Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av svenl
Jag läste i en annan forumkategori att Lane Keep Assist ingår i alla bilar med VEA- motor och Driver Support Paket. Detta skulle dock inte gälla V70 och XC70 eftersom de inte har elektrisk styrning.

Stämmer detta även för Classic-modellerna? Synd eftersom jag tycker det verkar vara en väldigt smidig funktion. Jag känner hellre en mild vibration i ratten än lyssnar på ett störande pip (Lane Departure Warning) om jag håller på att lämna min fil oavsiktligt.
Enligt "bygg-din-bil" verkar du ha rätt - V70 Classic verkar har LDW. Men kolla med din försäljare om han/hon kan bekräfta vilket som gäller.
Båda systemen fyller ju dock sitt syfte - att göra dig uppmärksam på att du oavsiktligt är på väg ur din fil, och helst skall ju systemet aldrig behöva aktiveras.... så det är ju inte ett störande oljud i tid och otid ?
Lane Departure Warning väsnas bara om man passerar en linje i hastigheter över 65 km/h utan att blinka. Inget oväsen i normal stadstrafik, alltså, även om det finns många linjer där. Om det är så att man har för vana att byta körfält på landsvägarna utan att blinka väsnas det förstås, men då är det inte systemet det är fel på, utan föraren. Så det är bara till att lära sig att bli en bättre bilförare i så fall.
Jag håller med apersson850 i de allra flesta fallen.. Men i vintras var jag tvungen att stänga av funktionen ibland då den skrek hela tiden på både motorväg och landsväg utan att jag "behöver lära mig bli en bättre bilförare". :) Mittsträngar och hjulspår lurade systemet att det var linjer lite här och var. :)
Jag gillar systemet väldigt mkt annars. Men i vår V60 MY12 är det inga vibrationer i ratten utan bara ljudsignaler.
av svenl
joel80 skrev:Men i vintras var jag tvungen att stänga av funktionen ibland då den skrek hela tiden på både motorväg och landsväg utan att jag "behöver lära mig bli en bättre bilförare". :) Mittsträngar och hjulspår lurade systemet att det var linjer lite här och var. :)
Det är just detta jag är lite fundersam över. Jag har haft möjlighet att prova LKA och vibrationerna i ratten känns ungefär som när man kör över en markerad sidlinje vilket är mer lagom nivå på varningen tycker jag. Att bilen styr tillbaka är lite mer tveksamt men det kan man stänga av.

Ingen stor grej men lite smått irriterande :-p

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]