Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Aiker63
Hej!
Har en undran och hoppas kunna få hjälp här.
Köpte en V70 2,0F 2009 i våras. Har tidigare haft "äldre" V70 modeller...

Tycker mig höra ett burkigt brummande motorljud lite i bakgrunden, låter nästan som att det är ett läckage eller att det inte är tät någonstans.
Har haft bilen inne på verkstad 2 ggr för andra småsaker och har då bet dom kolla igenom ifall det är läckage (fel) någonstans på grund av detta burkiga ljud.
Båda gångerna säger verkstäderna (volvoverkstäder) att det finns inget läckage och att just denna modell V70 2,0F låter lite så här burkigt...

Kan detta stämma? Har ägt 6 st volvobilar tidigare och ingen av dom har haft detta burk-ljud.
Tycker fortfarande att bilen har ett brummande burkljud... Man hör det tydligare då man kör in i parkeringshus/garage, mm
Någon som vet? Kan detta stämma? Söker fler som har V70 2,0F 2008-2010 och vill veta om ni har reagerat på samma typ av motorljud.
av Rådlös
Jag har en 2.0 F -08. Det beror ju lite på hur var och en upplever olika intryck. Jag känner mig inte obekväm med motorljudet som hörs ibland. Det beror ju på att man får hålla lite högre varv på motorn för att få ett lämpligt arbetsvarv och dragläge. (Med en större motor hade man kunnat köra på tomgång) Man blir lite mer uppmärksam på ljudet i landsvägs- och motorvägsfart. Där känns det som om man vill ha en sjätte växel eller en OD (Jag har manuell låda) Men det är också en sak som man vänjer sig vid.
Du säger att du hör speciellt när du kör i parkeringsgarage och liknande. Detta är ett fenomen som gäller alla bilar. Veva ner en sidoruta och kör i något "instängt", intill en mur eller nära en vägg. Du kommer att höra allt mekaniskt tickande och skrammel, ljud från däcken etc. etc. som du normalt inte hör i kupén.
Det låter lite vulgärt, men är inte menat så, sätt på radion och spela lite skön musik. Lättsam klassisk musik är som sammet för hörselsinnet ibland.

Trasiga avgasrör brukar ofta låta tuffande pfft-pfft-pfft-pfft.
Användarvisningsbild
av js1
En fyrcylindrig Fordfyra som du har låter ju helt annorlunda än det sköna ljudet som finns i en Volvofemma. Har två olika verkstäder bedömt den som ok får du nog lita på det och vänja dig vid ljudet. Själv har jag nyligen bytt från min älskade 855:a av 96 års modell till en V70 T4. Jag hade 855:an i nitton år och tröttnade aldrig på motorljudet. På sommaren kunde jag gärna öppna sidorutan lite för att höra den varva tillsammans med däckens susande mot asfalten. I min nya V70 hör man knappt motorn alls i kupén. Går man ur bilen med motorn igång låter den allt annat än sexigt, inget man vevar ner för att lyssna till. Istället njuter jag av tystnaden och den låga förbrukningen.
av Aiker63
Kan det vara skillnad på motorljudet mellan Blyfri 95 och Etanol? Har alltid kört på blyfri 95 under hela våren, nu sista månaden har jag provat två tankningar med Etanol...
Bilen drog klart mer soppa med etanol. Med blyfri ca 09,2, med etanol 10,7 blandad körning.

Ska jag vara ärlig så längtar jag tillbaka till min gamla V70 2004, 2,4 motor... Älskar det motorljudet :)
av Yaniz
Att du tycker att det inte låter Volvo kan bero på att du åker omkring med en fordmotor. Hade en sådan för några år sedan men blev så trött på motorn så jag bytte till en 2.5T. En helt annan motor i alla avseenden.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Be att fa lana en annan 2,0F om det finns hos handlaren eller nagon bekant/arbetskollega och prova. Om du hittar nagon dvs.

Jag har ocksa haft en for nagra ar sedan och den later som en radfyra helt enkelt. Men inte burkigt enligt mig. Endast vid uppstarten. Vid korning var det snarare tvartom. Den varvar onormalt hogt pa femman i motorvagsfart vilket efter 7.000 mil fortfarande fick mig att leta efter en sjatte vaxel som inte fanns. Jag vande mig aldrig vid det hoga mortorvarvet trots manga mil.

edit: Det sitter inget eftermonterat andror eller liknande som kan skapa oljud?
av Yaniz
Racetwin2 skrev:Den varvar onormalt hogt pa femman i motorvagsfart vilket efter 7.000 mil fortfarande fick mig att leta efter en sjatte vaxel som inte fanns.
Mycket bra beskrivning av motorn.

När det gäller hemmastereo, hembio och h[…]

Erik, hade du också lite klonkande slammer[…]

Keyless/Nyckeldosa

Var på mekonomen o köpte Varta idag , f[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddnin[…]