Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej har en v70 D5 -08 17000mil
När de är varmt ute typ 25grader så kyler inte ac:n utan de blir kvalmigt/ljummet & när ac slår på så håller motorn på o stanna, för att sedan kompensera upp till 1500varv
Håller den på att skära? Den låter rätt mkt på tomgång med ac på!
Ny fyllt köldmedel då ja trodde de va för lite gas!
Tips vorrr snällt!
Inte för att skrämma upp dig eller vara en pessimistisk surgubbe...

Det första jag tänker på är lagret till AC:n och då är det till att byta innan det skär. I värsta fall och mest troligt så går remmen av till AC:n och då är det stor risk att denna trasslar in sig i kamremmen med följd att den senare kuggar av och ett motorhaveri är ett faktum. Mitt lager skar då jag stod stilla som tur var. Bilen är en -08 och hade gått 17 000 mil. jag fick det på goodwill men det var ju 2012 eller-13.

Det finns massor av trådar om detta här.

Det kan ju vara något annat också, hoppas på det.
Är det bara AC som orsakar detta? Hur är det när du lägger N till D, eller manuell bil, släpper upp kopplingen på tomgång? Rasar motorn i varv då också? I så fall går den förmodligen för magert av nån anledning. Är det verkligen bara AC som orsakar detta tror jag på Desmodues teori.
av Cox
Testa även att stå stilla med bilen och vrida på hjulen, då skall tomgångsvarven höjas något för att kompensera den kraft som åtgår till servon. Sjunker det som du har beskrivet även då? om så är fallet är det den givaren som tackat för sig.

..Drivaxel är ju en ganska dyr historia att[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]