Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
Hade ett riktigt nödläge nyligen där vi hade en pojk som slutade andas och började kräkta sig. Iom. ambulancen inte hinnade fram fick vi råd att köra till närmaste barnsjukhus, 5 mil.

Ringde polisen på 114 och berättade. "Inga hastighetkontroller på sträckningen - bara kör. Vilken bil är det så tar vi hänsyn" var svaret.

Jag kollade inte hastigheten, men det gick närmare 210 kmh på motorvägen. Shit det var otäckt. Efter 5 timmar på sjukhus blev vi utskrevit utan men.

Att anmäla sig volvo saved my life är kanske att ta i lite. Men bra att det fanns en bil som gick i dom hastigheterna.

Hoppas aldrig jag kommer att uppleva det igen. Det är hemskt att vara i en sådan situation.

Thumbs up till danska polisen för coolness faktorn!
av HakanF
towncar1977 skrev:I Sverige hade du nog åkt i fängelse i 10 år + dryga böter till staten. Skönt att det ordnade sig med pojken.
Nej, samma regler i Sverige. Fast vem bryr sej i de lägena då kör man och säjer förlåt till polisen efter eller något sådant.
av llesrof
Den riktiga polisen är nog det minsta problemet. Det är nog värre med självutnämnda privatpoliser som skall tillrättavisa och med alla till buds stående medel hindra fortkörare. Bra att du slapp en sådan och att det gick bra.
av valln
Visst personer som inte är privatpoliser räknar nog i varje given situation att det kan komma någon som kör dubbla hastighetsgränsen...
Användarvisningsbild
av xerent
Har hört talas om liknande situationer i Sverige där polispatrull mött upp och eskorterat det privata fordonet.
Hoppas det gick bra med pojken.

För övrigt, får barnmorskor fortfarande bryta mot hastighetsgränserna i riktning mot närmaste förlossning? (Så kallat BB-körkort :D)
Användarvisningsbild
av Jahaja
Momentum skrev:https://lagen.nu/dom/rh/2012:78
Åklagaren verkar ju ha varit en pajas. Jag blir lite nyfiken på vad som kunde ha skett om huvudförhandling hållits, eller om åklagaren invänt mot att "H.L" befunnit sig i nöd.
Jag hade som åklagare invänt mot detta:
Eftersom bakomliggande fordon tidigare signalerat omkörning kunde han inte avbryta sin omkörning.
Han hade ändå valet att bromsa och avbryta omkörningen. Visst är han ställd i en situation där beslut måste fattas NU och inte om en sekund, så domslutet hade sannolikt blivit detsamma, men det är synd att åklagaren inte varit tillräckligt engagerad.

Har svårt att se denna som prejudicerande och känna att det är lugnt om man hamnar i liknande situation.
av valln
Alltså problemet om man i nödfall kör jättefort är att man sätter andra trafikantar, handikappade och oskyddade trafikanter i livsfara, inte eventuellt lagstraff!

Skräckexemplet jag har hört var en pappa som hörde att sitt barn hade ramlat på dagis och befann sig på akuten. Dumjäveln körde som galning för att hinna till akuten! Det gick också bra den gången.
av MrMupp
Själv fick jag 2400 kr för 89 kmh i Södra Länken. Visste knappt det var 70 där, är ju mellan 2 och 4 körfält brett och spikrakt fram, inga korsningar eller annat. Men ja, det är 70 kmh i hela södralänkkomplexet om någon undrar.

Eftersom jag följde strömmen, varken fortare eller långsammare i högerfil och dessutom var ganska blassé efter en dags arbete på andra sidan stan, blev jag något förvånad att bli blåljusad och bötfälld. Visst, rätt ska vara rätt. Men i just detta fall kändes det mer som att de ville bättra på uppklarandeprocenten snarare än att förbättra trafiksäkerheten. Om de kunde ställa upp sig vid skolor eller dagis istället kunde man i alla fall känna att de gör nån nytta. Eller åka ut på båtinbrott eller stulna moppar.

Men bara därför kör jag numera exakt i 70 kmh i Södra Länken. Och ja, NU är jag en trafikfara! :roll:

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]

Identifiering Volvofälg

Dessa fälgar sitter på min 740 GLT 16V[…]