Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Goder afton,

Ny här och hade ju bestämt mig för att inte skriva detta inlägget, men nu blev det så i alla fall.

Nu är det så att jag har beställt en V70 Classic D4/eco 2016, svart, tonade rutor, premium sound, automat och har fått höra av säljaren att den har anlänt och att något ska göras med den på fredag.
Vad jag förstått så rör det sig om polering, registrering och annat som jag är mindre klar över.
Eftersom man som bekant blir som ett barn på hjulafton (hö) så är ju tålamodet något som prövas ganska hårt just nu.
Någon som vet mer i detalj vad som görs innan leverans och hur lång tid det brukar ta? VIN-nummer har dykt upp på minvolvo, men inte något regnummer än så länge.
Mer specifikt, detta "något" som händer på fredag. Är det något som blir klart över dagen och sen är den leveransklar. Gissar att jag inte har något tillval som behöver eftermonteras?
Detta habegär är fullständigt irrationellt då nuvarande v70 fungerar utan anmärkning, men ni vet ju hur det är.
Det kan ta några veckor från det att bilfirman får hem bilen. Dels beror det ju på hur många före dig det är. Vet inte exakt vad dom gör, alla transport skydd tas bort, det ska tagas bort spärrar i databoxen. Bilen är ganska hårt spärrad när den kommer från Volvo, bara det nödvändigaste fungerar. Den skall lämnas till rekondare som putsar upp den. Vet ej om bilen ska till bilprovning också? Sen om du valt tillbehör som bilfirmans verkstad skall montera, typ dragkrok, vinge på baklucka, stänkskydd mm. Det är ganska mycket av den utrustning/tillbehör som man kan välja när man köper bilen som verkstaden monterar.
Jag fick vänta tre veckor lite drygt på min från det att den kom till bilfirman. Så tålamod är en dyggt i dessa sammanhang.
Jag fick vänta nästan tre veckor jag också.. lite p.g.a att bilen kom till säljaren dagarna innan julledigheten.. typiskt! :)
Man börjar fundera om dom bara får hem delarna och måste sätta ihop hela bilen hos handlaren!
Jag hade beställt dragkrok.. så den monterades efter leverans till säljaren, och besiktigades. (Då man var tvungen att besiktiga med krok.)

Dom gör en liten rekond av vad jag förstått.. efter att dom tagit bort all skyddsplast och sånt. Ingen polering, men dom ser såklart till så att bilen är väldigt ren. Den kan ju blivit lite dammig och så efter transport. :)
Ja det kan ta lite tid nu. Hörde nyligen på den firman där jag köpte min att de har aldrig lämnat ut så mycket nytt som man gjorde i våras och på försommaren. Dels var det nya XC90, men det har tydligen gått ut mycket av Classic modellerna. Tydligen så har MY16 släppts tidigt i år.
Polerar upp bilen gör det väl ändå inte?? Inte ens begagnade bilar som volvo åf får in, poleras upp. Brukar väl bara vara en enkel tvätt.
Dundermuppen skrev:Körde nyss förbi Bilmånsson - som då är min leverantör - och de hade magen att leverera ut en ny bil till någon annan än just mig! :-) Hemska människor :-) :-)
Snorungen inom mig vill ju ha NU.
Frågade du inte när du får din bil?
Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in me[…]

Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddning e[…]