Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av reo91
Hej,

Är sugen på att byta in min V70 R-design -11 2,5FT till en V70 Diesel men vet ej vilken motor som funkar bäst.
Den ska inte vara för klen bara då det dras en del tunga släp emellanåt.
Ska helst inte vara för hög skatt på den heller :)

Vilken motor rekommenderas utav folket här?
Användarvisningsbild
av P210
Har en kompis med stor husvagn och V70 D2 som tycker det går alldeles utmärkt att tuffa runt med 1500kg husvagn, frågan är ar hur brått man har, min D5:a med 400Nm i vrid är säkert lite kvickare i accelerationen och bättre på att segdra, till en lite högre bränsleförbrukning (0,62l/mil sen köp) och skatt (3800kr numera för manuell), var man lägger ribban bestämmer du själv.
Själv tyckte jag D5:an var en lagom kompromiss i kraft/driftkostnad efter sista tjänstebilen med snåldiesel och en törstig T5:a!
av AndS
Enbart räkna på fordonsskatt blir fel utan du får göra följande, dvs fordonsskatt + beräknade mil/år*bränslepris*uppskattad förbrukning. Då ser får du en kostnad, jämför det sedan mellan olika alternativ.
För det är väl summan du får ta ur plånboken som är intressant i jämförelse med hästkrafterna du får, inte enbart fordonsskatten :wink:
av mattish
P210 skrev:Har en kompis med stor husvagn och V70 D2 som tycker det går alldeles utmärkt att tuffa runt med 1500kg husvagn, frågan är ar hur brått man har, min D5:a med 400Nm i vrid är säkert lite kvickare i accelerationen och bättre på att segdra, till en lite högre bränsleförbrukning (0,62l/mil sen köp) och skatt (3800kr numera för manuell), var man lägger ribban bestämmer du själv.
Själv tyckte jag D5:an var en lagom kompromiss i kraft/driftkostnad efter sista tjänstebilen med snåldiesel och en törstig T5:a!
Jag tycker också min D2 är en fullt fungerande dragbil till överlastade "1300kg"! Större motor orkar mer naturligtvis. Dock är ju inte överlastade "1300kg" lagligt.
Användarvisningsbild
av P210
mattish skrev:Jag tycker också min D2 är en fullt fungerande dragbil till överlastade "1300kg"! Större motor orkar mer naturligtvis. Dock är ju inte överlastade "1300kg" lagligt.
Kan ju vara en aspekt att ha i åtanke vid val av motor om man ska köra mycket med för tung kärra..., vet att polaren snackade om att hans vagn var lite för tung men greppade inte att D2:an bara har en max dragvikt på 1300kg! ??:-/ Skiljer lite mot V70 D5 som får dra max 2000kg (om körkortet tillåter)
av mattish
P210 skrev:
mattish skrev:Jag tycker också min D2 är en fullt fungerande dragbil till överlastade "1300kg"! Större motor orkar mer naturligtvis. Dock är ju inte överlastade "1300kg" lagligt.
Kan ju vara en aspekt att ha i åtanke vid val av motor om man ska köra mycket med för tung kärra..., vet att polaren snackade om att hans vagn var lite för tung men greppade inte att D2:an bara har en max dragvikt på 1300kg! ??:-/ Skiljer lite mot V70 D5 som får dra max 2000kg (om körkortet tillåter)
Intressant att han inte greppade det. Står ju klart och tydligt i papper på bilen :P Precis det jag skrev först i tråden:
mattish skrev:Spelar ingen roll vilken motor du har så länge bilen får dra det du vill dra.

Men du skriver funkar bäst = D5 med polestar.
Användarvisningsbild
av Snacksalig
Diskussionen verkar ha fastnat i släpvagnsvikter, men jag kan bara kommentera motorval, då jag snällt lämnade ifrån mig min kära 231hk 2,5FT automat my11 , i mars.
Jag gick till en 181hk D4 FWD automat xc70 my15, och måste säga att jag tycker att D4an är väldigt körbar, och inte behöver skämmas för sig.
Vid fullgasomkörningar var 2,5FT något rappare, men jag kör lika glatt om på samma sträckor med nuvarande motor (och tyngre bil).
Körbarheten i stan är dock milsvid skillnad på. 2,5FTn skulle hela tiden ned på ettan i tid och otid, fast man rullade. En egenskap som inte återfinns i D4ans 8-stegade automat. Den segdrar mjuk och fint på tyngre växlar.
Likaledes så är gasresponsen bättre på den nya snurran, till skillnad från FTn. Man fick liksom vänta på att turbon snurrade igång på FTn, medan D4an upplevs som mer direkt.

Nej oroa dig inte för att D4 skulle vara för klen. Jag kan i och för sig inte svara för AWDn, då den har 5 cyl och bara en sexväxlad låda.

Lycka till!

..Drivaxel är ju en ganska dyr historia att[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]