Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av motattoo
Har inte funkat sen jag köpte bilen i höstas men först nu fick jag ork att kolla upp det...
Vajern som sitter på insidan av handtaget hade gått av så jag åkte till volvo och frågade om det...
Givetvis går det inte att byta bara vajern utan hela motorn måste bytas för 3200 kr plus moms och arbete !
Så jag bestämde mig för att försöka fixa det på annat sätt.
Vajern är av precis i änden där den lilla "haken"( kommer fan inte på vad de heter) satt så jag köpte en sån som man kan skruva fast.
men det jag tycker är konstigt är att om jag trycker in vajern (ja det verkar som att den ska trycka, inte dra)
så händer inget...
Borde väl klicka eller nåt ?
Kan väl kanske gått nån säkring men jag mätte alla jag hittade(i motorrummet och v sida i kofferten ) och de var hela...
Tips mottages tacksamt.
Bilen är förresten en -08 v70 med elöppning på luckan.
av motattoo
Vad har vajern för funktion egentligen ?
För jag hittade felet, det var en kabel till microbrytaren vid handtaget som var helt av.
har skarvat kabeln och nu funkar öppningen, även med fjärren och knappen inne i bilen trots att jag inte har vajern monterad alls...
så som sagt, vad gör vajern ?
Kan jag vara utan den ?
Jag såg en sådan lucka öppen på Volvoverkstaden. Inte på min bil, men på en annan som stod där. Vajern ska trycka, det är rätt. Men exakt varför grunnade jag inte ut då, jag bara kastade en blick på konstruktionen. Något var sönder i luckan på den bilen, men jag minns inte vad. Tror jag fick för mig att vajern var till för att låsa/låsa upp (notera att det inte behöver vara samma sak som öppna/stänga!). Men jag är inte säker.

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]