Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kantarell
Om man på en XC70 -15 vill montera tre st fullstora extraljus och vi utgår från att alla tänkbara säkerhets- och stödsystem finns monterade. Vilka funktioner måste man då koppla bort och går det att koppla bort dessa? Jag antar alltså att inget av det som finns bakom "plasbiten" i grillen kommer att kunna behållas.
av kantarell
Skulle det alltså innebära att man över huvud taget inte kan montera någonting som stör den "fria sikt" som systemen bakom grillen behöver? Och vad menar du med "för gott"?
av kantarell
Kamerorna uppe i rutan är inget problem, i alla fall inte på min nuvarande XC70 -12. När 3 st NBB 225 skulle monteras så påstod man från Volvo i Gtb att det skulle störa utrustningen uppe i rutan. Jag fick då se en annan likadan bil som monterat just 3 NBB av samma modell och som inte upplevde några problem. För säkerhets skull så sänktes nummerplåten och ljusen monterades så lågt som möjligt (går inte att sänka hur mycket som helst för då störs parkeringshjälpen). Vad jag förstår så funkar allt som det ska och jag har i alla fall inte fått något felmeddelande.

Många kan nog tycka att det verkar galet att vilja koppla bort de smarta systemen som i vällovliga syften tagits fram till nytta för oss Volvoägare "bara" för att kunna få ett bättre helljus. I mitt fall så kör jag 5 - 6 000 mil per år, till allra största delen i ren glesbygd och ofta i mörker. Har man då vant sig med riktigt bra ljus så känns detta som prio ett jämfört med de system som jag måste avstå, om det nu över huvud taget går att koppla bort det som skulle störas av monteringen.
Användarvisningsbild
av svergie2
kantarell skrev:Är det någon som vet vilka säkerhets- och stödsystem som sitter bakom grillen?
Det är radarn, så adaptiv farthållare och "utökad" autobroms b.la.

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]