Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chrisrung
Det hade varit en riktigt kall natt, med stockholmsmått mätt, dvs 5 minus, när jag drog på fullt med framrutedefrostern, sprack rutan direkt ovanför utblåset!!! har de monterat fönsterglas eller vad? har någon annan haft denna typ av skada? Det är en felkonstruktion, man borde breddat och ökat ytan för varmluftens kollision med iskallt glas. Kan man få det på goodwill tror ni? Dumt misstag när man byggt bra vinterbilar i urminnes tider...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Har hänt både på vår volvo och på vår bmw,

Försökte hitta något mikroskopiskt stenskott som skulle kunnat initiera sprickan men kunde inte upptäcka något.
av chrisrung
jepp typ 70cm utblås, jeesus trots enbart tekninsk gymnasium och ett allmänt tekniskt intresse förstår man att detta är en felkonstruktion, och hur kan denna korkade konstruktion komma att gälla? vad säger volvo? måste man byta ut alla rutor alt. konstruera om ventileringen??? FAKTUM: är det kallt ute och du drar på framrutedefrostern på en i mitt fall 2.5 ft 2009 spricker framrutan!! VARNING. Annars en sjukt bra bil med polestar ( utan polestar, slö )
av Periodare
Nja.. Med tanke på hur många tusen kallstarter det görs varje dag på V70 av dessa modeller så tror jag inte en sådan spricka beror på defrosterutsläppet. Sprickan hade nog dykt upp rätt snart ändå beroende på inre spänningar eller annat i rutan. Hade det berott på en felkonstruktion så skulle jag börja som glasmästare
Användarvisningsbild
av frefre
Inget märkvärdigt i att det händer enligt min åsikt. Jag har råkat ut för samma sak, på tre olika bilar. Samma förlopp, vintertid, defroster, knak.

Sen kan det säkert hjälpa till om man har ett stenskott sen tidigare i rutan, använder extra kupevärmare, råkar köra i ett hål så att bilen skakar till.

//F

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]

Identifiering Volvofälg

Dessa fälgar sitter på min 740 GLT 16V[…]