tankningar. Räkna om det kostnadsmässigt mot diesel, så skiljer det inte mycket. Du bör kommar ner i en dieselförbrukning på 0,8 lit/mil. Vilken diesel V70 matchar 2,5FT, och vad drar den?
av Droopy
SvenB skrev:Det är ju på det viset man skall mäta, inte enstaka tankningar. Räkna om det kostnadsmässigt mot diesel, så skiljer det inte mycket. Du bör kommar ner i en dieselförbrukning på 0,8 lit/mil. Vilken diesel V70 matchar 2,5FT, och vad drar den?
Ja, jag tycker man ska mäta över 1år så får man med alla variationer och årstider. 3mil i utförsbacke en varm sommardag med ac avstäng och medvind säger ju ingenting om förbrukningen över tid.
Användarvisningsbild
av Bosa
Har varit inne på en diesel men började faktiskt snegla mot en FT för en kort stund i tron att förbrukningssiffrorna var överdrivna men det verkar ju inte bättre än att jag trodde helt fel. Kör 3000-4000 mil per år och om den drar runt 0,85 på landsväg så lär väl blandat hamna på mellan 0,9-1 och detta på bensin. Min körning är mestadels pendling med 7,5-8 mil enkel resa till jobbet, hade det gått att köra den på vettiga siffror på bensin hade det helt klart varit ett intressant alternativ då de står relativt lågt i pris.
Användarvisningsbild
av MartinS
Köper du en nyare FT med den högre utväxlingen i den manuella lådan så är de ganska snåla i jämn fart, iallafall om man ser till att de har över 250hk med polestar.
Användarvisningsbild
av Bosa
Sen är ju frågan vad som menas som snåla i detta fall, nån som har några uppgifter från faktiska mätningar i jämn fart runt 100km/h. Gärna baserat på flera mätningar.
Min gamla hög har dragit 0,82 i snitt baserat på de senaste 15,5 månaderna. :)

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]