- ons 13 maj 2015, 11:29
Det har ibland diskuterats här om dieslar tar mer bränsle när de startas kalla, och i så fall hur mycket mer. Bensinmotorer är ju rätt glupska de första kilometrarna.
Eftersom jag kör samma väg till jobbet de flesta arbetsdagarna vet jag mycket väl att första kilometern drar min D5 1,4 eller 1,5 l/mil, enligt stapeldiagrammet på displayen. Detta då om jag åker iväg när temperaturen ute är i spannet 0 - 10°C, något som den ju tycks vara året om nuförtiden. Sen sjunker förbrukningen till under litern per mil för nästa km (det är 50-begränsning de första kilometrarna).
Idag hade jag kört ett kort ärende, ca 3-4 km, innan jag lämnade hemmet för att köra till jobbet. Alla förutsättningar var alltså som vanligt, utom det att motorn redan rullat en gång, och sedan stått stilla i några minuter innan jag verkligen åkte till jobbet. Jag nollställde diagrammet och kollade första kilometern. Förbrukningen blev 1 l/mil. Den sjunker sedan, men det går ju på lägsta växeln ut från tomten etc. precis i starten, så det ska förstås märkas också.
Relativt sett alltså en 40-50% högre förbrukning första kilometern, med helt kall motor, jämfört med en lätt varmkörd. I absoluta tal ca en halv deciliter extra bränsle. Inget som man kan få ihop genom att köra värmaren i en halvtimme, om den tar sex dl/h, som ofta angetts här.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.