Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Jag håller på med ett projekt som går ut på att modernisera en gammal bil med modernare teknik (motor med insprutning, klimat anläggning etc). Ett steg i ombyggnaden är att konvertera bakvagnen från trumbromsar till skivbromsar. Det har jag gjort med ok och skivor från en Volvo v70 2013 d5. Som det är nu så kan jag låsa P-bromsen och släppa den med en switch på panelen (till och från genom att polvända). Dock så bestämmer jag manuellt med switchen hur länge P-bromsmotorn ska gå till eller ifrån. Jag funderar på en mer intellegent lösning.
Är det någon som vet hur det är löst på Volvo? Min 2010 v70 verkar känna av hur mycket ström som går igenom systemet, kanske nån form av maximalströms relä inne i boxen kanske?
Funderade på om jag ska styra det med tid eller ström.

Walle
Användarvisningsbild
av apersson850
Såvitt jag vet drar man åt tills strömmen går över ett visst värde. Då är det tillräckligt spänt.
Behöver man köra längre än en viss tid för att få upp strömmen får man en mindre allvarlig felkod. Behöver man köra ännu längre fås en allvarligare felkod, för då går bromsen nog inte att dra åt alls.
När man sen backar tillbaka kör man en viss tid. Då får man automatiskt anpassning till slitaget på beläggen, eftersom en viss tid med känd spänning i praktiken är en viss sträcka.

Några felkoder???

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]