Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av robban2015
Hej volvovänner,
Jag är spekulant på en v70 modellår 2011 d5 momentum 205hk med automat.
Bilen har gått 10000mil, en tidigare ägare och har en rätt så välanvänd dragkrok.
Jag undrar om någon här har sådan bil och vad ni tycker om låddan?
Detta blir min första v70 och jag har provkört den men vet inte riktigt vad jag ska kolla på när det gäller lådan. Ägt mazda, suzuki, nissan, saab och flera vw tidigare.
Utan att veta exakt tror jag att låddan heter geartronic (man kan växla den manuellt). Men jag är osäker på hur många växellägen den har. Någon som vet?
Tog den på en provtur och är imponerad av bilen rent allmänt, när det gäller motor+låda.
Kanske finns någon bra tipssida om just denna bil?
Jag tolkar serviceboken att intervallet är 3000 mil. Finns det andra åtgärder man normalt vill göra som har med lådan att göra? Uppgradera styrmjukvara t ex?

Jag resonerar så att inte nått orimligt dåligt kan ha hunnit hända med en d5:a automat på 10000mil som inte märks DIREKT vid en provkörning. Är det fel tror ni? Vad i så fall skulle det kunna vara?

Stort tack för alla tips! :-)
Användarvisningsbild
av frefre
Tjena Robban,

Jag har varken en 2011a, momentum eller 205 hk. Jag har däremot en D5 -09 automat 185 hk som alldeles snart har gått 30000 mil. Tycker den fungerar alldeles utmärkt. Kan växla lite fram och tillbaka när den är kall, men jag brukar köra lite försiktigt första 5 minuterna. Sen har det löst sig och då går den som en klocka.
Bytte olja i lådan för 3000 mil sen (kanske i onödan) men tycker den växlar lite mjukare sen dess. Bränsleekonomin har dock inte påverkats av oljebytet.

Antal växellägen är enkelt att kolla om du väljer att växla den manuellt Då ser du i varvräknaren vilken växel du har i. Min låda har i alla fall 6 växlar.

// F

Nu har jag en V90 MY2020 med den gamla vanliga v&a[…]

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]