Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KeeM
Hej,

fick igång VOC appen i bilen idag och har två frågor som VOC inte kunde svara på när jag ringde.

Vi har något som heter Parkeringsklimat, är det dieselvärmaren? När jag trycker start så startar den inte så antar att det är den. Den ska ju inte starta om det är över 15 grader utomhus.

Dock så står det bara "-- vid bilen" Så den verkar inte kunna läsa tempen ordentligt.

Det finns ingen funktion för att tex starta motorn och ACn i Appen? Såg i demot att det fanns något som hette fjärrstart.

Sen undrar jag vad det är för fläkt som startar när man ibland låser upp bilen. Man hör att den blåser något men det slutar när man öppnar dörren.

Är en V70 MY14.

Mvh
av tunnis
Temp. vid bilen är utetemperaturen. Denna tas via SMHI och inte via bilens egna utgivare. Här borde du få ett värde och inte bara --

Fjärrstart stöds inte av alla motormodeller och inte heller för lite äldre modeller. Hade det via VOC i min MY13 D4Awd.

Fläkten är en "ventilleringsfunktion" och tanken är att ventilera ut lite emissioner mm när bilen är ny. Den funktionen slutar funka när bilen är 3-4år gammal.
Den startar kupefläkten på Max när man låser upp med fjärran och stänger av fläkten när man öppnar dörren. Har man keyless går den med andra ord aldrig igång.
av Rådlös
Jag har en -08, gått över 10 000 mil, med den här ventileringsfunktionen. Den fungerar fortfarande, men inte alla dagar. Bara när det är något extremt, värme, solsken etc. etc. Så den funktionen "bör" hänga med några år till.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Rådlös skrev:Jag har en -08, gått över 10 000 mil, med den här ventileringsfunktionen. Den fungerar fortfarande, men inte alla dagar. Bara när det är något extremt, värme, solsken etc. etc. Så den funktionen "bör" hänga med några år till.
Över 10 grader, har jag för mig är kravet för att den funktionen ska gå igång.
Användarvisningsbild
av Brainy
Rådlös skrev:Jag har en -08, gått över 10 000 mil, med den här ventileringsfunktionen. Den fungerar fortfarande, men inte alla dagar. Bara när det är något extremt, värme, solsken etc. etc. Så den funktionen "bör" hänga med några år till.
Min gör det aldrig sen några år tillbaka. Tyckte det var rätt trevligt så jag hade gärna fått tillbaka det.
Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in me[…]

Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddning e[…]