Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
unlargo skrev:Är det så att färddatorns mätare i våra bilar är nån sorts lyckomätare? Har läst det i tidigare trådar om förbrukning, och märker det även på min egen D3 V70 -11. Det skiljer en hel del på snittförbrukningen i displayen och vad man kan räkna ut vid pumpen.. :-(O)
Japp, därför anger jag alltid mätt vid pump ... Dels så räknas inte bränslevärmaren in i färddatorns siffror. Jag kör ju dock inte värmaren , trots det har alltid färddatorn visat glädjesiffor när det är dags att tanka vid pump. Har gällt alla mina dieselvolvo genom åren. Bensinare har dock varit tämligen exakta.
av Jäverhammar
Är det inte så att färddatorns tillförlitlighet är helt avhängig förarens körmönster?
Vad jag menar är att om förare A kör i princip samma sträcka varje dag, kör på exakt samma sätt dvs. antingen hårt eller mjukt men är konsekvent så stämmer datorn relativt bra.
Men när den lynnige förare B hoppar in i bilen och kör med varierande stil så diffar färddatorn mer.

Upplevt att det varit så på tidigare bilar jag ägt (japanskt + tyskt) inte kört volvon så pass mycket att jag kan uttala mig om den.
av stefffo
Min Xc70 my15 D4 AWD manuell drar 0.56 vid körning 2.6mil till jobbet (fart 70-95km/h).
Min XC60 my-14 D4 181hk FWD VEA manuell drar 0.52 vid samma körning. Tänk på att Volvos automat till gamla motorn inte är någon höjdare när det gäller ekonomi.
av Exquattro
Min V60 D4AWD my15 har nu snart gått 1000 mil. Nu ligger den på 6,2 vid pump. Det är omöjligt att jämföra förbrukning från förare till förare men jag tycker att det går att köra den på anständig förbrukning, förutsatt mycket landsvägskörning och hyfsat laglig. Jag tillhör dem som har kommit fram till att det inte lönar sej att flåköra, jag kör ca 6000 mil/år och märker inte att jag har fått mindre tid över någonstans bara för att jag går ner från +30 till +5-10km/h. Tråkigt kanske, men jag slipper att blänga efter fartkameror och länsman. Oavsett vem man talar med, VW,MB Audi osv så ligger de flesta automat+awd ungefär i häradet 0,6-0,8/mil. Min tidigare Audi Q låg något lägre men då var det med manuell låda fast då var min snitthastighet en del högre. Jag tycker snitthastigheten över lång tid är ett intressant värde när man ska jämföra mellan olika förare, jag ligger just nu på dryga 70km/h. Min chef med Lexus NX300 hybrid AWD körde till fjälls med skidbox o familj med snitt 1,18l/mil, och då är det en "snål" bil.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Kört MY15 BMW 520XD automat i en vecka. 51 mil totalt och 64km/h i snittfart. Datorn sa 0.77 men uträkningen vid pumpen blev 0.82. Är ju en bit ifrån de 0.51 som står på BMW.se :wink: Med tanke på att största delen av milen kördes på 90-väg så kanske det borde varit lite bättre. Väldigt trevlig bil i övrigt! :-)-)

Med detta vill jag egentligen bara säga att oavsett bil så är det svårt att nå ner till de orimliga siffrorna i test-cykeln.

Man ska njuta och vara glad och sluta räkna varje milliliter soppa som bilarna drar för mycket. :wink:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev:Kört MY15 BMW 520XD automat i en vecka. 51 mil totalt och 64km/h i snittfart. Datorn sa 0.77 men uträkningen vid pumpen blev 0.82. Är ju en bit ifrån de 0.51 som står på BMW.se :wink: Med tanke på att största delen av milen kördes på 90-väg så kanske det borde varit lite bättre.
Det där är ju riktigt megasjukt dåligt, kan jag köra fram och tillbaka till Italien på 0,65 i min XC kaross med 215 hk så borde ju 190 hk i en slimmad 520 kaross gå bra mycket snålare. 0.82 och mest 90 väg, har du legat och toppat i 220 med varvräknaren i rödfältet hela tiden?

Kör jag 90 vägar till största delen kommer man ned till 0,58, BMWn borde väl dra bra mycket mindre än det

För 3 veckor sedan körde jag en 55 mils resa med sambons Bmw 530 bensin, det slutade på 0,68.

Fattar verkligen inte varför man klagar på "gamla" D5an.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jäverhammar skrev:Är det inte så att färddatorns tillförlitlighet är helt avhängig förarens körmönster?
Vad jag menar är att om förare A kör i princip samma sträcka varje dag, kör på exakt samma sätt dvs. antingen hårt eller mjukt men är konsekvent så stämmer datorn relativt bra.
Men när den lynnige förare B hoppar in i bilen och kör med varierande stil så diffar färddatorn mer.

Upplevt att det varit så på tidigare bilar jag ägt (japanskt + tyskt) inte kört volvon så pass mycket att jag kan uttala mig om den.
Alltså, det här är det inte många som förstår, jag utvecklar lite:
Från nollställning av snittförbrukning kör man helt jämt, med ett snitt på 0,5 under en sträcka av 70 mil.
Sedan kör man full fart i 10 mil och testar sedan att tanka och räkna ut. Det finns inte en chans att det stämmer, färddatorn dras med 70 mils tröghet, den hinner aldrig i närheten av att kompensera upp de sista snabba milen. Börjar man med att köra 10 mil fort följt av 70 mil lugnt kommer den visa (någorlunda) rätt däremot.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
VolvoB20 skrev:har du legat och toppat i 220 med varvräknaren i rödfältet hela tiden?
Nej, men ganska många omkörningar blev det :wink:

Men har inte bara kört 90-väg utan även stadskörning och lite annat. :) Den hade bara gått 100 mil när jag tog den. 17" dubbdäck.

Konstigt nog upplevde jag denna som slöare (och betydligt törstigare) än den MY14 520XD automat som jag körde i höstas. Den här senaste har 190hk istället för 184 som den andra hade.
av Nicco
XC90_Executive skrev:Kört MY15 BMW 520XD automat i en vecka. 51 mil totalt och 64km/h i snittfart. Datorn sa 0.77 men uträkningen vid pumpen blev 0.82. Är ju en bit ifrån de 0.51 som står på BMW.se :wink: Med tanke på att största delen av milen kördes på 90-väg så kanske det borde varit lite bättre. Väldigt trevlig bil i övrigt! :-)-)

Med detta vill jag egentligen bara säga att oavsett bil så är det svårt att nå ner till de orimliga siffrorna i test-cykeln.

Man ska njuta och vara glad och sluta räkna varje milliliter soppa som bilarna drar för mycket. :wink:

Bra drag! Har tidigare åkt en hel del i en 530d touring -13 (258hk) med 275/35-19 bak bland annat. Gick rätt stabilt på cirka 0,65-0,7 här i stockholmsområdet.

Ursäkta OT.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Nu har jag en V90 MY2020 med den gamla vanliga v&a[…]

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]