Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en v70 -09 2,0f manuell 12500mil som klonkar när man släpper upp kopplingen vid växling mellan 1-2 2-3, i första hand vid lite snabbare uppsläpp av pedalen.

Har läst allt jag hittat på div volvo forum men inget slutgiltigt, bara ett par trådar som gäller just v70 08->. Hittat en heldel ang att byta bultarna till drivaxlarna till de som sitter på bla xc90 men verkar kanske bara gälla v70n och inte v70 II, eller?
Vidare så "klickar" den inte när man gungar fram och tillbaka från stillastående så just det klassiska oljudet från splines'en har jag inte. Vidare så satt båda drivaxelbultarna fast ordentligt.

Har rivit och kollat lite på motorfästen men ser inget direkt iögonfallande rent visuellt och tycker inte att motorn rör sig så väldigt mycket när man gungar den stillastående mha koppling, parkeringsbroms och en polare som latjar med kopplingen. Inget klonk eller klickande går att provocera fram vid stillastående heller.

Tycker dock att spelet när man hissat bilen och drar hjulet fram och tillbaka är ganska stort, kanske 3cm mätt ytterst på hjulet. Känns lite i överkant kanske?

Teorier mottages varmt!
Uppdaterar min egna tråd.

Har inte hittat vad det beror på än. Eftersom det är billigt och väldigt enkelt så har jag bytt nedre momentarmen trots att gummit såg ok ut. Det har inte hjälpt. Möjligen ytterst lite bättre, men kan helt klart vara placebo.

Fortfarande inte konstaterat om XC90 bultar till drivaxlarna passar V70 II eller ens om dessa hjälper mot den typ av klonk jag har. Tror att det bara är bot mot klickande axlar inte mot dunk.

Har forskat lite kring om det är DMFen som låter när den fjädrade delen fullt komprimerar fjädrarna och dunkar i stoppen. Har bytt DMF på en BMW tidigare och symptomen på dålig DMF stämmer inte riktigt med det jag har, även om det här kanske är mer ett skönhetsfel än en regelrätt defekt som skulle ge upphov till det ljud jag har nu.

Någon som vet om:

1. XC90 bultar till drivaxlarna passar V70 II?
2. XC90 bultar magiskt kurerar även dovt klonk vid växling, inte bara klickandet vid lågfart?
3. Om lite trötta fjädrar i DMFen kan göra att den "bottnar ur" och ett klonk uppstår vid hastigt kopplingsuppsläpp?
4. vad det annars kan vara?

Verkar klurigt att svara på men jag är inte helt ensam om det här problemet så hoppas att någon kan svara på vad man gjort om man fått ordning på det.

Häromdagen kom en eventuell indikation p&arin[…]

V502.0D spridarfråga

Det är mekonomen verkstad som dragit slutsats[…]

Keyless/Nyckeldosa

Sen 1 månad tillbaka krånglande l&arin[…]

Jag har den som förmånsbil. En lrdmp. […]