Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

vonkraemer skrev:Kan nu informera om att automatlådan är omprogramerad och har dragit husvagnen ca 20 mil utan problem. ca 85 kmh med en snittförbrukning på 1,13l per mil. Mest legat på det manuella läget på lådan. Dock är jag inte jätteimponerad av förbrukningen, men det kanske är så att en automat vill ha nån dl mer än motsvarande d3 med manuell låda.
Vad tror ni?
Jeg snitter på min XC70 1,05 med ca 1700 kg på kroken.

Men jeg erfarer at bilen drikker mer suppe på Svenske veger enn i Norge.

Forbruke du har er ikke unormalt.
Men veldig ofte er det skjeve aksler på husvagnen som ødelegger for forbruket.
Nu är visserligen min bil en V70 2.5ft MY11 Aut.
Husvagnen är en Hobby 560, 1600kg Totalvikt.

Men jag tänkte ändå dela med mig av mina erfarenheter av husvagn och automat.

När jag hade köpt bilen så hade den gått ca 15300mil.
Och med husvagnen på kroken så låg förbrukningen på ca 1,6l/mil mätt vid pumpen.
Bilen växlade bra, ända undantaget var när man körde "manuellt". Då blev det typ en fördröjning på ca 0,3 sek, med ett kännbart ryck.

Så när det var dags för 16000mils servicen, så bad jag dom att byta oljan i växellådan...
När jag hämtade bilen, så frågade jag hur oljan såg ut.
Mekanikern jämförde oljan med svart sirap.

Det blev som natt och dag...
Efter att ha avverkat ca 100 mil med husvagnen, så kan jag konstatera att snitt förbrukningen är nere på 1,23l/mil mätt vid pumpen.
Och fördröjningen i lådan är som bortblåst.

Och i båda fallen så kör jag med farthållaren satt på 84km/h.

För er som kör med geartronicen, kan jag rekommendera oljebyte.
Mekanikern rekommenderade även att serva lådan efter taxi/polis intervallet, eftersom att bilen släpar runt med en husvagn.
Jag har kört med min Solifer och D2 automat på runt 0,8-0,9 l/mil.
Nu har vi köpt (snart) en 300kg tyngre vagn vilket är på gränsen vad bilen får dra och att bilen kommer dra med soppa. Ska bli intressant att se hur mkt.

När jag blir av med bilen nästa år så får vi se vad det blir för bil istället... Lutar åt Subaru Outback ;)
I jämn fart spelar vikten på husvagnen inte jättestor roll. Några hundra kg hit eller dit märks knappt. Det som spelar mycket stor roll är frontarean och aerodynamiken. Jag märkte till exempel en rejäl skillnad när jag gick från 230 bred vagn till 250 cm. Då kommer ju en mycket större del av vagnens frontarea utanför bilens, och alltså läggs till istället för att "gömmas bakom", så att säga.

Jag ligger i regel runt en 1,15 l/mil, men blåser det motvind märks det skillnad. Ja, det räcker med sidvind, eftersom det tvingar vagnen att gå lite snett bakom bilen. Körde för ett tag sedan när det blåste så jag fick styra emot ibland. Då åkte förbrukningen tidvis upp i närheten av 1,5 l/mil istället.
Jag har dragit min fullbredds 1600-kilosvagn med yvålitersfemman som sitter i Bifuelen. Hade också automat (vanliga Geartronicen). Då motorn är tunn på låga varv trots turbo körde jag mycket på sportläget. Hade rattpaddlar vilket faktiskt är ett grymt tillval om man drar tungt med automatlåda.

Det gick iaf hur bra som helst trots att motorn får arbeta hhårt
Ja, paddlar kan jag tro är smidigt då. Det fanns inte när jag köpte min. Men det finns ett annat trick som jag använder. När jag drar vagnen med farthållare fungerar det utmärkt utom i de värsta backarna. Då vore det smidigt att lätt kunna kugga ner ett steg redan när jag går in i backen, istället för att farthållaren ska kämpa med allt vildare gaspådrag, följt av nedväxling och vild acceleration för att ta igen den fart som tappades i backen. Att gå över i läge S i ett sådant fall löser problemet, för då får man en växel lägre i den fart som normalt gäller med husvagn efter. Men med farthållaren inkopplad kör bilen på läge D även om spaken står i S. Om jag då trycker lite på gaspedalen tar jag över manuellt, och då gäller växelväljarens läge.
Så genom att köra i läge S och använda farthållare får jag en ekonomisk färd på rimligt plan mark, men läge S med tillhörande nedväxling är bara ett litet gaspedalstryck bort. Släpp pedalen och läge D återvänder, genom farthållarens försorg.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15

Häromdagen kom en eventuell indikation p&arin[…]

V502.0D spridarfråga

Det är mekonomen verkstad som dragit slutsats[…]

Keyless/Nyckeldosa

Sen 1 månad tillbaka krånglande l&arin[…]

Jag har den som förmånsbil. En lrdmp. […]