Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Goldbeach
Jag testade S80N D5 och 3,2 för några veckor sedan, och fick intrycket av att dieseln var lite bullrigare på landsvägen. Kan det vara så att motorn låter mer i dieseln än i sexan? Eller berodde det helt enkelt på olika typer av vinterdäck månne?
av Frigge
Svårt att säga men visst låter nog en D5:a liiite mer är en spinnande 6:a.
6:an går VÄLDIGT tyst
av Goldbeach
Förtydligande: jag menar alltså bullernivån i kupén. Men det framgick kanske. :)
av Steff 99
Jag valde bort D5 efter några provkörningar pga buller och dieselknack..mycket sämre ljudnivå i nya S80 än i V70 med samma motor..
Vem vill sitta i en modern bil som låter som en gammal diesel Mercedes från -70 talet när man gasar lite.
Där har man missat något i utvecklingen av nya S80 ..hoppas man kommer tillrätta med ljudnivån i nya V70.
av Goldbeach
Steff 99 skrev:Jag valde bort D5 efter några provkörningar pga buller och dieselknack..mycket sämre ljudnivå i nya S80 än i V70 med samma motor..
Vem vill sitta i en modern bil som låter som en gammal diesel Mercedes från -70 talet när man gasar lite.
Där har man missat något i utvecklingen av nya S80 ..hoppas man kommer tillrätta med ljudnivån i nya V70.
Kan man förvänta sig att Volvo åtgärdat detta till de årgångar av S80 som kommer i höst?
av Billy
Goldbeach skrev:
Steff 99 skrev:Jag valde bort D5 efter några provkörningar pga buller och dieselknack..mycket sämre ljudnivå i nya S80 än i V70 med samma motor..
Kan man förvänta sig att Volvo åtgärdat detta till de årgångar av S80 som kommer i höst?

Det är inte helt otroligt. Auto Motor & Sport har klagat på att D5 i S80 drar in mycket mer dieselknatter i kupén än exempelvis V70N D5. Däremot var AMS nöjda med ljudnivån i nya kommande XC70 D5 så det verkar inte helt osannolikt att S80N även får förbättrad isolering.
MartinS V60 D4 R-Design

Det var ett par år (3-4) sedan jag konverter[…]

B5 bensin Vs 2,5 FT

Vikten gör en del med

Min V60 D3 Classic tillverkad 2017-11 har då[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ja ja får kanske göra det men det vore […]