Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena

Jag undrar om ni har någon erfarenhet att underhållsladda bilens batteri genom 12v ciguttaget i kupén?
Bilen jag har är en XC70 2008.

Jag har inte någon laddare än så jag tänkte höra först om ni har några erfarenheter om detta.

På andra bilar har jag läst mig till att ibland är 12v uttagen "stängda" då tändningen är av och ingen laddning tas och har även läst att på andra bilar kan indikator på batteriets verkliga nivå skilja sig mot vad som rapporteras till laddaren via 12v uttaget i kupén.

Varför jag vill höra mig för om en 12v kupéladdare är för praktiska skäl vintertid :)

Vad tror ni om detta? Borde det fungera på min XC70 08?
Är det en bra eller dålig idé tycker ni?
Vet inte hur det skulle fungera i praktiken men har man en bil som är värd över hundra tusen kanske man kan lägga tre hundra på en bra laddare?
Jag laddar själv på vintern via en Ctek Zafir köpt hos Classe för några hundralappar
Vad jag minns slår dessa uttag ifrån efter x sekunder då tändningen slås av.
Inte testat det jag har i skuffen dock utan bara i mittkonsollen.
Varför inte en snabbkoppling från Ctek direkt på batteriet och ev. lyxvarianten som man kan fälla in i batterilocket likt Martin S gjort och som har lysdioder för div status?
Alternativet är att köra "all in" med Calix laddare och intagskabel i nosen och istället för motorvärmare driva batteriladdare med detta uttag då jag förutsätter du har bränslevärmare som sköter värmen oberoende av 230v elförsörjning.
På en 08 kan du ladda rakt på batteriet då övervakningen saknas som knasar på nyare om man laddar som "vanligt" på batteriet och då luras av statusen.
Har själv kört laddning med Ctek Polar(halva priset via tradera) var 14:e dag vintertid då värmaren går minst 2ggr dagligen och körsträckor kan vara korta i förhållande till gångtid på värmaren och inte sällan med fullt ljus plus mera elsugande saker påslaget hela tiden under mörka tiderna.
Mikko80mikko80: Är det en fråga som du ställer? Moderna bilar har en egen mätkrets på batteriet. Dom mäter spänningen och ger signal till styrdatorn om det aktuella läget. Styrdatorn vill ha sådana uppgifter.
Därför när man kopplar in en batteriladdare i en modern bil så sätter man pluskabeln på pluspolen, men minuskabeln sätter man direkt i chassiet i bilen. Alltså någonstans där det finns "jord". Hade man satt minuskabeln direkt på minuspolen på batteriet så hade inte det passerat mätkretsen och styrdatorn hade missat viktig information.
När man köper en modern så kallad Smartladdare, så följer det ofta med speciella kablar som man monterar i en fast installation i bilen. Laddaren har en liten stickontakt som passar till dessa kablar. Har man monterat detta rätt, så blir det också rätt.
Skulle man ha ett löst extra batteri, till båten, till gräsklipparen eller annat så kan man ansluta detta på "gammaldags" vis, plusklämman på pluspol och minusklämman på minuspol. Här finns inga mätkretsar så det är bar bara att köra på.
Här är ett bildexempel på en smartladdare. Man ser dels en kabel med vanliga batteriklämmor. Dom använder man om man har ett löst fristående batteri. Sedan ser man en kabel med ringkabelskor. Den installerar man fast ansluten i bilen. Den röda på pluspolen och den svarta direkt i chassiet, på någon ledig skruv i närheten som är ansluten till jord. Det syns inte på bilden, men den ena sladden från laddaren har en stickontakt som passar till dom här två kablarna. Och den är polariserad så det går inte att sätta fel. http://www.batteriexperten.com/sv/artik ... AhFd8P8HAQ
Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in me[…]

Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddning e[…]