Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
index,
Grattis till nya bilen. Skriv gärna några rader när bilen körts ett tag och du fått lite känsla för vad bilen m h t motorn+lådan är bra och mindre bra på enligt din mening.

/Bo
Användarvisningsbild
av Perc
mattish skrev:Växellådan är inte samma utan är en Fordprodukt. Franskmännen kör med sin robotlåda och den är verkligen inte höjdare (tycker jag).
Powershift är väl en Getrag-produkt. Tror Renault använder den också. Dom kallar den för EDC.

Jag har åkt ett par taxibilar med den franska "ryckomat-lådan" och även provkört en C4 1.6 HDI med den. Visst känns det konstigt när kraften avbryts när den växlar, men det gör du ju själv också när du kör en vanlig manuell bil. Problemet är ju att du inte märker det när det är du själv som står för växlingarna, men när någon annan gör det blir dom störande. Särskilt lustigt när det händer mitt i en rondell eller dylikt.

Dom taxichaufförer jag talat med påstår att man vänjer sig rätt kvickt.
av mattish
Perc skrev:
mattish skrev:Växellådan är inte samma utan är en Fordprodukt. Franskmännen kör med sin robotlåda och den är verkligen inte höjdare (tycker jag).
Powershift är väl en Getrag-produkt. Tror Renault använder den också. Dom kallar den för EDC.

Jag har åkt ett par taxibilar med den franska "ryckomat-lådan" och även provkört en C4 1.6 HDI med den. Visst känns det konstigt när kraften avbryts när den växlar, men det gör du ju själv också när du kör en vanlig manuell bil. Problemet är ju att du inte märker det när det är du själv som står för växlingarna, men när någon annan gör det blir dom störande. Särskilt lustigt när det händer mitt i en rondell eller dylikt.

Dom taxichaufförer jag talat med påstår att man vänjer sig rätt kvickt.
Aha, se där. Det hade jag faktiskt ingen aning om. Trodde att det var Ford som stod för den..
Men ditt svar och google visade på annat ;)
av perhall
Mwi skrev:Har du provkört den kombinationen D2 och automat, tycker personligen den inte funkar så bra kick down på landsväg = varvräknaren rör sig men hastighetsmätaren står still. D3/D4 har i verkligheten samma förbrukning för mig men en helt annan körupplevelse. Kolla upp så det inte är en gammal hyrbil, beskrivningen stämmer bra på en sån 1 år gammal ca 3500 mil och momentum paket.
Tyvärr är väl i princip alla bilar som är ett år gamla med det miltalet hyrbilar, demobilar eller bilpoolsbilar. Oavsett vilket en massa olika förare. Sen lyckas de ibland linda in det som att "marknadschefens tjänstebil" skulle vara bra och då har den kl 9-18 gått som demo...

Gäller särskilt denna typiska fleet car-spec. En T6 Polestar eller nya XC90 kan ju nån få för sig att byta efter 14 månader när det kommer något nyare och roligare...
PH
av jbl
Jag måste bara skriva att innan jag provkörde en V70 D2 i det här fallet årsmodell 2013 så fannas det inte på världskartan att jag skulle köpa en sådan.
Ska även tillägga att jag skulle köpa V70 T4 årsmodel 2013 efter mina utforskningar om vad jag trodde skulle passa mig bäst. Men vid provkörning så passar den mig inte alls då man måste varva på varje växel för att kunna upptäcka någon som helst av de 180hk den ska ha.Sedan så är jag mycket tveksamt till dessa insprutningsmetoder då jag sett mycket med problem med igensotade ventiler på VAG märket.
Gör man inte ren dessa så blir det motorhaveri som följd. Hjälper inte med att slå i nåt i tanken utan det är mekanisk bearbetning som krävs.
Googla även på detta så får ni mer läsning.

Nu går jag också ifrån VAG produkter. Min Passat 2005 1.8T har varit en bra bil. Hade tänkt mig en nyare Passat kombi 2014 med tsi160hk motorn men törs inte köpa en sådan med alla de problem de har med tsi motorerna.

Visst Volvo har också en del problem men jämför man mot VAG så är det inga problem skulle jag vilja säga. Förutom där multirem går och river med sig kamremmen förståss.

Googla lite på TFSI och TSI motorer och kamkedja så hittat ni lite tråkig läsning. Kolla även på de rost problem de har. Kolla även påderas DSG lådor. Kommer nog dröja länge innan VAG kan bygga upp sitt rykte igen. I varje fall för oss som är intresserade av bilarna lite mer än en som inte bryr sig.

I varje fall så åkte jag in till Bilia och det slutade med en V70 D2-2013 manuel då jag inte gillar automaterna.

Hämtar den på onsdag och ser enormt mycket framemot att hämta denna glidare.

Denna D2 PSA motor används av många bilmärken enligt säljaren på Bilia. Kommer inte ihåg allt han sa men tyckte att han även nämde att den sitter i Audi.
av Gourmand
Den bil du just köpt är bestyckad med världens mest sålda personvagndieselmotor. Fransmännen kan bygga dieslar och i kombination med manuell växellåda är det en harmonisk drivlina för vardagskörning. I övrigt är det inte bara VAG:s TSI-motorer som visat sig ha usel hållbarhet. BMW:s 2-litersdiesel med olika effektuttag har haft stora problem med totalrasade motorer, pga de "pålitliga" kamkedjorna. Du kan nog känna dig rätt trygg med din PSA-diesel

Några felkoder???

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]