Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Leafs
Intressant diskussion, men:

Jag tycker att denna diskussion haltar ganska rejält. Helt enkelt därför att det förekommer en massa uttryck som är till 100% subjektiva och inte mätbara. T.ex.

*Hänga med i trafikrytmen
*Motorn får slita hårt
*Säkra omkörningar
o.s.v. o.s.v.

Ett exempel: När jag åker runt i min DRIVe så kan jag garantera att jag inte är någon trafiksnigel, köbildare eller den som gör farliga omkörningar. Jag hänger med i trafikrytmen hur bra som helst både i stan och på landsväg. Jag gör det med en förbrukning på cirka 0.64 l/mil i stan och cirka 0.44 l/mil på landsväg. En motor som gör av med så lite drivmedel i en så tung bil kan väl knappast vara en motor som får slita speciellt hårt....

Säkra omkörningar? Självklart har jag inte 500 nm men jag gör fullständigt säkra omkörningar. Det handlar om planering och tålamod. Återigen, säkra omkörningar är väldigt subjektivt.

Naturligtvis skulle jag hellre köra D5, men de högre driftskostnaderna och den extrema skillnaden i inköpspris är inte ens nära att kunna motiveras i mina ögon. Obs, återigen, subjektivt.

Jag tycker att diskussionen, trots att den haltar, är ganska intressant. Men den kommer aldrig att bli helt objektiv eftersom vi har så många subjektiva variabler. En WV-fantast kommer i åratal framöver att påstå att den nya stor-dieseln i Passat är den bästa motor som någonsin har byggts. Här på forumet är uppfattningen logiskt nog ofta en annan.

0-100? Översätt 0-100 till vardagligt bruk.
av joelf
Leafs skrev:Intressant diskussion, men:

Jag tycker att denna diskussion haltar ganska rejält. Helt enkelt därför att det förekommer en massa uttryck som är till 100% subjektiva och inte mätbara. T.ex.

*Hänga med i trafikrytmen
*Motorn får slita hårt
*Säkra omkörningar
o.s.v. o.s.v.

Ett exempel: När jag åker runt i min DRIVe så kan jag garantera att jag inte är någon trafiksnigel, köbildare eller den som gör farliga omkörningar. Jag hänger med i trafikrytmen hur bra som helst både i stan och på landsväg. Jag gör det med en förbrukning på cirka 0.64 l/mil i stan och cirka 0.44 l/mil på landsväg. En motor som gör av med så lite drivmedel i en så tung bil kan väl knappast vara en motor som får slita speciellt hårt....

Säkra omkörningar? Självklart har jag inte 500 nm men jag gör fullständigt säkra omkörningar. Det handlar om planering och tålamod. Återigen, säkra omkörningar är väldigt subjektivt.

Naturligtvis skulle jag hellre köra D5, men de högre driftskostnaderna och den extrema skillnaden i inköpspris är inte ens nära att kunna motiveras i mina ögon. Obs, återigen, subjektivt.

Jag tycker att diskussionen, trots att den haltar, är ganska intressant. Men den kommer aldrig att bli helt objektiv eftersom vi har så många subjektiva variabler. En WV-fantast kommer i åratal framöver att påstå att den nya stor-dieseln i Passat är den bästa motor som någonsin har byggts. Här på forumet är uppfattningen logiskt nog ofta en annan.

0-100? Översätt 0-100 till vardagligt bruk.
Bra skrivet, jag hade 116 hk i min 745:a hur många som var kvar efter 47000mil vet jag inte, men jag kunde både dra tunga lass och köra om när bilen var fullastad på ett avslappnat vis. Sk flygande omkörning. Känns som dagens "behov " är lite osunt. Men visst det är kul säger inget annat. Lite OT vi diskuterade väl egentligen Volvos marknadstrategi?
av Leafs
Jag vill inte gå så långt som att kalla dagens behov osunda.

Bilkörande och ägande handlar i så många fall om känslor och ickerationella argument, och de ska inte underskattas. Bilkörning är inte, och har aldrig varit, en enbart rationell företeelse. Vill man exempelvis lägga 50.000-60.000 kr extra på sin V70 för att veta att man har x antal extra nm under huven (hur ofta man använder dessa är en annan fråga) så är det alltid värt pengarna i just den betraktarens ögon. Jag har själv varit där en gång i tiden. 8)

Volvos marknadsstrategi, lika väl som de flesta andra tillverkares, spelar på just dessa subjektiva uttryck. Om allt bilköpande vore rationellt skulle Volvo inte sälja speciellt många D5 eller T6, kanske inte ens en enda. Audi skulle inte sälja många 3.0 TDI, VW skulle nog bara sälja 2.0 TDI 140 hk o.s.v. o.s.v.

vad gäller den nya Passaten. Har ännu ej provkört, men vill gärna göra det. Har känt och klämt lite på en och är rätt så imponerad. Designmässigt är jag väl kanske inte lika imponerad. Men hela grejen med denna nya modell är väl tekniknivån och motorerna.

En fråga som gäller såväl VW som många andra: Är bensinmotorerna döda på marknaden nu? Har denna perversa dieselhysterin till slut tagit över helt?
av Erixs
Leafs skrev:En fråga som gäller såväl VW som många andra: Är bensinmotorerna döda på marknaden nu? Har denna perversa dieselhysterin till slut tagit över helt?
Det är ju till stor del lagstiftning som orsakar detta. Dieslar går att få väldigt snåla på pappret och då klassa in i diverse miljöbilsfack med "låg" driftskostnad på pappret osv. Tidigare var ju dieslar ganska hårt beskattade vilket gjorde försäljningen lägre. Dock kan säkert ny lagstiftning ändra på förutsättningarna igen. T.ex. Oslo som inför förbud mot dieslar vid dålig luft: http://www.dn.se/nyheter/varlden/oslo-i ... eselbilar/. Förr var ju i praktiken varenda taxibil en diesel nu är de flesta i Stockholm Biobränsledrivna eller hybrider så ändrade villkor ger resultat. Frågan är bara vad våra veliga politiker vill.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Så kan man ju alltid resonera, men bilköpen är ju 99.99 % helt orationella, ingen människa kan ju säga att man behöver D5, T6, Metallic, Sumflumpaket, Alufälgar, Bränslevärmare, tonade rutor, you name it.... eller varför finns tex XC90 överhuvudtaget, det går lika bra med en skoda yeti.

Bild
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Leafs skrev: En WV-fantast kommer i åratal framöver att påstå att den nya stor-dieseln i Passat är den bästa motor som någonsin har byggts. Här på forumet är uppfattningen logiskt nog ofta en annan.
Hmmmm, jag uppfattade den verkligen inte som en "stor-diesel" när jag körde den. Mer som en extremt tyst och liten snåldiesel som mest gick på strax över tomgångsvarv vid normal körning och snålade med dropparna till o från jobbet. Om man dock tryckte till på gasen vaknade den och bilen stack iväg med prestanda som en Porsche gjorde för inte så länge sedan.

Utvecklingen inom bilindustrin imponerar på mig i alla fall att man kan bygga en 4wd familjekombi som går att köra på 0,5 l/m men ändå går som en raket.

Det vore ju kul om volvo kunde få samma tryck i VEA motorn kommande år, den har ju exakt samma storlek.
av AndS
Visst är bilköp till 100% subjektivt, såvida inte någon annan väljer bil till dig :wink:
Men i grunden är det ju inte motor som är avgörande utan den modell man väljer utifrån behovet.
Sticker nu ut hakan men om vi ser till vikt/storlek/förbrukning på alla suvar som rullar runt så det ännu mera på hur subjektiva vi är i valet av bil.
Tar vi förbrukningsrelaterade delen med V70 så skiljer inte det trots allt så mycket mellan olika motorer i normal trafik, dvs inte det som visas i produktblad.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag funderade på vad man egentligen behöver. Bilkörning med god kvalité anser jag är sådan att ev. passagerare inte tänker på hur föraren kör. Det innebär automatiskt att man varken accelererar eller bromsar tvärt. Vid sådan körning, när man får rå sig själv på vägen, innebär det att det känns lugnt och fint om man använder sisådär 30 sekunder för att ta sig från stillastående till 100 km/h. Kanske rent av ytterligare några sekunder. Med det i åtanke spelar det förstås ingen roll alls om bilen kan nå 100 km/h på tio, åtta eller sex röda sekunder.

Men att ha bra kraft i motorn när man ska släpa upp några ton extra uppför en backe är ett helt annat sätt att utnyttja resurserna på. Där det det ju, som skrivits ovan, upp till var och en om han tycker det är värt pengarna, eller om man vill använda växellådan mer istället.

När det gäller hemmastereo, hembio och h[…]

Erik, hade du också lite klonkande slammer[…]

Keyless/Nyckeldosa

Var på mekonomen o köpte Varta idag , f[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddnin[…]